وجود کالای خارجی در بازار نشانه ضعف ما در تولید است

خانم صدیقه منتظر، استاد حوزه علمیه خواهران کرمان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: خرید کالای ساخت ایران با پشتوانه کمک به تولید ملی یا خرید کالای خارجی به خاطر کیفیت و ماندگاری، دغدغه بسیاری از خانواده های ایرانی است.
این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: عده ای دلایل انتخاب کالای خارجی را بازار مشترک بودن کالاهای ایرانی، گارانتی مناسب نداشتن و از این قبیل می دانند؛ هرچند این نقدها به درستی شامل برخی کالاهای ایرانی می شود، اما می توان آنرا نوعی شیفتگی به کالای خارجی و روی برگردانی از کالای داخلی دانست.
وی افزود: کیفیت در بخش قابل توجهی از کالاهای ایرانی آنقدر زیاد هست که حتی مجوز صادرات بگیرد، چنان که شبکه توزیع و خدمات بسیاری از کالاها ستودنی است.
منتظر با بیان این که آن چه مورد توجه بازار آزاد و اقتصاد رقابتی است، هرکس حق دارد، آنچه رامی پسندد انتخاب کند، ابراز داشت: نکته قابل توجه این است که اگر مانند مردم ژاپن نیستیم که با خرید و تشویق مستمر کالای بی کیفیت داخلی خودشان در آغاز تولید صنایع ژاپنی، امروز آن را جهانی کرده اند و به کیفیت و نامش می نازند؛ لااقل منصف باشیم و برای بالا بردن کالای بیگانه، کالای خودی را نزنیم.
وی در پایان گفت: اقتصاد رقابتی یعنی رقابت در برون دل خریدار، اما اقتصاد مقاومتی یعنی دل خریدار از پیش با کالای خودش است./9705/ت303/ب4