ائمه اطهار، ترجمان وحی الهی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: شیعه بر این اعتقاد است که این قرآن، همان قرآنی است که بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است و بدون کم و کاستی به دست ما رسیده است و حتی یک «واو» نه به آن افزوده شده و از آن کاسته شده است.
وی با اشاره به فراز «و تَرَاجِمَةً لِوَحْیِهِ، سلام بر شما اهل بیتی که خداوند شما را به عنوان ترجمان برای وحی خود پسندید.»، افزود: تراجمه به معنی توضیح و تفسیر کردن است. وحی نیز به معنای اشاره صریح و به معنای القای مخفی علم است که کاربرد آن بیش تر در مورد انبیا(ع) است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه « وَ اَنزلنا الیک الذکرَ لتبین لِلناس مَا نُزل الیهم وَ لَعلهم یَتفکرُون، و این ذکر - یاد و پند قرآن- را به تو فرو فرستادیم تا برای مردم آنچه را که به سوی آنان فرو فرستاده شده است روشن بیان کنی و توضیح دهی تا شاید بیندیشند.»، ابراز کرد: اولین ترجمان قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) بودند.
حیدری افزود: قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) که قلب عالم است، حقایق قرآن را درک و مشاهده کردند و حقایق قرآن را در قالب لفظ بیان فرمودند تا انسان ها درک کنند.
این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به گونه ای قرآن را در قالب لفظ بیان کردند که همه بشریت متوجه شوند. قالب الفاظ برای همگان قابل ادراک است اما مانند پوستی ضخیم، مغز معانی پوشیده شده است و فهم آن ثقیل است؛ از این رو به شارح و مفسر نیاز دارد که بعد از رحلت نبی اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) باید حقایق قرآن به مردم تفهیم کنند.
ائمه اطهار(ع) شارحان و مفسران وحی الهی هستند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا ما شیعیان معتقدیم که ائمه اطهار(ع) بعد از رحلت نبی اکرم(ص) باید قرآن را تفسیر و تبیین کنند، ابراز کرد: ابدی، بی کران و بی زوال بودن قرآن از یک طرف و محدویت عمر شریف پیامبر اکرم(ص) از طرف دیگر و نیز اشتغالات فردی و اجتماعی نبی اکرم(ص) مجال نداد که تا ایشان تمام زوابای قرآن را برای جوامع بشری آشکار کنند و به همین دلیل است که ما معتقدیم مفسران و شارحان دیگری نیاز است که به تبیین و تشریح آیات قرآن بپردازند که این شارحان و مفسران ترجمان وحی الهی، ائمه اطهار(ع) هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحی بر گونه قرآنی و بیانی است، شرط ابلاغ و حجیت وحی قرآنی، رسالت است و تنها از زبان نبی مکرم اسلام(ص) شنیده می شود. چون الفاظ وحی قرآن معجزه است، جعل آن مقدور نیست و هیچ کس نمی تواند وحی قرآنی را جعل کند.
حیدری افزود: از این جهت به اعتقاد امت اسلامی کتابی که اکنون در دست ما است، همانی است که از نزد پروردگار حکیم نازل شده است و به همراهی امنای وحی الهی که مراقبت و رصد کردن آن را به عهده دارند، به قلب پیامبر اکرم(ص) رسیده است و به همان ترتیبی که نازل شده است از قلب مطهر نبی اسلام(ص) بر زبان معصوم این بزرگوار جاری گشته است و بدون اندک تصرفی به گوش مسلمانان رسیده است.
این استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به آیه «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى، و سخن از روی هوی نمی گوید، نیست این سخن جز آنچه بدو وحی می شود.»، اظهار کرد: هر کلام نبی مکرم اسلام(ص) از سوی خداوند متعال است و از روی هوی و هوس نیست.
وی با بیان این که شرط حجیت وحی بیانی، عصمت است، ابراز کرد: وحی بیانی همان روایات است، خواه از پیامبر اکرم(ص) صادر شده باشد، خواه از معصومین(ع) صادر شده باشد و چون الفاظ وحی بیانی معجزه نیست، جعل آن ممکن است؛ از این رو وایات جعلی فراوان داریم، اما آیه قرآن جعلی نداریم./1309/پ202/ح