۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۶۸۲۷۱
آیت الله استادی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم:

مسؤولی که طعم سختی را نچشیده نمی تواند مردم را درک کند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که در اسلام هر کس به سهم خود باید به فکر دیگران باشد، گفت: مسؤولی می تواند مسؤول باشد که طعم سختی را چشیده باشد تا بتواند مردم را درک کند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه امروز در سخنرانی پیش از خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این که درباره روزه روایات فراوانی در کتاب های روایی نقل شده است، گفت: هرکس که روزه می گیرد کار ارزشمندی انجام می دهد اما با انجام برخی کارها و اعمال برخی محدودیت ها می توان ارزش کار را بالا برد.


وی افزود: این که در روایات سفارش می شود که به کیفیت عمل باید توجه داشت یکی از موارد آن روزه است، روزه به خودی خود دارای ارزش است اما مسأله این است که با کارهایی می توان ارزش روزه را افزایش داد، امام صادق(ع) فرمودند زمانی که انسان روزه می گیرد گوش، چشم، موی سر و پوست بدن او نیز باید روزه باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که روزهای ماه مبارک رمضان باید با روزهای دیگر متفاوت باشد، اظهار داشت: اگر در غیر ماه مبارک رمضان گوش یا چشم انسان مرتکب به گناه می شد در ماه مبارک رمضان نباید چنین باشد.


وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره روزه ادامه داد: روزه فقط خودداری از غذا و آب نیست بلکه خداوند روزه را قرار داده تا مانع از انجام گناهان باشد، باید توجه داشت که اگر انسان مرتکب گناه شود ارزش عبادت او کاهش پیدا می کند
.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان باید از تمام کارهای گناه و زشت دوری کند، ابراز داشت: هدف از روزه تحول در وجود انسان است، اگر انسان بعد از ماه مبارک رمضان همانند قبل از آن باشد هدف حقیقی روزه محقق نشده است.


وی عنوان کرد: اگر هدف از روزه داری تقوا و خداترسی است باید به گونه ای عمل شود تا به هدف نزدیک شویم، یک ماه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان مقدمه ای برای با تقوا زندگی کردن در بقیه طول سال است.


آیت الله استادی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند روزه بدن این است که انسان با اختیار خود از خوردن و آشامیدن دوری کند اما روزه نفس عبارت از خارج کردن اسباب شر از دل انسان است، انسان باید برای همه خیرخواه باشد و بدی ها را از دل خود بیرون کند.


وی اضافه کرد: انسان در ماه مبارک رمضان که صفای باطن پیدا می کند می تواند بدی ها را کنار بگذارد؛ طلاق ها در اکثر موارد بی تقوایی است که باید ترک شود، اگر خانمی می خواهد روزه اش مؤثر باشد باید موی سر خود را حفظ کند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره حکمت های روزه گرفتن گفت: در روایات صحت و سلامتی به عنوان یکی از حکمت های روزه بیان شده است، امام حسین(ع) در روایتی می فرماید حکمت روزه گرفتن چشیدن طعم گرسنگی است که انسان بداند بر گرسنگان چه می گذرد و به یاد فقرا باشد.


وی افزود: در اسلام هر کس به سهم خود باید به فکر دیگران باشد، امام رضا(ع) فرمودند روزه برای این است که انسان شدت گرسنگی فقرا و مساکین را درک کرده تا حقوق الهی را بدهد؛ مسؤولی می تواند مسؤول باشد که طعم سختی را چشیده باشد تا بتواند مردم را درک کند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر روزه ها سطحی و نمازها صوری باشد اثر خود را نخواهد داشت، اظهار داشت: اگر عامه ثروتمندان حقوق الهی خود را بپردازند بسیاری از مشکلا حل می شود، در جامعه اسلامی نمی توان نسبت به وضعیت دیگران بی تفاوت بود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات