۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۶۸۴۲۱
حجت الاسلام علوی تهرانی مطرح کرد؛

بررسی عوامل و موانع سیر انسان به سوی کمال

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به موضوع کمال، گفت: انسان موجودی است که همیشه در پی کمال است و و در این راه نیاز به سیر دارد تا به لقاء الله برسد.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، ظهر شنبه سی‌ام خرداد‌ماه و در جمع نماز‌گزاران مسجد امیر(ع) امیرآباد تهران، گفت: انسان در بدو تولد فاقد کمال است، هرچند که کمال‌جویی به‌طور فطری در وجود او نهادینه شده است.

وی با اشاره به سایر موجودات و ارتباطات آنان با کمال الهی، افزود: دسته‌ای از موجودات از بدو خلقت دارای کمال هستند، این موجودات را ملائکه تشکیل می‌دهند، اما نمی‌توانند از مرحله کمالی که خداوند برای آنان در نظر گرفته بالاتر بروند، گروه و دسته دیگر در مواجهه با کمال الهی را حیوانات و نباتات تشکیل می‌دهند، این گروه به‌طور قهری و جبری از همان ابتدا فاقد کمال هستند اما به‌سوی کمال حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام علوی تهرانی، با شاره به رابطه انسان و کمال، تصریح کرد: انسان فطرتا به‌دنبال کمال است و در مسیر کمال نیاز به سیر و سلوک دارد، اما نکته‌ مهم این است که تنها معدود افرادی در این دنیا به‌سوی کمال و لقاء الله گام بر می‌دارند.

استاد حوزه علمیه با ارائه یک سیر مادی در مسیر کمال، ادامه داد: اگر مسیر کمال را یک موضوع مادی در نظر بگیریم باید 8 عامل اصلی را داشته باشیم تا بتوانیم از نقطه ابتدا که مقصد است تا به انتها که همان نتیجه است برسیم.

وی با بر‌شمردن 8 عامل اصلی در مسیر سیر مادی، افزود: « مبداء حرکت » « موضوع  حرکت » « بستر حرکت »، « مرکب و یا وسیله حرکت » « زاد و توشه حرکت » « راهنمای مسیر » « مقصد حرکت » و « نتیجه سفر » از لازمه‌های سیر مادی است.

رییس بنیاد فارِس المومنین با تبیین لوازم ضروری سیر معنوی، تاکید کرد: در این سیر معنوی، موضوع حرکت خود انسان است، بستر حرکت همان خود‍شناسی است، وسیله حرکت عشق به‌سوی خداوند است، زاد و توشه این مسیر تقوا و عوامل رشد است، مقصد حرکت معنوی به سوی کمال لقاء الله است و نتیجه نیز در این مسیر کمال است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با بر‌شمردن سه مانع در مسیر سیر کمال الهی، خاطر‌نشان کرد: شیطان، نفس و دنیا از عواملی است که در مقابل انسان در مسیر قرار می‌گیرد، در این ماه باید به موضوع دنیا و شناخت آن در راه مانع شدن برای رسیدن به کمال تفکر کنیم و آسیب‌های آن را بشناسیم./856/پ202/ص

ارسال نظرات