۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۶۸۶۸۴
نماینده مردم اصفهان در مجلس:

در تفکر امام نوع نگاه برد ـ برد وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما در تفکر امام(ره) نوع نگاه برد برد نداریم، گفت: بازی ما گرگ و میش است، ممکن است بگویند در طول زمان بایستی مصلحت اندیشی کرد و به جلو حرکت کرد که ما آن را نرمش قهرمانانه می نامیم، اما در تفکر نرمش قهرمانانه قرار گرفتن در جبهه ظلم اصلاً جایی ندارد و اگر این اتفاق بیافتد شما در جبهه ظلم هضم شده اید.
عباس مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان عباس مقتدایی نماینده مردم اصهان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در کرسی آزاد اندیشی که با موضوع توافق هسته ای؛ پیشنهادها و آسیب ها، در مدرسه علمیه امام صادق(ع) خوراسگان برگزار شد با بیان این که انقلاب اسلامی یک رویکرد جدید در شیوه حکومت داری را در دوران معاصر رقم زده است گفت: حضرت امام(ره) ارائه کننده نوعی از حکومت بودند که برهم زننده معادلات شرق و غرب بود.

 

وی در ادامه با اشاره به این که غربی ها دائماً تلاش می کردند دایره نفوذ و قدرت کشور های تحت امرشان را توسعه دهند، ابراز داشت: اصلی ترین مبنای آنها هم سکولاریسم بود و البته در مقوله اقتصاد کاپیتالیسم و در مقوله های اجتماعی هم لیبرالیسمی که هم در عرصه فرهنگی می آید و رویکردهای پلورالیستی دارد و  هم در عرصه های اجتماعی می آید.

 

مقتدایی با بیان این که این رویکردها تقویت کننده یکدیگر هستند، گفت: این تقویت کنندگی به گونه ای است که نهایتاً یک فضایی به نام لیبرال _ دموکراسی  مطرح می شود، و در این فضا آنها می خواهند دنیا را مدیریت کنند و تفوق و هژومونی خودشان را مستقر کنند و بر اساس آن بقیه بخشهای دنیا را ببلعند و درخودشان هضم کرده و باز تولید کنند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: این رویکرد غرب، رویکرد رقیب هم دارد که در بخش اقتصادی همسانند ولی دارای نظام برنامه ای دولتی اند، در حالی که در لیبرالیسم نظام خصوصی و حاکمیت فردی است.

 

رویکرد سوسیالیستی در پی بلعیدن دنیا است

وی با بیان این که این رویکرد رقیب، در بخش اجتماع، رویکردهای سوسیالیستی را دارند و با هم در رقابت اند، تصریح کرد: آنها هم به دنبال بلعیدن و هضم  بخشی از دنیا در خود هستند و پیروزی هر یک مساوی می شد با شکست دیگری و اسم آن را«بازی با حاصل جمع صفر» می گذارند، یعنی اگر یکی یک واحد می برد، دیگری یک واحد می باخت و حاصل جمع این دو صفر می گردد.

مقتدایی با اشاره به دوران اواخر دوره جنگ سرد، که جدال بین این دو مجموعه اتفاق افتاد، ابراز داشت: در آن دوران به آرامی تفکری شکل گرفت که ما می توانیم  در دنیا، بازی با حاصل جمع غیر صفر داشته باشیم و اصطلاحاً تحت عنوان برد برد تحلیل کردند.

وی ادامه داد: این بازی به معنای این است که دو مجموعه بلعنده می توانند در سطح بین المللی برنده شوند، همانطور که در جنگل اگر گرگها یا شیرها در کنار هم قرار بگیرند و یک موجود دیگری را شکار کنند می توانند  همگی ببرند، یعنی هرکدام تکه ای از طعمه را ببلعند و این روش بین کشورهای جهان شکل بگیرد و تعبیر برد برد در ادبیات سیاسی از اینجا نشات می گیرد.

هنر امام معرفی ساختار دین در کنار سیاست بود

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه هنر امام را معرفی ساختاری به دنیا دانست که به جای تمرکز بر سیاست، تمرکز برآمیختگی دین و سیاست داشته باشد و گفت: امام ساختاری ایجاد کرد که شعارش این بود که «ما می توانیم حکومتی داشته باشیم  که نه شرق باشد نه غرب باشد، بلکه یک مجموعه مبتنی بر جمهور مردم، اما با همه مختصات اسلامی باشد».

مقتدایی حرکت غرب و شرق در برابر این روند در گام اول نفی و ممانعت از پیروزی انقلاب دانست و اظهار داشت: در گام دوم  سعی کردند با انحراف، انحطاط و نهایتا توقف، این فکر را محو نمایند.

وی با بیان این که آمریکا و شوروی اولین و دومین کشوری هستند که جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند، گفت: آنها منافعی را برای خودشان تعریف می کردند که برای رسیدن به آن منافع بایستی با این نظام تازه تأسیس  ارتباط داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: حرکت آنها با رسوخ به بدنه مدیریتی کشور و جلوگیری از حاکم شدن تفکر نه شرقی نه غربی آغاز شد و سعی کردند که یا یکی از آن دو تفکر و یا حداقل تلفیقی از آنها بشود.

مقتدایی تصریح کرد: در این مسیر، محاصره اقتصادی، بلوکه کردن اموال، جنگ تحمیلی چندین ساله، اتهامات حقوق بشری، تحریمها، تهدیدها، ادامه داشته و البته فشارها در مقاطعی زیاد و در مقاطعی کم شده است و بخشی به خود آنها و بخشی به داخل کشور مرتبط بوده است.

وی با بیان این که آنها در مقاطعی احساس کرده اند که بایستی مجموعه ای را داخل کشور تقویت کنند و باید آرامتر نظام جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذارند و در مقاطعی به کلیت نظام و دولت فشار آوردند، ابراز داشت: نکته اینجاست که آنها بین مهره های مدیریتی و کلیت نظام تفکیک ذهنی قائلند.

کمک غربی ها هیچگاه برای تقویت ایران نبوده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که هیچگاه در دوره های گذشته اقدامات غرب برای تقویت نظام اسلامی نبوده است، گفت: اقدامات آنها یک استراتژی کلان و کلی دارد و آن تضعیف نظام جمهوری اسلامی است، البته این تضعیف کردن، مراتب و روند دارد ولی اصل آن یک استراتژی کلی است.

وی گفت: سیاست آنها درخصوص دولتها، برخی با فشار بیشتر و برخی با فشار کمتر، منتها یک خط اصلی وجود دارد که اگر به دولتی کمک می کنند، این کمک اندازه اش باید به قدری باشد که کلیت نظام را تقویت نکند، بلکه کمک کند کسانی در داخل کشور شکل بگیرند که این افراد بتوانند از درون نظام را به سمت و سویی ببرند که غربی ها می خواهندو این حرکت می تواند حالت حداقلی یا حداکثری داشته باشد.

مقتدایی بابیان این که آنها به منافقین یا بنی صدر کمک حداکثری می کنند به این امید که  اتفاقی را که در مصر ایجاد کردند در ایران راه بیاندازند، تصریح کرد: این افراد به مرسی کمک دادند، بعد خودشان او را برداشتند  تا به نحوی انقلاب مصر را متوقف کنند.

مدیران در خط اول استفاده ابزاری غرب هستند

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این که بعضی وقتها این کمک ها، کمک حداقلی به دولت حاکم است، گفت: این حربه برای تقویت بخشی از مدیران در جامعه است که این تقویت در راستای تقویت و حضور و نفوذ خودشان در لایه های مدیریت نظام اسلامی است.

وی تصریح کرد: در واقع نوع نگاه غربی ها به  کسی که مسؤول دفتر رییس جمهور است و گیرین کارت امریکا دارد و تعلق خاطری و نگاه و یا صرفا نوعی ارتباط قبلی با آمریکا داشته برای تقویت درون نظام نسبت به کسی که مدعی است آمریکا باید از صحنه ذهن ماهم پاک شود فرق دارد.

مقتدایی در ادامه افزود: موضوع بحث هسته ای، یک موضوع دامنه دار چندین ساله است و نمی توان آن را به تنهایی جداگانه مورد توجه قرار داد و بنده معتقدم امروز در سایه موضوع هسته ای و فضایی که غرب امروز بر مجموعه دولت ما حاکم کرده است و توانسته فشاری را بر جامعه و افکار عمومی جامعه ما و در بخشهای ذهنی و فکری و عملیاتی جامعه ما ایجاد کند؛ موفق شده تا حدی جلوی نگاه عمیق به اهداف را بگیرد.

وی با بیان این که در شرایط کنونی ما باید تمام اذهان را بر موضوع تحریم و تهدید و هسته ای و پیشرفتهای تکنیکی متمرکز بکنیم  و یادمان برود که همه اینها برای دستیابی به چه بود، گفت: یادمان نبرود ما قرار بود نه شرقی باشیم و نه غربی و جمهوری اسلامی باشیم.

این نماینده مجلس ابراز داشت: آنها در سالهای پیش خیلی برای نفوذ تلاش کردند تا جایی که در دولت موقت بخشی از این تلاش در حال نتیجه دادن بود ولی حضرت امام(ره) آن را قیچی کردند و فرمودند "این مجموعه برای آینده هم صلاحیت ندارد" چرا که این تفکر خودش را یکبار نشان داد که اگر مملکت را به این افراد بدهیم  اینها اهل بازی برد برد هستند، یعنی ما حاضریم ببریم، شما هم خواستید ببرید،ببرید، یعنی حاضریم در یک جبهه قرار بگیریم.

در تفکر امام نوع نگاه برد برد نداریم

وی در ادامه با بیان این که ما در تفکر امام نوع نگاه برد برد نداریم، ابراز داشت: بازی ما گرگ و میش است، ممکن است بگویند در طول زمان بایستی مصلحت اندیشی کرد و به جلو حرکت کرد که ما آن را نرمش قهرمانانه می نامیم، اما در تفکر نرمش قهرمانانه  قرار گرفتن در جبهه ظلم اصلاً جایی ندارد و اگر این اتفاق بیافتد شما درجبهه ظلم هضم شده اید.

مقتدایی گفت: نظام سلطه مختصات و ویژگی های خاصی دارد که یکی از آنها این است که اسلامی را ارائه کند که حاضر باشد در کنار نظام سلطه قرار گیرد و حضرت امام(ره) از آن تعبیر به اسلام آمریکایی نمودند.

این نماینده مجلس با بیان این که اسلام آمریکایی مجموعه ای از مختصات را دارد و با اسلام  ناب محمدی متفاوت است، تصریح کرد: در این دوران مشاهده می کنیم که غربی ها کمک کردند شکلهای مختلفی از اسلام در عربستان، افغانستان، مالزی، ترکیه شکل بگیرد که رگه هایی از اسلام در آنها وجود دارد که با اسلام سیاسی بسیار متفاوت است و بایستی این مسائل تحلیل شود.

وی با بیان این که در داخل کشور ما یک نگاه فرهنگی- کلامی وجود دارد که معتقد است، باید پلورالیسم اتفاق بیافتد(تو دین خود را داشته باش دیگری هم دین و اسلام خود را داشته باشد)، گفت: آنها این نگاه مذکور را تقویت می کنند.

مقتدایی تصریح کرد: در حوزه اندیشه برخی افراد دارای سواد و معلوماتند، اما از نظر نوع نگاه منطبق با رویکردهایی که غرب می خواهد، برنامه ریزی می کنند و برخی از این افراد در سالهای گذشته در داخل کشور حضور داشته اند و برخی داخل کشور فضا برایشان تنگ شد و در خارج کشور کار فکری و تلاش خود را انجام میدهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اکنون هم در داخل کشور یک خطی بدون این که بداند و به جهت دلسوزی که احساس می کند و می خواهد کشور پیشرفت کند، در حال ترویج رگه هایی از سکولاریست است، یعنی قائل است، علت عقب افتادن ما از دنیای امروز، علت تحریمها و فشارها، این است که ما می خواهیم با نگاه سیاسی کشور را اداره کنیم.

رگه هایی از تفکر سکولارستی در دوران اصلاحات نمایان شد

وی با بیان این که  وی با بیان این که این افراد می گویند ما می توانیم اسلام خود را داشته باشیم و در عین حال با غرب هم کنار بیاییم، تصریح کرد: بنابراین رگه هایی از نگاه سکولاریستی وجود دارد که این نگاه در دوران اصلاحات توانست خودش را نشان بدهد، مثلا وزیری که در موضع فرهنگ کشور است و یا متفکرینی از آنها که متفاوت فکر می کردند، توانستند کتابهای خود را منتشر کنند و جان بگیرند و الآن هم در دولت جدید رگه هایی از آنها قابل مشاهده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: ما جامعه ای داریم که این ظرفیت را دارد که تفکر سکولاریستی در آن نفوذ کند و شکل بگیرد، مخصوصاً در دانشگاههای ما و بویژه در علوم انسانی این مسأله موجود است و امروز علوم انسانی در دانشگاههای ما علی رغم همه تلاشها متأسفانه بازتولید کننده علوم انسانی غربی هستند، که بخش قابل توجهی از آن با نگاههای سکولاریستی، مادی گرایانه و پلورالیستی و امثالهم در حال باز تولید است و ما مشکل غرب ایدئولوژیک را در دانشگاهها داریم.

مقتدایی در پایان ابراز داشت: اگر این فضا را حاکم برنگاه  فشار هسته ای ببینیم، آن وقت انرژی هسته ای به خودی خود موضوعیت ندارد و از این جهت موضوعیت پیدا می کند که می تواند مانع  شکل گیری نگاه آرمان گرایانه اسلامی که در قانون اساسی آمده است، بشود، لذاست که غرب بایستی قاعدتاً از دید خودش در این بخش سرمایه گذاری بسیاری نماید./939/پ201/ج

ارسال نظرات