۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۶۸۷۱۸
امام جمعه اهر:

رمضان فرصتی برای کسب معرفت و تقوای الهی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای کسب معرفت و تقوای الهی است، گفت: روزه‌داری یکی از مصادیق عبودیت است.
حجت الاسلام حاجي زاده، امام جمعه اهر

حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح فضائل و برکات ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: رمضان، ماه نزول قرآن است، پس چه بهتر که عظمت این ماه مبارک از دیدگاه آیات نورانی کلام الله مجید مورد بررسی قرار گیرد.

 


وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای کسب معرفت و تقوای الهی است، خاطرنشان کرد: در قرآن راه‌هایی برای افزایش تقوای الهی بیان شده است که همه این راه‌ها در یک عنوان اصلی «عبودیت» خلاصه می‌شود. به این معنا که هر کسی تقوای الهی می‌خواهد باید بندگی خدا کند و هر چه را خداوند امر و نهی کرده اطاعت کند.

 


امام جمعه اهر با اشاره به این‌که روزه‌داری یکی از مصادیق عبودیت است، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 183 سوره بقره می‌فرماید؛ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان‌گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید.»

 


حجت الاسلام حاجی زاده افزود: در این آیه به صراحت بیان شده که روزه بستری برای کسب تقوای الهی است. بنابراین کسی که می‌خواهد تقوای الهی کسب کند یکی از مهم‌ترین راه‌های آن بهره‌گیری از روزه است. این روزه همان جهاد نفس است؛ زیرا روزه انسان را خدایی می‌کند.

 


وی با اشاره به حدیثی از مولای متقیان حضرت علی(ع) در خصوص روزه‌داری گفت: امام علی(ع) فرموده‌اند؛ «همانا بهترین چیز که نزدیکی خواهان به خدای سبحان بدان توسل می‌جوید، ایمان به خدا و پیامبر، و جهاد در راه خداست، که موجب بلندی کلمه مسلمانی است و یکتا دانستن پروردگار که مقتضای فطرت انسانی است؛ و برپا داشتن نماز که آن ستون دین است، و دادن حق مستمندان، که واجب شرع مبین است و روزه ماه رمضان که نگهدارنده از عقاب است».

 


حجت الاسلام حاجی‌زاده افزود: همان‌طوری که تقوای الهی انسان را از خشم الهی در امان نگه می‌دارد و انسان را از دوزخ دور می‌کند، روزه به عنوان تقوا و سپر عمل می‌‌کند و عمل وقایه و حفظ و نگه‌داری از دوزخ را انجام می‌دهد، این بدان معناست که تقوای الهی از راه روزه‌داری کسب می‌شود و این‌گونه، نفس تحت سلطه عقل و قلب سلیم قرار می‌گیرد.

 


وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است، گفت: اگر کسی می‌خواهد جهاد نفس کند باید این‌گونه عمل کند که یک روزه‌دار عمل می‌کند. از این رو جهاد نفس در ساختار روزه تحقق یافتنی‌تر از جای دیگر است و همین روزه موجب کسب تقوای الهی و رهایی از دوزخ و کسب درجات عالی عبودیت و شهود خواهد شد./853/ت302/ب4

ارسال نظرات