مهمترین هدف روزهداری تهذیب درونی انسان و همنوایی با ارزشها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مهدی خدابنده، امام جمعه شهر کیان ظهر امروز در نشست اخلاقی که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در نمازخانه ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، با اشاره به لزوم تغذیه جسمی و روحی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: همانطور که جسم نیاز به تغذیه و بهداشت دارد، روح نیز به تغذیه نیاز داشته و باید از آن مراقبت کرد کخ بهترین تغذیه روح با قرآن کریم صورت میگیرد.
امام جمعه کیان با تأکید بر این که انسان مؤمن فرصتشناس است و از فرصتها به خوبی استفاده میکند، بر لزوم بهرهمندی از ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: باید در سایه انس با قرآن کریم، ظلمتها و تاریکی ها را از وجودمان دور کنیم و با نور معرفت الهی، روشنایی و آرامش را به روحمان برگردانیم.
این مقام مسؤول، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای ایجاد تعادل بین قوای جسمانی و روحانی دانست و افزود: از مهم ترین اهداف مطرح شده برای روزه داری در دین مبین اسلام، تهذیب درونی انسان و همنوایی بیرونی با ارزشها، هنجارها و قوانین اجتماعی است.
وی کاهش چشمگیر میزان جرایم و آسیبهای اجتماعی را از آثار مفید روزه داری در ایام ماه مبارک رمضان برشمرد و گفت: روزه به عنوان یکی از ارکان دین نقش بسیار زیادی در سازندگی انسان و همبستگی افراد جامعه ایفا میکند.
حجت الاسلام خدابنده در ادامه صحبت های خود به تقسیم بندی شریعت اسلام به اصول و فروع اشاره کرد و اظهار داشت: شریعت اسلام به اصول دین و فروع دین تقسیم می شود و از میان فروعات دین نیز برخی از اهمیت بیشتری برخوردارند مانند ولایت، نماز و امر به معروف و نهی از منکر؛ به طوری که گفته شده اعمال انسان بدون میزان ولایت، قابل قبول نیست.
مدیر حوزه علمیه ثقلین شهرکرد به نخستین دعوت پیامبر گرامی اسلام با محتوای امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: شعار پیامبر دین اسلام که می فرماید: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» نیز خود از امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است؛ چرا که «لا اله» همان نهی از منکر است و «الا الله» امر به معروف است.
وی همچنین به ابعاد فردی و اجتماعی این فریضه الهی اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر فردی ترین واجبی است که از فرد آغاز شده و در نهایت به اصلاح اجتماع ختم می شود.
حجت الاسلام خدابنده در بخش پایانی سخنان خود گفت: معروف به معنای شناخته شده از نگاه شرع مقدس و منکر نیز به معنای ناشناخته از طرف شرع مقدس است که راه شناخت معروف و منکر نیز از طریق همان شرع مقدس اسلام صورت می گیرد./9457/پ202/ح