۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۶۹۰۸۰
پزشک و مشاور طب اسلامی:

بیان حکمت های دین سبب گرایش مردم جهان به اسلام می شود

خبرگزاری رسا ـ پزشک و مشاور طب اسلامی با اشاره به این که دین اسلام کامل و غنی است، گفت: متأسفانه طب اسلامی مغفول مانده است؛ در حالی که تمام علوم در قرآن وجود دارد؛ اگر حکمت های دین را بیان کنیم، مردم جهان به دین اسلام گرایش پیدا می کنند.
بیان حکمت های دین سبب گرایش مردم جهان به اسلام می شود بیان حکمت های دین سبب گرایش مردم جهان به اسلام می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمید رضا ضیائی، پزشک و مشاور تعذیه و طب اسلامی امروز در نشست «تغذیه و طب اسلامی» که از سوی بسیج طلاب خواهران در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد، با اشاره به این که انسان ها اشرف مخلوقات هستند، گفت: خداوند متعال تمام عالم را مسخّر انسان آفرید.

 

وی به جایگاه طب اسلامی اشاره کرد و افزود: امام محمد باقر(ع) می فرمایند: «به شرق و غرب عالم سفر کنید آن گاه خواهید دید که هیچ علم صحیحی وجود ندارد مگر آن که ریشه آن علم صحیح از سوی ما ائمه صادر شده باشد».

 

این محقق و پژوهشگر طب اسلامی اظهار کرد:یک  طب در دنیا کنونی وجود دارد، به نام طب نوین و یکی طبی که از گذشته های دور برای ما به ارث رسیده و خیلی خوب است به نام طب سنتی، اما یک طبی هم مغفول مانده و متاسفانه ناچیز به آن پرداخته شده است که طب اسلامی است.

 

ضیایی تصریح کرد: طب نوین در زمینه آناتومی و آسیب شناسی قدرت تشخیص بالایی دارد و برای نمونه سرطان را تشخیص می دهد اما تا اکنون نتوانسته تمام سرطان ها را درمان کند و فقط چند درصد سرطان ها را درمان کرده است. این درحالی است که طب اسلامی نه تنها سرطان ها را درمان می کند؛ بلکه دیابت و فشار خون را نیز درمان می کند.

 

پزشک و مشاور طب اسلامی با بیان این که درمان تمام بیماری ها در قرآن است، ابراز کرد: تمام علوم نجوم، اقتصاد، کشاورزی، سلامتی و ... در قرآن است؛ ما ایمان به این مسأله داریم، اما باور نداریم. خداوند متعال در قرآن می فرماید: « وَلاَ رَطْب‌ٍ وَلاَ یَابِس‌ٍ إِلآ فِی کِتَـَب‌ٍ مُّبِین‌ٍ، و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن [ثبت‏] است.».

 

غذای طیب، پیش نیاز عمل صالح است

وی با بیان این که حلال بودن خوراک، پیش نیاز طیب بودن آن است، افزود: لفظ «حلال طیب» چهار بار درقرآن کریم آمده است.خداوند متعال در آیه 51 سوره مؤمنون می فرماید:« یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً.». رابطه ای بین عمل صالح و طیبات است و طیبات پیش نیاز عمل صالح است.

 

وی خطاب به طلاب گفت: در بحث طیبات دقت کنید. شما باید هزاران نفر را ارشاد کنید، علم خود را در اختیار دیگران قرار دهید؛ چرا که علم شما افزایش پیدا می کند.

ضیایی در ادامه با اشاره به این که دین اسلام، دین کامل و غنی است، گفت: تمام رفتار پیامبر اکرم(ص) الهی است و حکمت آموز است. تمام فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عین کلمات قرآن است. حضرت علی(ع) می فرمایند:« تمام دانش آیندگان در قرآن است.».

پزشک و مشاور طب اسلامی با اشاره به این که از نان سبوس دار استفاده کنید، ابراز کرد: سبوس کمک می کند تا هر آن چه انسان نیاز دارد، جذب کند؛ چرا که باعث جذب آهن، کلیسم، روی، منیزیم، ویتامین ث و غیره می شود.

ضیایی در ادامه با اشاره به آیه «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ والّذی خَبُثَ لَایخْرُجَ اِلّا نَکداً.کذلک نُصَرِّفُ الآیاتِ لقوم یشکرونَ. سرزمین پاک گیاهش به فرمان خدا می روید، اما سرزمین بدطینت جز گیاه ناچیز و بی ارزش، ازآن نمی روید این گونه آیات رابرای آنها که شکرگزارند بیان می کنیم.»، گفت: طیب به چیزی گفته می شود که از تمام رذایل دور است و تمام نیکی ها در آن است، ما باید از طیبات استفاده کنیم و خبائث را ترک کنیم.

 

قرائت و فهم قرآن، مقدمه تدبر قرآن است

وی با خاطرنشان کردن این که تمام کلمات قرآن اعجاز است، گفت: قرائت و فهم قرآن مقدمه تدبر قرآن است. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: « تلاوت قرآن با صوت خوش موجب می شود دل انسان نرم شود، خشوع پیدا کند، آماده شود براى فهم معارف قرآنى و آیات قرآنى؛ ما به این احتیاج داریم».

 

پزشک و مشاور طب اسلامی به خاصیت ترنجبین اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 57سوره بقره می فرماید: « وَظَلَّلْنَا عَلَیْکُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَـکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ، و ابر را بر شما سایبان کردیم و برایتان ترنجبین  و بلدرچین فرستادیم، و (گفتیم) از چیزهاى پاکیزه که روزیتان کرده‏ایم بخورید و آنان بر ما ستم نکردند بلکه بر خویشتن ستم مى‏کردند.»، اگر مادری که تازه زایمان کرده است ترنجبین میل کند، زردی نوزاد او رفع می شود.

 

ضیایی به خواص انجیر اشاره کرد و افزود: روزی 5 عدد انجیر بخورید؛ چرا که انجیر استخوان ها را محکم میکند، امام رضا(ع) می‌فرمایند: « انجیر بوی بد دهان را از بین می‌برد، استخوان را محکم می‌سازد، مو را می‌رویاند و درد را برطرف می‌کند و با بودن انجیر دیگر احتیاج به دارو نیست».

 

وی در ادامه به مقام و جایگاه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت:  آیت الله جوادی آملی می فرمایند: « هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا(ع) و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد».

 

بیان حکمت های دین سبب گرایش مردم جهان به اسلام می شود

پزشک و مشاور طب اسلامی به خواص سبزی خرفه اشاره و ابراز کرد: گلوتاتیون، ماده ای است که ضد آلودگی هوا است و انتی اکسیدانی قوی برای زیبایی پوست و سلامتی است. این ماده در کبد ساخته می شود، اما محدود و بالاترین گلوتاتیون در سبزی خرفه است و به همین دلیل است که حضرت زهرا(س) سبزی خرفه را دوست داشتند.

 

وی با اشاره به این که دنیا تشنه حکمت است، افزود: طلاب مروج دین اسلام هستند، در مجالس خود نام امیرمؤمنان حضرت علی(ع) و امام زمان(ع) را ببرید؛ اگر حکمت های دین را بیان کنید، مردم به تشیع رو می آورند.

 

ضیایی افزود: هر فردی که به دنبال تفسیر قرآن برود برای همیشه نامش در تاریخ باقی می ماند. آیت الله جوادی آملی نیز از آن دسته افرادی هستند که نامشان در تاریخ باقی می ماند.

 

وی به چند توصیه تغذیه ای سالم و سودمند اشاره کرد و گفت: هر روز 21 مویز بخورید؛ چرا که امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «خوردن بیست و یک عدد مویز سرخ در وقت صبح ناشتا جمیع مرض‌ها را دفع می کند مگر مرگ را».

 

پزشک و مشاور طب اسلامی با اشاره به این که جگر بالاترین کلسترول را در عالم خلقت دارد، افزود: هر روز پنج عدد انجیر، هفت عدد خرما و زیتون میل کنید و روزی یک انار بخورید که درمان کم خونی است.

 

وی اضافه کرد: روزی یک عدد سیر بجوید و همراه با نهار و شام خود سبزی بخورید و در سبزی ها به ترتیب تلخون، ریحان، خرفه، شنبلیله و نعناع بیش ترین ارزش را دارند.

 

ضیایی خاطرنشان کرد: بهترین گوشت ها، گوشت بلدرچین و گوشت شتر است. هر زمان نیز ماهی خوردید، 5 عدد خرما بخورید.

 

وی به خواص عسل اشاره کرد و گفت: زمان افطار و سحر یک لیوان آب ولرم همراه با عسل بخورید. عسل شفا بخش است، عسل، خرما، انجیر و زیتون مضر برای دیابت نیستند./1309/پ201/ب5

ارسال نظرات