۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۲۶۹۱۲۶
با حضور مسؤولان و اقشار مختلف مردم شهید پرور؛

آیین بزرگداشت شهدای غواص در دامغان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین بزرگداشت یاد و خاطره 175 شهید غواص بازگشته به میهن اسلامی در فضایی مملو از عطر شهادت و بصیرت با حضور امام جمعه، مسؤولان، طلاب و روحانیان، فرماندهان و نیروهای نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و عموم مردم ولایتمدار شهرستان دامغان برگزار شد.
آيين بزرگداشت 175 شهيد غواص در دامغان آيين بزرگداشت 175 شهيد غواص در دامغان آيين بزرگداشت 175 شهيد غواص در دامغان آيين بزرگداشت 175 شهيد غواص در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام حیدری کاشانی، از اساتید حوزه علمیه در این مراسم که عصر دیروز در محل مسجد جامع شهرستان دامغان برگزار شد، با بیان اینکه شهدا بهتر از هر فرد دیگری ارزش‌های اسلام را شناختند و آگاهانه و عاشقانه گام در مسیر مجاهدت فی سبیل الله نهادند، اظهلر داشت: شهدا با گذر از دروازه خود شناسی به خدا شناسی نائل شدند.

 

وی تصریح کرد: شهدایی همچون این 175غواص دلاور، قلبشان را از معاصی پاک کرده و آنگاه با اشراف بر این حقیقت که بیهوده و عبث خلق نشده‌اند، پای به جاده کمال گذاردند، همانا خداوند بر آنان درود می‌فرستد زیرا خود را رایگان نفروختند، در ید شیطان قرار ندادند، بلکه با خدا معامله کردند و به‌گفته امیرمؤمنان ثمن و بهایی همچون بهشت و قرب الهی را برگزیدند.

 

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: شهدا "هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن" را درک نموده و به حقیقت دریافتند که هرآچه در عالم است در ید قدرت باریتعالی است و از این رو با خدا معامله کردند و پروردگار نیز کالایی که خالصانه و با معرفت عرضه داشتند را به بالاترین قیمت‌ها خرید و چه معامله پرسودی، تجارتی با قادر متعال که ضرر در آن راه ندارد.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی خاطر‌نشان کرد: اگر شهدا و فرهنگ شهادت از صدر اسلام تا به امروز و به‌ویژه در مکتب تشیع نبود، امروز عزت و عظمتی برای اسلام وامت رسول خدا باقی نمانده بود، دشمنان خدا زمین را یکپارچه به فساد می‌کشاندند و اثری از مسجد و محراب و منبر باقی نمی‌گذاشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه بنا بر آیات و روایات بالاتر از مقام شهدا درجه و جایگاهی نیست، اضافه کرد: برای شهیدان دو شادی بزرگ در روایات آمده است، نخست شور و شعف از نعمات و جایگاهی که خداوند بدان‌ها داده است و دوم از مشاهده جایگاه نیکوی همرزمانشان که در زمین باقی مانده‌اند و راه ولایی آنان را ادامه می‌دهند.

 

وی شهدا را مهدی باوران و مهدی یاوران حقیقی و منتظران شایسته امام عصر(عج) نامید و تصریح کرد: آنان تنها به سخن گفتن و دعا کردن اکتفا نکردند بلکه جان در طبق اخلاق نهاده و انتظار را عملا معنا کردند، همانا شهیدان مردانه ایستادند و جان دادند تا زمینه ساز ظهور و قیام منجی عالم بشریت باشند.

 

غواصانی که با دست بسته شهید شدند، خط‌شکنان جبهه حماسه هستند

 

حسین امیری جانباز و رزمنده دامغانی و غواص یادگار دوران دفاع مقدس و عملیات کربلای چهار نیز در این مراسم به روایت گوشه‌‌هایی از وقایع این عملیات و رشادت‌های غواصان شهید و خط شکنان دلاور کشورمان پرداخت و اظهار داشت: غواصانی که با دست بسته شهید شدند، خط‌شکنان جبهه حماسه بودند و هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده انجام شده از سوی نیروهای شناسایی و غواصان جان برکف برای مشخص کردن معابر پیش از عملیات کربلای چهار تصریح کرد: دشمن نیز تدارک وسیعی را برای مقابله با این عملیات دیده بود، بی‌‌تردید در صحنه نبرد همیشه اتفاقات خوب رقم نمی‌خورد زیرا دشمن نیز بیکار ننشسته است.

 

غواص و جانباز دوران دفاع مقدس مطالب منتشر شده در برخی از روزنامه‌ها و مجلات مبنی بر اطلاع داشتن فرماندهان و نیرو‌ها از لو‌رفتن و نبود امکان موفقیت پیش از شروع عملیات را کذب خواند و افزود: ما بی‌شک با نیت موفقیت وارد عمل شدیم و تنها وقتی گروه نخست نیروهای غواص وارد مهلکه شدند، شرایط اصلی نمایان شد.

 

این یادگار دوران دفاع مقدس در تشریح شرایط عملیاتی غواصان شهید گفت: هنگامی که گروهان‌های نخست غواصان کشورمان وارد معبر‌های عبورشان از اروند شدند موجی از منور‌های دشمن شب را به روز روشنی بدل کرد و هجم آتش صفحه‌ای سربی را بر پهنه اروند ایجاد کرد که امکان بازگشت را از نیروها گرفت، بسیاری از این دلاور مردان طناب‌های اتصال خود و دیگر همرزمان را با فداکاری رها کرده بودند و جنازه پاک آنها را یک هفته بعد در فاصله 100 کیلومتری محل عملیات در دهانه اروند یافتیم.

 

حسین امیری با بیان اینکه موضوع عملیات کربلای چهار و رشادت و اسارت و شهادت غواصان ما تنها در ظرف زمانی خود قابل بررسی است، خاطر‌نشان کرد: حفظ راه مجاهدانی که بدن‌های خود را به خروش اروند سپردند، روی مین رفتند، بدنشان را روی سیم‌های خاردار پل عبور همرزمانشان کردند تا اسلام و ایران گزندی نیابد وظیفه همه ما است.

 

این غواص و جانباز دوران حماسه، تقویت ایمان و باورهای دینی در جامعه، رشد اخلاق، تحصیل، روحیه جهاد و تلاشگری را لازمه سربلندی کشور دانست و تأکید کرد: جهاد در راه رضای خدا مختص دیروز و امروز نیست، همانا جهاد علمی و جهاد معرفتی، توجه به عفاف و حجاب، غیرتمندی و عزت‌مداری ضروریات امروز جامعه ما است./977/پ203/ب4

ارسال نظرات