۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۶۹۳۶۸
گزارش مرکز رصد رسا از فعالیت اختلاف برانگیز الجزیره؛

وقتی الجزیره مشکلات اداره اوقاف اهل سنت عراق را به گردن شیعیان انداخت

خبرگزاری رسا ـ شبکه الجزیره قطر به بهانه مشکلات عدیده اداره اوقاف اهل سنت عراق در اداره مساجد و تعیین مدیر جدید این سازمان، با گزارشی در پی تخریب وجهه شیعیان و دولت شیعی این کشور برآمد.
مصاحبه الجزيره با رييس اوقاف اهل سنت عراق الجزيره

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شبکه الجزیره قطر در گزارشی که درباره مساجد و اماکن مذهبی اهل سنت عراق به نمایش گذاشت، میراث مذهبی و تمدن اسلامی اهل سنت عراق را در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات جدی از سوی حکومت عراق و شیعیان این کشور دانست.

 

در این گزارش سازمان اوقاف اهل سنت به عنوان حافظ منافع اهل سنت عراق در مورد مسایل دینی و اماکن مقدس معرفی شده که سعی می‌کند با مقابله کردن با این تهدیدات، آثار اسلامی و مساجد پیروان سنی مذهب این کشور را حراست کند.

 

این شبکه قطری، عراق را غرق در فتنه افروزی‌های مذهبی دانست و در گزارش خود چنین مدعی شد که عراق پس از سقوط صدام تحت حکومتی شیعی قرار گرفت و موسسات و سازمان‌ها مذهبی وابسته به شیعیان با حمایت دولت بسیار تقویت شده و از سوی دیگر طیف اهل سنت عراق حرکتی رو به عقب و در مسیر تضعیف داشته است.

 

این در حالی است که حضرت آیت الله سیستانی به عنوان مرجع اصلی دینی در عراق که سخنان وی از سوی مسؤولان اجرا می شود، همواره به دفاع از اهل تسنن می پردازد که جمله معروف وی مبنی بر اینکه «اهل تسنن برادران ما نیستند بلکه نفس و جان ما هستند» نشان دهنده این مساله است.

 

حمایت دولت عراق از اهل تسنن به گونه ای است که گاهی صدای سیاستمداران شیعه را درآورده است و آنان می گویند که دولت بیش از شیعیان به مناطق سنی نشین توجه دارد و حتی حیدر العبادی به کوتاه آمدن در برابر برخی خواسته های نابه جای سیاستمداران سنی متهم شده است.

 

در این گزارش ادعا شده است که شیعیان در زمان زمامداری نوری المالکی و حیدر العبادی بر هزاران مسجد اهل سنت در عراق اشراف کامل پیدا کردند و به بهانه مبارزه با داعش ده‌ها مسجد در استان صلاح الدین به دست شیعیان تخریب شده است.

 

این ادعا در حالی از سوی الجزیره مطرح می شود که برای همگان آشکار شده است که تخریب مساجد اهل تسنن از سوی تروریست های داعش صورت می گیرد و ساکنان این مناطق و همچنین علمای معتدل سنی به این مساله اذعان دارند.

 

الجزیره که از مهمترین رسانه های حامی تروریست های داعش به شمار می آید مدت هاست به تخریب بسیج مردمی عراق می پردازد، بسیجی که نیروهای آن بدون دریافت حقوق و مزایا و تنها بر اساس فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی جان خود را در راه دفاع از وطن و مقدسات تقدیم می کنند.

 

هجمه علیه بسیج مردمی که اغلب نیروهای آن را شیعیان تشکیل می دهند در حالی صورت می گیرد که آنان جان خود را برای آزادی مناطق سنی نشین از چنگان ظالمانه داعش در معرض خطر قرار می دهند. هنگامی که مناطق شیعه نشین از دسترس داعش به دور هستند و امنیت بر این مناطق حاکم است، نیروهای بسیج مردمی برای دفاع از مساجد اهل سنت در شهرهای سنی نشین عراق به خطر انداخته و در این راه شهدای زیادی نیز تقدیم کرده اند.

 

بسیاری از شیوخ عشایر مهم اهل تسنن که کنترل مناطقشان در اختیار داعش قرار گرفته و از سوی بسیج مردمی آزاد شده اند، ادعای رسانه های مغرضی نظیر الجزیره را تکذیب کرده و بر سوزاندن مساجد و منازل از سوی تروریست های داعش که به تخریب مناطق پس از آزادی آنها عادت کرده اند، اذعان دارند.

 

درخواست عشایر اهل تسنن و ساکنان مناطق اشغال شده از بسیج مردمی برای مشارکت در عملیات آزادسازی این مناطق نیز نشان دهنده بی پایه و اساس بودن اتهامات منتسب به نیروهای بسیج مردمی است که این مساله در عملیات آزادسازی الانبار بیش از سایر مناطق نمایان شد به گونه ای که نیروهای ارتش به تنهایی توان پیشروی نداشتند و پس از درخواست حیدر العبادی از بسیج مردمی، گام های آزادی این استان در حال انجام است.

 

الجزیره در ادامه تلاش خود برای تخریب وجهه دولت شیعی عراق مدعی شد: این دولت در نهایت قصد دارد که اهل سنت را در قالب اقلیتی مذهبی در عراق جلوه دهد که در نهایت ضعف سیاسی و مذهبی در این کشور به سر می‌برد.

 

کذب ادعای الجزیره درباره به حاشیه راندن سیاسی اهل تسنن در حالی اثبات می شود که بخش قابل توجهی از پارلمان عراق در اختیار سیاستمداران سنی قرار دارد و آنان نقش مهمی در کابینه دولت دارند به گونه ای که اهل سنت یک معاون رییس جمهور، یک معاون نخست وزیر و 7 وزیر را در دولت دارا هستند و رییس پارلمان نیز از سنی های عراق است.

 

در همین راستا، محمود صمیدعی، رییس اوقاف اهل سنت عراق در مصاحبه با این شبکه، سازمان متبوع خود را نماینده تمام مردم اهل سنت عراق دانست و افزود: در حال حاضر که تحجرگرایی در عراق موج می‌زند، اداره اوقاف اهل سنت به پناهگاهی برای اهل سنت عراق تبدیل شده است.

 

وی مشکلات عدیده‌ای را بر سر راه سازمان اوقاف اهل سنت عراق برشمرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که این سازمان نتوانسته است جایگاه حقیقی خود را در صحنه سیاسی عراق به دست آورد. همچنین در مجلس پارلمانی عراق بسیاری از نمایندگان اهل سنت برای استفاده از اموال این سازمان کاندیداتور ریاست این اداره شده اند و این مساله نیز به نوبه خود مشکلی جدی در مسیر آینده این سازمان به شمار می‌آید.

 

گفتنی است به اذعان سیاستمداران سنی و روسای قبایل اهل سنت، دولت حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی عراق مانند دولت نوری المالکی، نخست وزیر سابق این کشور و بلکه بیش از آن، اقداماتی را در مسیر وحدت بیشتر اهل سنت و شیعه این کشور انجام داده اند و در انتخاب روسای سازمان‌های متبوع طیف اهل سنت، هیچ کدام از مسؤولان و نمایندگان پارلمانی شیعه دخالتی نخواهند داشت.

 

رییس اوقاف اهل تسنن در سخنان خود اذعان کرده است که سیاستمداران سنی برای تصدی پست ریاست اوقاف اهل تسنن وارد نزاع شده اند و شیعیان هیچ دخالتی در این مساله ندارند، چرا که حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر شیعه تنها نام رییس اوقاف سنی را اعلام کند و انتخاب آن بر عهده هیات کبارالعلمای اهل تسنن است.

 

از سوی دیگر، الجزیره در حالی نوری المالکی را به سرکوب اهل تسنن متهم می کند که وی ماه ها با تحصن های الانبار مدارا کرد در حالی که با تخلف جریان صدر که از مهمترین جریان های شیعه عراق است برخورد قاطعی کرد و نبرد بزرگی را علیه آنان در بصره به راه انداخت اما در الانبار به دلیل جلوگیری از فتنه مذهبی از هرگونه واکنش خودداری کرد تا اینکه تبدیل این تحصن به پایگاه تروریسم برای همگان آشکار شد.

 

لازم به ذکر است شیخ محمود الصمیدعی رییس این دیوان در کنفرانس خبری چند ماه گذشته اوقاف اهل سنت عراق گفت: در پرتو حوادث سخت و مصائب دشوار به همه مراجع تقلید به ویژه مرجعیت دینی رشید نجف اشرف حضرت آیت الله سیستانی پیام یاری طلبی می فرستیم و به آنان می گوییم ما برادرانتان در زمان حمله داعش به استان های غربی عراق مواضع محکم و مسؤولانه ای اتخاذ کردیم.

 

وی از مواضع مراجع تقلید شیعه در قبال اشغال شهرهای اهل تسنن از سوی داعش تقدیر کرد و خطاب به آنان تصریح کرد: مواضع مسؤولانه شما را در قبال دفاع از سراسر عراق تکرار کرده و اگر هر شهری در کشور مورد تعرض قرار گیرد همان مواضع را در پی خواهیم گرفت و مطمئنیم که شما نیز احساس مشابهی دارید./1321/ب901/ک

ارسال نظرات