۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۶۹۴۱۷
آیت الله نوری همدانی:

خودسازی نخستین اصل خداشناسی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن تشریح راه‌های خداشناسی گفت:‌ برهان نظم، هدف، تناسب و حرکت از راه‌های شناخت خداوند هستند که در نظام هستی به عنوان کتاب تکوین و در قرآن به عنوان کتاب تدوین به آنها اشاره شده است.
آيت الله حسين نوري همداني پشت صحنه ضبط برنامه هاي تلويزيوني مراجع در ماه رمضان - آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در ششمین برنامه از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، معارف دینی را دارای سلسله مراتب خواند و اظهار داشت: همان گونه که در نظام تعلیم و تربیت بشری مراحلی و مراتبی را باید پشت سر گذاشت؛ کسب معارف دینی نیز دارای سلسله مراتب است.

 

وی به نخستین خطبه نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند «اول الدین معرفته»؛ کلاس اول درس‌های دینی، شناخت خداوند متعال است؛ به همین دلیل پیامبران الهی، خودسازی و نفوذ معارف در قلب انسان را نخستین گام در شناخت خداوند محسوب کرده‌اند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت خودسازی در شناخت خداوند ابراز داشت: شناخت خداوند با صفات کمال و جمالش، نخستین اصل دریافت معارف و ارزش‌ها است و پیامبران آمدند تا ارزش‌های الهی را در جامعه درونی کنند.

 

وی یکی از راه‌های خداشناسی را برهان‌ها و استدلال‌های عقلی خواند و گفت: در قرآن، آیات مختلفی انسان را به تفکر و اندیشه درباره خداوند فرا می‌خوانند؛ چنان که خداوند در همه موجودات، تقدیر، برنامه و نظم را قرار داده است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی، نظم نظام هستی را نخستین راه خداشناسی دانست و خاطرنشان کرد: طلوع و غروب، فصول چهارگانه، تکون جانوران و خلقت انسان‌ها بر اساس نظم بوده است.

 

وی نظام هستی را کتاب تکوین و قرآن کریم را کتاب تدوین خواند و یادآور شد: نظام آفرینش کتابی است که خداوند را معرفی می‌کند و حتی علوم بشری نیز از نظم جهان هستی و حقایق عالم الگو گرفته‌اند.

 

این مرجع تقلید به برهان هدف اشاره و خاطرنشان کرد: دومین دلیل شناخت خداوند، ‌برهان هدف است و خداوند با علم، قدرت و حکمتش، موجودات عالم را برای اهداف عالی آفرید.

 

وی با اشاره به برهان تناسب و تطابق یادآور شد: موجودات عالم با همدیگر ارتباط دارند و این تناسب، تطابق و هماهنگی، نشان از خداوند حکیمی است که نظام هستی را برای هدفی آفریده است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی به برهان حرکت اشاره و تأکید کرد: همه موجودات عالم در حال حرکت هستند و ثابت و راکت نیستند؛ بلکه در راستای کمال و هدف نهایی خویش در حال حرکت هستند؛ چنان که بر اثر حرکت زمین، فصول مختلف سال به وجود می‌آیند./908/پ202/ج

ارسال نظرات