۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۶۹۴۶۹
موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند؛

فانی در کاهش مشکلات معیشتی فرهنگیان ناتوان بود

خبرگزاری رسا ـ موافقان استیضاح ویزر آموزش و پرورش عدم توانایی علی اصغر فانی در کاهش مشکلات معیشتی فرهنگیان را از مهمترین دلایل استیضاح ویز عنوان کردند.
مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، جلسه استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حالی بدون حضور رییس جمهور از صبح امروز آغاز شده که موافقان و مخالفان وزیر صحبت های خود را در ارتباط با این موضوع بیان کردند.

 

حجت الاسلام موسو نژادیان در مخالفت خود با یادآوری اینکه جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش برای رفع معضل فرهنگیان برگزار شد،‌ اظهار کرد:‌ متاسفانه این جلسات نتیجه بخش نبود و اکنون نیز به جلسه استیضاح ختم شد که البته یکی از راه‌های انتقال مشکلات مربوطه به جامعه ‌آموزگاران طرح استیضاح است و امید است راهی برای اراده رئیس جمهور نسبت به رفع مشکل فرهنگیان باشد.

 

وی با برشمردن علت استیضاح وزیر آموزش و پرورش، ‌اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین علت استیضاح فانی خواند.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم‌ ادامه داد:‌ عدم رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند و ارزشمند این دانشگاه به عنوان مهمترین سند تحول بنیادین در ایجاد و تحول،‌ نوآوری و ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم، افزایش شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی،‌ تخصصی و حرفه‌ای فرهنگیان و توسعه زمینه‌های پژوهشگری و تقویت روحیه پژوهش و ارتقای مستمر بنیه علمی فرهنگیان از دیگر معضلات است.

 

* حضور بنده به عنوان مخالف ثابت می کند استیضاح سیاسی نیست

حامد قادر مرزی نیز مخالفت خود را با علی اصغر فانی اینگونه آغاز کرد که حضور بنده در میان استیضاح‌کنندگان نشان می‌دهد که استیضاح آقای فانی به هیچ وجه سیاسی نمی‌باشد، بنده حامی دولت تدبیر و امید هستم و در گذشته حامی وزیر آموزش و پرورش بودم و تمام تلاش خود را انجام دادم ولی امروز مواردی وجود دارد که درباره آنها ازآقای وزیر  توضیح می‌خواهیم و گمان می‌کنیم که آقای فانی از برنامه‌هایی که موجب رأی اعتماد مجلس به وی شد، فاصله گرفته است.

 

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که وزارت آموزش و پرورش یک نهاد استراتژیک و مهم برای توسعه کشور است و مهمترین بخش در ساختار نهادی حکومت یک کشور می‌باشد. بنده 7 مورد از موارد استیضاح را بیان خواهم کرد.

 

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم گفت: یکی از مهمترین دلایل استیضاح، ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه فرهنگیان کشور است، ما می‌دانیم که قشر فرهیخته فرهنگیان ما از صداقت و طرفداری عالمانه راضی خواهند شد، همه ما و همه معلمان به نحوی از وضعیت درآمدی کشور آگاه هستیم، ولی چرا معلمان ما به خیابان‌ها آمدند، تحصن کردند و در مقابل ادارات آموزش و پرورش با پلاکاردهای اعتراضی جمع شدند؟ آقای فانی؛ ای کاش در یکی از این جمع‌ها حاضر می‌شدید و اوضاع را آنچنان که بود صادقانه به آنها توضیح می‌دادید تا خوراک رسانه‌های ضدانقلاب نشود. شما به هیچ استانی سفر نکردید تا سخن فرهنگیان را بشنوید و بعد برای آنها پاسخی داشته باشید. وقتی که معلمان تحصن کردند، عدم حضور شما به معنی بی‌محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.

 

مسئولان آموزش و پرورش نمایندگان را دشمن خود می دانند

محمد سعید انصاری با بیان اینکه در وزارت آموزش و پرورش امروز شاهد، انتصاب مدیران ناتوان بوده اسم که این وضعیت بسیار نابسامان و نگران کننده است، اظهار کرد: اگر مدیری ناتوان باشد چون نماینده در این مورد انتقاد داشته به این نقد توجه نمی کنند و نماینده را به جای اینکه یاور و دوست خود بدانند دشمن خود فرض می کنند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وضعیت مدارس در مناطق محروم  کشور بسیار نامناسب است و هنوز در روستاهای آبادن و خوزستان مدارسی داریم که در گرمای طاقت فرسا در کانتینرها درس می دهند و کسی به این موضوعات توجه نمی کند.

 

 آموزش و پرورش بدون ضابطه نیرو استخدام کرده است

نادر قاضی پور نیز در مخالفت خود با وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای وزیر، جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای 50 درجه بالای صفر برپاست! آیا دانش‌آموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جای‌جای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شده‌اند، آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای 6 کلاس یک معلم قرار داده است، در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز به‌کار کرده‌اند، مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بی‌سوادی در کشور بالا رود، به‌خصوص در روستاها، سیاست‌های غلط نهادینه شده است.

 

جبار کوچکی نژادیان نیز در مخالفت خود گفت: من به عنوان کسی که سال ها در آموزش و پرورش بودم می گویم آموزش و پرورش بزرگ ترین و حساس ترین دستگاه کشور است به خاطر همین نمایندگان همیشه نسبت به آن حساس هستند؛ بعد از آموزش و پرورش دو دستگاه وزارت بهداشت و وزارت علوم و دستگاه های دیگر مهم اند.

 

وی  با اشاره به نحوه فعالیت دستگاه های بهداشت و وزارت علوم تصریح کرد: این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که در استان ها هیأت امنایی است و مجلس و دولت بودجه را بین آنها تقسیم می کند و اگر ضعفی در وزیر باشد هیأت امنا می تواند استان را تقویت کند اما در وزارت آموزش و پرورش 24 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه را به دست وزیر داده ایم و این وزیر آموزش و پرورش است که باید تدبیر کند و ایشان باید با این بودجه این وزارتخانه عظیم را حرکت دهد لذا اگر وزیر ضعیف باشد وزارتخانه نمی تواند حرکت کند.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم همچنین اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی می گوید 20 درصد حقوق را افزایش داده اند اما آنچه در فیش حقوقی فرهنگیان است بیش از 14 درصد نیست و این حاکی از عدم مدیریت در وزارتخانه است.

 

فرمان بشیری نیز در مخالفت خود با علی اصغر فانی تصریح کرد: امروز ناامیدی در مجموعه های مختلف آموزش و پرورش موج می زند و این نامیدی بسیار نگران کننده است و همه ما باید تلاش کنیم تا این نامیدی را بطرف سازیم./858/پ201/ج

ادامه دارد

ارسال نظرات