۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۶۹۸۷۸
پژوهشگر علوم سیاسی بررسی کرد؛

معاش‌سازی و معادسازی؛ مأموریت سرمایه اجتماعی متعالی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی به ظرفیت‌های اندیشه سیاسی اسلام در تولید سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: سرمایه اجتماعی نیاز همه حکومت‌ها است؛ از این‌رو همه نظام­های سیاسی برای افزایش سرمایه اجتماعی تلاش می­کنند؛ اما نسخه­­های پیچیده شده برای افزایش سرمایه اجتماعی در نظام اسلامی که از غرب گرفته شده است؛ متناسب با فرهنگی ایران نبوده و ناکارآمد است.
بازار

راضیه زارعی، کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به ظرفیت‌های اندیشه سیاسی اسلام در تولید سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: سرمایه اجتماعی نیاز همه حکومت‌ها است؛ از این‌رو همه نظام­های سیاسی برای افزایش سرمایه اجتماعی تلاش می­کنند.

 

بدون سرمایه اجتماعی قوی­ترین و سخت­ترین ابزارها هم ناکارآمد است

وی سرمایه اجتماعی را قدرت نرم خواند و ابراز داشت: بدون سرمایه اجتماعی، قوی­ترین و سخت­ترین ابزارها هم ناکارآمد است؛ زیرا سرمایه اجتماعی می­تواند بسیاری از ضعف‌ها در حوزه ابزارهای سخت را جبران کند.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی، حکومت ایران برای پیش­برد سیاست­های داخلی و خارجی خود به­شدت به سرمایه اجتماعی وابسته شد؛ بنابراین همه بر لزوم کسب و افزایش سرمایه اجتماعی اتفاق­نظر دارند.

 

وی تصریح کرد: نسخه­­های پیچیده شده برای افزایش سرمایه اجتماعی در نظام اسلامی که از غرب گرفته شده است، همان نسخه­­های متداول است و چون متناسب با زیست‌ بومی و فرهنگی ایران نیست؛ ناکارآمد است.

 

سرمایه اجتماعی به سه نوع متعالی، متعارف و متدانیه تقسیم می‌شود

زارعی، سرمایه اجتماعی را به سه نوع متعالی، متعارف و متدانیه تقسیم کرد و گفت: مفهوم متعالی در مقابل مفهوم متداول یا متعارف فلسفه مدرنیستی، طبیعی و تک ساحتی قرار دارد و به دو ساحت مصنوعی و مادی توجه می‌کند.

 

وی یادآور شد: انسان یا جهت­گیری الهی دارد و در نتیجه متعالیه است و یا جهت­گیری غیر الهی دارد و در نتیجه، باورها، گرایش­ها و رفتارهایش ممکن است، عرفی یا متدانیه شود.

 

زارعی تأکید کرد: بر این اساس، در حوزه الگوهای سرمایه اجتماعی نیز سه الگو استنباط می­شود؛ نخست الگوی متعالی که بقای ابدی انسان، کانون توجه آن است که جز در«قرب الهی» تحقق نمی­یابد؛ دوم الگوی متعارف، که بقای دنیوی انسان در کانون توجه آن قرار دارد، بدون این‌که با اهل حق به دشمنی برخیزد و سوم، الگوی متدانیه که اصالت را به دنیا می­دهد و در وضعیت جنگ با اهل حق قرار می­گیرد.

 

تفکر سرمایه اجتماعی متعالی، دغدغه‌مند و داعیه‌دار انقلاب اسلامی است

وی تفکر متعالی را دغدغه‌مند و داعیه‌دار انقلاب اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: تفکر متعالی اسلامی، عمران و توسعه مادی، ابزاری، اقتصادی و رفاهی را بر می­تابد و تعیین می­کند؛ اما آن را کافی نمی­داند؛ زیرا سرمایه اجتماعی متعالیه تعالی بخش است و چون متعالی و متعادل است، بر محور صراط مستقیم می‌باشد.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی، ریشه همه انتقادها به سرمایه اجتماعی متعادل و متدانی را فقدان «عدالت» برشمرد و تصریح کرد: سرمایه اجتماعی به معنای مرسوم و غربی‌اش، براساس بی‌عدالتی بنا نهاده شده است.

 

وی افزود: خلاصه کلام منتقدان سرمایه اجتماعی این است که عده­ای دور هم جمع می‌شوند و با تشکیل شبکه­ شبه مافیایی، منافعی را جذب می­کنند؛ تا فقط اعضای گروه از آن بهره­مند شوند که استفاده از این منافع به قیمت محرومیت افراد غیر عضو تمام می‌شود و این با اصل انصاف و عدالت همخوانی ندارد.

 

عدالت در سرمایه اجتماعی­ای غربی مغفول مانده و به سود اقتصادی حاصل از آن توجه شده است

زارعی ابراز داشت: به طور کلی سرمایه اجتماعی­ای که در غرب مطرح می­شود؛ خاستگاه لیبرالیستی دارد و نمی­تواند از ریشه­های نظری خود فراتر رود که این غفلت می­تواند پاشنه آشیل نظریه سرمایه اجتماعی باشد.

 

وی به کاستی‌های سرمایه‌ اجتماعی غربی اشاره کرد و افزود: عدالت در این تفکر مغفول مانده و در عوض، به سود اقتصادی حاصل از سرمایه اجتماعی، بسیار پرداخته شده است.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به سرمایه اجتماعی در تفکر دینی تأکید کرد: دین و مذهب می­تواند به مثابه بستر اندیشه­ای سرمایه اجتماعی به­کار گرفته شود و نوع متفاوتی از سرمایه اجتماعی را تولید کند؛ در این صورت، بسیاری از عوارض منفی سرمایه اجتماعی نیز از بین می­رود و مشاهده نخواهد شد.

 

وی گفت: دین به مفهوم عدالت، بسیار توجه دارد؛ بنابراین سرمایه اجتماعی تولید شده در این مسیر ناعادلانه نیست و گروه‌های مذهبی مولد سرمایه اجتماعی، اعضای خود را به افراد خاص محدود نمی­کنند و تبعیض جنسیتی، نژادی و طبقاتی ساختارمند ندارند.

 

زارعی افزود: دین انگیزه­های غیر مادی برای تولید سرمایه اجتماعی به­وجود می­آورد و مردم را به ایثار و ازخودگذشتگی برای اهداف والا تشویق می­کند؛ از این‌‌رو سرمایه اجتماعی در اندیشه اسلامی، چون جهت­گیری الهی دارد، متعالی است.

 

وی تأکید کرد: سرمایه اجتماعی متعالی در خدمت تصاحب قدرت نیست؛ بلکه در خدمت بشریت و به دنبال تربیت خلیفه الهی است؛ زیرا انسانی که خلیفه خدا باشد، حرف خدایی می­زند، عمل خدایی می­کند و سبک زندگی­اش خداپسندانه خواهد بود.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی افزود: انسان سیاست متعالیه در عین حال ساختن دنیا­، آخرت­ساز نیز هست؛ زیرا انسان منهای خدا، انسان­شناسی متعالیه نیست؛ از این‌رو سیاست متعالیه به هدایت انسان ایمان دارد و سعادتمندی آدمی، دغدغه مهم سیاست متعالیه است.

 

سرمایه اجتماعی متعالی بر سه عنصر اعتماد سیاسی، مشارکت سیاسی و امر به معروف و نهی از منکر استوار است

وی خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی متعالی برآمده از اندیشه سیاسی اسلام بر سه عنصر اعتماد سیاسی، مشارکت سیاسی و امر به معروف و نهی از منکر استوار است؛ بنابراین «تقویت کنترل­کننده­های درونی» در رویکرد اسلام، مهمترین عامل ایجاد اعتماد محسوب می­شود.

 

زارعی، تقوا را یکی از ابزارهای بسیار قوی برای ایجاد کنترل درونی در انسان خواند و گفت: تقوا در بعد سیاسی این توانایی را دارد که کاگزاران و مردم را از انجام گناه فردی و اجتماعی بازدارد و به این وسیله قابلیت اعتماد میان افراد را افزایش دهد.

 

وی مشارکت سیاسى را مبارزه با تمرکز قدرت دانست و تأکید کرد: یکى از شیوه‌هاى مهم مبارزه با تمرکز قدرت و فساد ناشى از آن، اصل مشارکت سیاسى است؛ از این‌رو همه شهروندان بدون توجه به مسائل نژادى، جنسیتى، اجتماعى و مانند آن می­توانند به گونه‌اى مستقیم یا غیر مستقیم در سرنوشت اجتماعى خود دخالت کنند واجازه ندهند دیگران به جاى آنها بیندیشند و تصمیم بگیرند.

 

عالى‌ترین جنبه اصل مشارکت در نظام اسلامى، امر به معروف و نهى از منکر است

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی به اصل امر به معروف و نهى از منکر اشاره کرد و گفت: عالى‌ترین شکل اصل مشارکت در نظام اسلامى، امر به معروف و نهى از منکر شناخته شده است که طبق این اصل همه شهروندان حق دارند، درباره مسائل مختلف در حوزه عمومى اظهارنظر کنند و از راه‌های گوناگون به اعمال نظریات خود بپردازند.

 

وی با اشاره به ابعاد سرمایه اجتماعی در اندیشه اسلام ابراز داشت: امنیت سیاسی، عدالت و آزادی سیاسی از سرمایه‌های اجتماعی متعالی برآمده از اندیشه سیاسی اسلام است.

 

زارعی گفت: استمرار و بقای هر نظامی بر بازتولید مشروعیت از سوی کانون‌های قدرت متکی است‌ که بدون آن نظام مستقر به تدریج توجیه‌پذیری و معقول‌ بودن خود را از دست می‌دهد و دستخوش استحاله درونی‌ و در نتیجه سستی یا اضمحلال می‌شود.

 

وی به کانون‌های قدرت در اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد و یادآور شد: کانون‌های قدرت در اندیشه سیاسی، خدا و مردم هستند؛ از این‌رو عدالت و آزادی از منبع مشروعیت‌ آنان اخذ می‌شود.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی گفت: کاهش ارزش‌های مرتبط با اصول بنیادی اندیشه سیاسی اسلام باعث می­شود سرمایه اجتماعی نیز از بین برود؛ بنابراین امنیت سیاسی در اندیشه اسلامی از راه مقابله با تهدیدات مختلف خارجی و همچنین تضمین حقوق سیاسی مردم، جهت مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی آنها به­دنبال افزایش سرمایه اجتماعی است.

 

زارعی با اشاره به مشارکت مردم در نظام اسلامی تأکید کرد: نظام سیاسی در راستای امکان بخشی و تسهیل مشارکت و دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه؛ باید امنیت، حضور آزادانه و برابری مردم را فراهم آورد و هیچ فردی را به داشتن باور سیاسی خاصی وادار یا بازداشت نکند.

 

مأموریت سرمایه اجتماعی متعالیه، معاش­سازی و معادسازی است

وی به رویکرد توحیدی کارگزاران و نهادها در نظام اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: کارگزاران و نهادهای سرمایه اجتماعی متعالی برآمده از اندیشه سیاسی اسلام، همه رویکردی توحیدی و دغدغه اجرای شریعت را دارند و میان معنویت و مادیت، رویکرد معنوی دارند و میان قدرت و هدایت، هدایت محور هستند.

 

زارعی، مأموریت سرمایه اجتماعی متعالیه را معاش­سازی و هم معادسازی خواند و افزود: هدف سرمایه اجتماعی متعالیه این است که امت را الهی کند و آنها را به اسماء حسنای الهی آراسته کند./908/ت300/س

ارسال نظرات