افراد بی تقوا در فتنه ها می لغزند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سید آبادی، عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان امروز در حرم رضوی در ادامه مبحث دستاورد روزه اظهار کرد: بر اساس آیه وجوب روزه مهم ترین دستاوره تقوا است که در آیات و روایات آثار بسیار زیادی برای تقوا در زندگی بیان شده است.
اثر اعمال منحصر به آخرت نیست
وی تصریح کرد: اثر اعمال منحصر به آخرت نیست بلکه نظام عالم هستی و خلقت به گونه ای آفریده شده است که همه اعمال ما در آن تأثیر گذار است از جمله در رزق و روزی، شادی و نشاط معنوی، توفیقات عبادی و امثال آن.
حجت الاسلام سید آبادی اضافه کرد: اگر بر اساس قوانین الهی، فطرت الهی و در چارچوب دین در نظام آفرینش زندگی کنیم همه معادلات عالم به نفع ما می شود ولی اگر خلاف فطرت و قوانین الهی زندگی کنیم مورد قهر و غلبه عالم هستی قرار می گیریم مانند شناگری که خلاف حرکت آب شنا می کند.
عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: انسان با تقوا بصیرت دارد؛ بصیرت به معنای بینایی باطن و تشخیص حق از باطل است و هرگاه شیاطین قصد احاطه انسان بصیر را کنند آگاه و متوجه می شود.
وی با بیان این که کور شدن چشم سر ساده تر از کور شدن چشم باطن است، افزود: با کور شدن چشم ظواهر و اشیاء دنیا را نمی توان دید در حالی که کور شدن چشم باطنی سبب ندیدن حق و گمراهی است.
انسان بی تقوا در فتنه ها می لغزد
سخنران حرم رضوی با تأکید بر این که بصیرت وسیله درک حق است، گفت: گاهی در زندگی شرایط و عرصه هایی ایجاد می شود که تشخیص حق از باطل مشکل می شود همانند جنگ جمل که امیرمؤمنان(ع) آن جا فرمودند: افرادی متوجه می شوند در کدام جبهه قرار گیرند که دارای بصیرت، صبر و مقاومت، آگاهی و علم به حق و باطل باشند.
حجت الاسلام سید آبادی ادامه داد: بصیرت مانند چراغی مه شکن است که مسیر زندگی را شفاف می کند؛ انسان های بی تقوا در فتنه ها می لغزند و اسیر شیطان می شوند که شاهد نمونه های آن در انقلاب خود بوده ایم.
وی افزود: تقوا در زندگی سبب گشایش گره های زندگی است، انسانی که تقوای الهی دارد هرگز در بن بست های زندگی نمی ماند، بنا به وعده خداوند طبق آیات دوم تا پنجم سوره طلاق کسی که پاک زندگی کند و مرز حرام و حلال الهی را رعایت کند؛ خداوند مسیر گشایش زندگی را جلوی پایش قرار می دهد.
عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: خداوند از جاهایی به پرهیزگاران روزی می دهد که گمانش را نمی کنند، اگر به این باور برسیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود، برخی چون تفکر قارونی دارند قدرت و اسباب الهی را نمی بینند و موفقیت هایشان را در عرصه های گوناگون تنها مرهون تلاش و کوشش خود می دانند.
ایمان ابوطالب(ع) مانند ایمان اصحاب کهف بود
وی در بخش دیگر سخنان خود با توجه به سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع) همزمان با هفتم ماه رمضان گفت: ایمان حضرت ابوطالب(ع) مانند ایمان اصحاب کهف بود که زمانی برای مصالح اسلام ابراز نمی کرد و آن جایی که لازم بود اظهار کرد و پای آن ایستاد.
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: امام صادق(ع) درباره ایمان ابوطالب(ع) فرموده اند: اگر ایمان همه مردم از آغاز تا پایان خلقت را در یک کفه ترازو و ایمان ابوطالب(ع) را در کفه دیگر ترازو قرار داده شود، ایمان حضرت ابوطاب(ع) بر آن ها برتری می یابد.
حجت الاسلام سید آبادی خاطرنشان کرد: برخی دلیل مجاهده و فداکاری های پسرعموی پیامبر اکرم را احساس و نسبت فامیلی می پندارند در حالی که فداکاری هایی که ابوطالب(ع) در حق حضرت محمد(ص) انجام داده است، در رفتار هیچ پدری نسبت به فرزندش دیده نشده است.
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: ابوطالب(ع) اشعار بسیاری دارد که در آن ها از عشق به خدا سخن گفته است که نشانه ایمان اوست.
وی اضافه کرد: نه تنها بزرگان شیعه بلکه مورخان و محدّثان سنی هم اظهار داشته اند که فاطمه بنت اسد(س) اولین بانو پس از حضرت خدیجه(س) است که به اسلام ایمان آورد، با پیامبر(ص) بیعت و همرا ایشان از مکه به مدینه هجرت کرد.
حجت الاسلام سید آبادی یادآور شد: فاطمه بنت اسد(س) اولین بانوی مؤمنه پس از حضرت خدیجه در خانه حضرت ابوطالب(ع) که تکیه گاه و مأمن شایسته ای بود، زندگی کرده کرده است./1308/پ202/ب4