۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۲۶۹۹۰۲

چند خبر قرآنی از حرم رضوی

خبرگزاری رسا ـ درخشش قاریان حرم مطهر رضوی در مسابقات ملی و بین المللی قرآن، آموزش بیش از 7 هزار نوآموز در کلاس های مهدالرضا، برگزاری زنگ‌های قرآنی ویژه کودکان در حرم رضوی و برگزاری کلاس‌های هنری در دارالقرآن الکریم از عناوین اخبار قرآنی حرم مطهر رضوی است.
برنامه هاي قرآني حرم رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی،  معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از بهره‌مندی 7 هزار و 733  نوآموز از دوره‌های قرآنی «مهدالرضا(ع)» آستان قدس رضوی در مشهد خبر داد.

 

وی افزود:  کلاس‌های مهد الرضا(ع) با هدف ترویج  و گسترش معارف والای قرآنی در بین کودکان از سال 1377 در آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: امسال هفت هزار و 733 نوآموز در کلاس‌های مهد الرضا(ع) شرکت کردند که  از این تعداد نوآموز 3807 نوآموز پسر و 3926 نوآموز دختر بودند.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: به منظور فراگیری آموزش‌های قرآنی نوآموزان 301 کلاس قرآنی در مهد الرضا(ع) مشهد و ادارات املاک و اراضی آستان قدس رضوی در شهرستان‌ها تشکیل شده که بیشتر این کلاس¬ها  به صورت رایگان بوره است.

 

وی بیان کرد: در دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) که با همکاری 196 مربی به صورت یک روز در میان تدارک دیده شده است، کودکان با روخوانی قرآن به روش قصه و بازی آشنا شدند.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: تدریس آموزش روخوانی مقطع پیش دبستانی توسط مربیان، برگزاری دوره تربیت مدرس روخوانی، برپایی کلاس‌های هنری جهت آموزش به قرآن آموزان و تشکیل کلاس‌های پیش دبستانی از مهم‌ترین فعالیت های این مهدالرضا(ع) است.

 

برگزاری کلاس‌های هنری در دارالقرآن الکریم

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با حضور در کلاس‌های هنری دارالقران الکریم به خلق آثار هنری می‌پردازند.

 

 حجت الاسلام سید جلال حسینی اظهار کرد: واحد هنرهای قرآنی آستان قدس رضوی با هدف گسترش، تعمیق فرهنگ و هنر دینی و در راستای بستر سازی و شکوفایی استعدادهای هنری همه روزه در خدمت زائران و مجاوران بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) است.

 

 

وی با اشاره به اینکه از طریق این کارگاه‌ها می‌توان مفاهیم قرآن، احادیث و روایات را تصویرگری کرد، گفت: ارائه تکنیک‌های مختلف در این کلاس‌ها می‌تواند خلاقیت و انگیزه افراد را برانگیزد.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: علاقه مندان با حضور در این کارگاه‌ها می‌توانند با نظارت استادان و کارشناسان، آثاری ارزشمندی بر اساس آیات حیات بخش قرآن کریم تولید و آن را به یادگار بگذارند.

 

وی تصریح کرد: افهمی، غلامی، رضاپور، هنرمند، اکبر زاده یاراحمدی، دوست محمدی و درکی از جمله اساتیدی هستند که در ایام ماه مبارک رمضان این کلاس‌ها را مدیریت می‌کنند.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی افزود: کارگاه هنرهای قرآنی دارالقرآن الکریم هر روز به جز روزهای جمعه، از ساعت 8 تا 13 ویژه خواهران و از ساعت 16 تا 20 ویژه برادران، پذیرای زائران مقاطع سنی بالاتر از 15 سال است.

 

برگزاری جنگ‌های قرآنی ویژه کودکان در حرم رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با فرا رسیدن ماه نزول قرآن از برپایی جنگ قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان در جوار بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) خبر داد.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: اداره آموزش علوم قرآنی آستان قدس رضوی هر هفته برنامه‌های متنوع و مختلفی را ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته که برگزاری جنگ‌های قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان از جمله این برنامه‌هاست.

 

وی تصریح کرد: جنگ‌های قرآنی هر هفته پنج شنبه‌‌ها بعد از نماز مغرب و عشا و جمعه از ساعت 17 تا 19 در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه این برنامه‌ها با محوریت قرآن و عترت پایه ریزی شده است، افزود: این مجموعه در جنگ‌های قرآنی حول آیه‌ها و احادیث کاربردی متناسب با سن کودکان و نوجوانان توسط خود آنان اجرا می‌شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: این مجموعه با هدف جذب کودکان و نوجوانان به برنامه‌های قرآنی و علاقه‌مند کردن آنان به یادگیری قرآن، برنامه‌های متنوعی را در راستای آموزش مفاهیم دینی در قالب قصه‌، نمایش، مسابقه، تواشیح، مدیحه سرایی، معماها و دانستنی‌های قرآن با حضور کارشناسان مجرب قرآنی برگزار می‌کند.

 

برگزاری برنامه‌های ویژه کودکان در رواق دارالهدایه

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه تلاوت قرآن مجید توسط کودکان و نوجوانان در رواق دارالهدایه واقع در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی از ساعت 10 تا 11:30 برگزار می‌شود.

 

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی مهدالرضا(ع) یکی دیگر از برنامه‌های اداره آموزش علوم قرآن و حدیث است که با ایجاد بستر مناسب و سرشار از امنیت خاطر با محوریت قرآن و عترت به کودکان زائر و مجاور 5 تا 8 ساله خدمات ارائه می‌کند.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آموزش قرآن، آداب زیارت، صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، احکام نماز و وضو در قالب قصه، نیایش و دانستنی‌های قرآن، آیات و احادیث کاربردی، امام‌شناسی و سیره معصومین(ع) از موضوعاتی است که در این کارگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینی رنگ آمیزی، آداب زیارت، نیایش، نمایش عروسکی، آموزش کاردستی، حفظ سوره، فعالیت‌های گروهی، قصه معصومین، نقاشی، قصه و احکام، آموزش وضو و نماز، پویانمایی، آموزش آیات و احادیث کاربردی، آموزش آداب زیارت و صلوات خاصه امام رضا(ع) را از دیگر موضوعات ارائه شده در کارگاه مهدالرضا(ع) دانست.

 

وی افزود: این کارگاه‌های آموزشی در ایام ماه مبارک رمضان با حضور 50 مربی از ساعت 9 تا 19 در اتاق 20 دارالقرآن ‌الکریم حرم رضوی میزبان کودکان زائر 5 تا 8 سال است.

 

درخشش قاریان حرم رضوی در مسابقات ملی و بین المللی قرآن

 در طول 33 سال گذشته 27 قاری حرم مطهر رضوی در 32 مسابقه قرآنی مقام‌های کشوری و بین المللی کسب کردند.

 

کسب مقام نخست مسابقات قرآنی مالزی امسال از سوی محسن حاجی حسنی کارگر یکی از مهم ترین افتخاراتی قاریان حرم رضوی بود.

 

با کسب این مقام توسط قاری بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع)، ایران پس از  9 سال موفق شد بار دیگر رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی را از آن خود کند.

 

در ادامه به افتخارات قاریان حرم مطهر رضوی طی سال‌های گذشته خواهیم پرداخت.

 

در سال‌های 61 و 62 سید مرتضی و سید جواد سادات فاطمی از قاریان برجسته حرم مطهر رضوی موفق شدند در رشته قرائت مقام‌های اول کشوری را به دست آورند.

 

محمد کاظم محمد زاده یکی دیگر از قاریان برجسته حرم مطهر رضوی در مسابقات کشوری و بین المللی لیبی مقام‌ اول رشته قرائت را در سال‌های 58 و 65 کسب کرد.

 

هاشم روغنی نیز در همین رشته موفق به کسب مقام‌های اول و دوم در مسابقات قرآنی ایران و مالزی  در سال‌ 63  شد.

 

محمد جواد پناهی در سال 68 و سید حمید هروی در سال 70 مقا‌‌م‌های اول مسابقات قرآنی ایران را در رشته قرائت به خود اختصاص دادند.

 

مهدی حسنی و کاظم باقفی گرامی در رشته حفظ قرآن کریم در سال 70 و 82  به ترتیب مقام‌های اول سوریه و اول کشوری را کسب کردند.

 

همچنین رضا عابدین زاده در سال 70 در رشته حفظ 20 جزء و 71 در رشته حفظ کل قرآن مقام‌‌های اول و سوم کشوری را به دست آورد.

 

امید حسنی زاده در سال 70،  سعید محوشیان در سال 71، رضا جاویدی در سال 73،  حامد شاکرنژاد در سال 75 و  مسعود کریمی در سال 78 موفق شدند به ترتیب مقام‌های دوم سوریه، اول سوریه، اول عربستان، اول سوریه و دوم عربستان را در رشته‌های قرائت کسب کنند.

 

مسابقات مالزی از قدیمی‌ترین مسابقات قرآنی در جهان اسلام است که آقایان سعید طوسی، هاشم روغنی، مشمول مجتهد زاده، حمید شاکرنژاد و عباسی توانستند در سال‌های 63 تا 90 مقام‌های اول، دوم، سوم و چهارم در رشته قرائت را به دست آورند.

 

مقام دوم مسعود کریمی در مسابقات قرآنی عربستان در سال 87، مقام اول مسابقات لیبی توسط مشمول در سال 88 و مقام اول مسابقات قرآنی عراق در سال 91 از سوی لعل اول از دیگر افتخارات کسب شده توسط قاریان بارگاه منور رضوی است.

 

همچنین قاریان حرم مطهر رضوی همچون شاکرنژاد در سال 84، کاشفی در سال 85، احمدی وفا در سال 82، سید جواد حسینی در سال 88  در رشته‌‌های قرائت و رجبی در سال  94 در رشته حفظ کل قرآن کریم  مقا‌های اول را به خود اختصاص دادند./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات