۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۷۰۱۷۰
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

دست داعش آلوده به خون شیعیان کویت/ نگارش اولین کتاب سیره نبوی به زبان هندی/ دستور آتش زدن کتاب‎های قرضاوی در مصر صادر شد

خبرگزاری رسا ـ کشتار نمازگزاران شیعه در کویت، انتشار اسناد ویکی لیکس علیه آل سعود و دستور آتش زدن کتاب‎های قرضاوی از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که مدت زیادی از انفجارهای تروریستی در نماز جمعه قطیف و دمام عربستان نمی گذرد که طی آن صدها تن از نمازگزاران شیعه به خاک و خون کشیده شدند، دست تروریسم پلید بار دیگر نمایان شد و یکی از مساجد کویت را مورد هدف قرار داد.

 

 

مسجد امام صادق(ع) منطقه الصوابر روز گذشته صدها تن از نمازگزاران را در خود جای داده بود که عامل انتحاری در میان نمازگزاران حضور یافت و مراسم عبادی نماز جمعه را به صحنه خونین روزه داران مبدل کرد.

 

 

آمارهای اولیه از شهادت 15 نمازگزار خبر می داد اما وزارت کشور کویت اعلام کرد که 25 تن در این جنایت به شهادت رسیده و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

عامل این جنایت یک انتحاری سعودی به نام ابوسلمان الموحد بود که خود را در رکعت دوم نماز جمعه منفجر کرد.

 

 

ـ پس از این جنایت بود که موج محکومیت از سوی علمای سنی و شیعه صادر شد. سید عمار حکیم تأکید کرد که تروریست‎ها با حمله به خانه خدا، احترام ماه مبارک رمضان را نادیده گرفته و خون کسانی که خداوند ریختن خونشان را حرام دانسته است، جاری کردند.

 

 

ـ نخست وزیر عراق، رییس اوقاف شیعه، وزارت خارجه عراق پیام محکومیت صادر کردند.

 

 

ـ از سوی دیگر علما و جمعیت های انقلابی بحرین نیز اعتراض شدید خود را به کشتار نمازگزاران اعلام کردند.

 

 

علمای شیعه بحرین در بیانیه ای مشترک با تأکید بر عدم ارتباط تروریست ها با دین مبین اسلام، اظهار داشتند که تکفیری ها فضای سرشار از معنویت مسجد را به صحنه ای خونین مبدل کردند.

 

 

ـ علمای شیعه و سنی و مراکز اسلامی لبنان نیز خشم خود را از هدف قرار دادن نمازگزاران جمعه در ماه مبارک رمضان نشان دادند.

 

 

فضل الله هدف از این جنایت را از بین بردن امنیت و آرامش ملت کویت دانست، آیت الله قبلان مبارزه با تکفیری ها را بر همه مسلمانان واجب عنوان کرد، رییس جمعیت قولنا و العمل این انفجار را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی خواند، حزب الله از زنگ خطر جدی برای همه مسلمانان سخن گفت، عضو ارشد جنبش امل تأکید کرد که دوران سکوت علمای اسلام پایان یافته است و جمعیت العمل نیز خاطر نشان ساخت که نمازگزاران کویتی در خانه امن الهی به خاک و خون کشیده شدند.

 

 

ـ شیخ الازهر مصر نیز با امیر کویت به صورت تلفنی گفت وگو کرد و انفجار مسجد شیعیان را تسلیت گفت.

 

 

عراق؛ فتوای جدید داعش در ماه مبارک رمضان

 

 

ـ در اسنادی که از سوی پایگاه ویکی لیکس منتشر شد آمده است که مقامات عربستان به برخی مسؤولان عراقی کمک های مالی کرده اند.

 

 

این مساله با واکنش امام جمعه نجف اشرف مواجه شد و وی خواستار بررسی صحت این اسناد و برخورد با مسؤولان نامبرده شد.

 

 

ـ ریاست اوقاف سنی عراق که مدت ها بود به دلیل کشمکش میان علما و سیاستمداران اهل تسنن خالی مانده بود سرانجام رییس خود را شناخت و عبداللطیف همیم به این منتصب برگزیده شد.

 

 

ـ ششمین سالروز ارتحال رییس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق با سخنرانی جمعی از علما و مسؤولان در بغداد برگزار شد.

 

 

ـ گروه تروریستی داعش که جنایت های مختلفی علیه مردم عراق انجام داده است در ماه مبارک رمضان فتوا و دستورالعمل های جدیدی ارائه کرد.

 

 

فتوای بطلان روزه به دلیل دشمنی با داعش، و تعیین مهلت به دختران موصل برای جهاد نکاح واکنش علما و شیوخ عشایر اهل تسنن را به همراه داشت.

 

 

مفتی اهل تسنن اعلام کرد که 500 هزار تن از شهروندان سنی پس از صدور فتوای جهاد اعلام آمادگی کرده اند، شیوخ عشایر اهل تسنن موصل نیز در کنگره ای که بدین مناسبت برگزار شد برائت خود را از جنایت های داعش اعلام کردند و رییس مجمع علمای اهل تسنن نیز از برنامه ریزی مشترک با الازهر مصر برای مقابله با این گروه تروریستی خبر داد.

 

 

ـ شبکه الجزیره که مواضع بسیار مغرضانه در قبال عراق داشته و به یکی از حامیان تروریسم در این کشور مبدل شده است، در برنامه ای با حضور رییس سابق اوقاف سنی عراق درصدد تلقین این مساله بود که شیعیان به تخریب مساجد و حسینیه های اهل تسنن می پردازند.

 

 

لبنان؛ انتقاد علمای سنی از سکوت در قبال اسناد ویکی لیکس

 

 

ـ انتشار اسناد ویکی لیکس با واکنش یکی علمای اهل تسنن مواجه شد. دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت اسلامی با اشاره به رسوایی به وجود آمده برای عربستان از سکوت جهانیان در قبال این اسناد به شدت اعتراض کرد.

 

 

ـ در حالی که هفته گذشته نیز شاهد انتقاد علما از گسترش گفتمان افراطی در لبنان بودیم، مفتی صیدای لبنان بار دیگر نگرانی خود را از این پدیده اعلام کرد و خواستار جلوگیری از انتشار این مساله شد.

 

 

ـ استفاده آل سعود از ترفند اختلاف افکنی میان گروه های لبنانی با واکنش حزب الله مواجه شد.

 

 

این حزب ادعای سفیر عربستان سعودی درباره نفوذ آمریکا در مقاومت اسلامی با استفاده از یکی از اعضای جنبش امل را به شدت تکذیب کرد.

 

 

فلسطین؛ ارسال مدارک جنایت های رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه

 

 

ـ ادعای شلیک یک موشک از شمال غزه به سرزمین های اشغالی بهانه ای شد تا رژیم صهیونیستی محدودیت شدیدی علیه نمازگزاران جمعه مسجد الاقصی اتخاذ کند.

 

 

ـ اداره امور اسرا و آزادگان فلسطینی اعلام کرد بیش از 90 درصد زندانیان دربند رژیم اشغالگر در معرض شکنجه قرار دارند.

 

 

ـ در حالی که رژیم صهیونیستی در ادعایی عجیب از حماس به دلیل جنایت های جنگی شکایت کرده بود، یک هیأت فلسطینی، مدارک جنایت های رژیم اشغالگر را به دادگاه لاهه ارسال کرد.

 

 

ـ انتشار کاریکاتور موهن علیه پیامبر اکرم(ص) از سوی سیاستمدار هلندی خشم و غضب شدید علمای فلسطین را به همراه داشت و مفتی قدس این اقدام را به دور از تمدن و اخلاق خواند.

 

 

عربستان و بحرین؛ هراس شدید آل سعود از اسناد ویکی لیکس

 

 

ـ انتشار اسناد ویکی لیکس موجی از رسوایی را برای رژیم آل سعود به دنبال داشت؛ رسوایی که همانند سایر جنایت های این رژیم هیچ واکنشی را از سوی مجامع بین المللی به وجود نیاورد و سکوت مطلقی در قبال این جنایت برپاست.

 

 

محور اصلی این اسناد به فعالیت های ضد شیعی و فتنه انگیزی آل سعود در منطقه می پردازد.

 

 

ـ ایجاد شبکه ضد شیعه در مصر، هراس شدید آل سعود از یک جمله ساده مبلغ سعودی، جاسوسی از شیعیان بحرین و خودداری دولت عربستان از محکومیت توهین به حضرت آیت الله سیستانی از جمله این افشاگری ها به شمار می آید.

 

 

ـ سردبیر روزنامه رأی الیوم به بررسی این اسناد پرداخت و تصریح کرد که آل سعود از انتشار این اسناد به حالت جنون درآمده است.

 

 

ـ یکی از اعضای هیأت مذاکره یمنی در ژنو از اختصاص مبلغ 60 میلیون ریال سعودی از سوی عربستان برای توقف و کارشکنی گفت وگوهای یمن خبر داد.

 

 

ـ روزنامه الحیاة در گزارشی اعلام کرد که اتباع سعودی بیشترین عاملان انتحاری به شمار می آیند به گونه ای که 60 درصد این جنایتکاران از تبعه عربستان هستند.

 

 

ـ تظاهرات مردم بحرین در اعتراض به حکم حبس شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی در ماه رمضان نیز ادامه یافته است.

 

 

ـ آمارهای منتشر شده در بحرین نشان می دهد که بیش از 3500 تن از انقلابیان بحرینی هم اکنون در زندان های آل خلیفه تحت شکنجه و فشار قرار دارند.

 

 

ـ دبیرکل جمعیت وعد بحرین پس از آزادی از زندان آل خلیفه به بیان شکنجه و توهین های صورت گرفته از سوی نیروهای آل خلیفه علیه زندانیان پرداخت.

 

 

هند و پاکستان؛ نگارش اولین کتاب سیره نبوی به زبان هندی

 

 

ـ نویسنده هندو پس از مطالعه کتاب هایی درباره دین مبین اسلام و حضرت محمد(ص) تصمیم گرفت کتابی در زمینه زندگی پیامبر اکرم(ص) به زبان هندی تدوین کند.

 

 

ـ رییس مجمع علمای شیعه پنجاب پاکستان با اشاره به اینکه رییس جمهور اسبق این کشور، گروه های تروریستی را با هدف ضربه زدن به شیعیان تأسیس کرد، محاکمه حامیان تروریسم را خواستار شد.

 

 

ـ رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان ادامه کشتار مسلمانان یمن در ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم و این جنایت را مشابه جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه خواند.

 

 

آسیا؛ مممنوعیت روزه داری در برخی مناطق چین

 

 

ـ اتحادیه علمای یمن متشکل از علمای شیعه و سنی حمله تروریستی به مساجد کشورهای اسلامی را به شدت محکوم کرد و با اشاره به دست داشتن عربستان در این جنایت ها، تأکید کرد که خادمان حرمین شریفین مجری سیاست های اسرائیل هستند.

 

 

ـ مجمع بین المللی فقه اسلامی نسبت به ممنوعیت روزه داری برخی مناطق چنین واکنش نشان داد و اعطای آزادی دینی کامل به مسلمانان را خواستار شد.

 

 

ـ مخالفان انقلاب مشروع و مردمی یمن که به سرکوب مخالفان تجاوز نظامی عربستان می پردازند، یکی از علمای معتدل منطقه الحزم را ترور کردند.

 

 

ـ راهب های بودایی میانمار در راستای فشار و تبعیض شدید علیه مسلمانان این کشور، خواستار ممنوعیت حجاب و جلوگیری از برگزاری مراسم عید قربان شدند.

 

 

اروپا؛ پخش کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر(ص) در هلند

 

 

ـ پاپ فرانسیس که در برهه کنونی به حامی همجنسگرایان مبدل شده است، این بار از کشتار همجنسگرایان در حادثه تخیلی هولوکاست به شدت ابزار تأسف کرد.

 

 

ـ نماینده اسلام ستیز پارلمان هلند که با پخش فیلم موهن فتنه به شهرت رسید، در ماه مبارک رمضان نیز به اقدامات دشمنانه خود علیه اسلام ادامه داد و کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر(ص) از شبکه NOS را پخش کرد.

 

ـ صهیونیست های افراطی با پوشیدن لباس سیاه داعش و حمل پرچم آن، حمایت و خشنودی خود را از جنایات این گروهک علیه مسلمانان نشان می دهند.

 

 

ـ ممنوعیت روزه داری در چین اعتراض سازمان مسلمانان آمریکا را به دنبال داشت. این سازمان از دولت چین خواست طبق قوانین بین المللی سخت‎گیری‎های خود نسبت به مسلمانان را برطرف کند.

 

 

ـ آمریکا که خود را مدعی مبارزه با داعش می داند و ائتلافی را در این زمینه تشکیل داده است، ماهانه 400 دلار به تروریست های سوری پرداخت می کند.

 

 

آفریقا؛ دستور آتش زدن کتاب های شیخ یوسف قرضاوی

 

 

ـ اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس نشان می دهد که عربستان به الازهر اجازه برگزاری همایش تقریب در سال 2012 را نداده است.

 

 

ـ دارالافتای مصر با اشاره به جنایت های داعش در کشورهای اسلامی خواستار تغییر نام این گروه به «دولت جدا شده القاعده در عراق و شام» شد.

 

 

ـ وزارت اوقاف مصر دستور داد کتاب های شیخ یوسف قرضاوی و سایر علمای منتسب به اخوان المسلمین به آتش کشیده شود.

 

 

ـ شیخ الازهر مصر که گاهی به حمایت از شیعیان می پردازد و گاهی شدیدترین انتقادها را علیه آنان روا می کند، به طور تلویحی اعلام کرد که در روزهای ماه رمضان و در برنامه‌هایی منسجم، سخنرانی‌هایی برای ممانعت از گرایش سنی‌های مصر به تشیع برگزار می‌کند.

 

 

ـ سیاستمدار الجزایری در سخنان عجیب، خواستارکاهش ایام روزه داری از 30 روز به 13 روز شد./980/ز401/ک

ارسال نظرات