۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۷۰۲۴۲
استاد حوزه علمیه:

عباد مخلص در معرض اغوا قرار نمی‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان گفت: منظور از عباد مُخلَص بندگانی هستند که خداوند آنها را خالص کرده نه بندگانی که خود را خالص کرده اند و از این عباد مُخلَص هرگز در معرض اغوا نبوده و توصیف آنها از خداوند توصیفی حقیقی است نه توصیفی که حاصل برداشت خودشان از وجود خداست.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان بعد از ظهر امروز در مسجد رضوی واقع در خیابان شریف واقفی، گفت: هر وصفی راجع به خداوند که از مجرای عباد مُخلَص بیرون نیاید، منجر به شرک می شود.

 

وی با اشاره به آیه "هَل اَدُلُّکَ عَلی شَجَرَةِ الخُلدِ وَ مُلکٍ لا یَبلُی" افزود: شیطان با دادن وعده های دروغین به حضرت آدم (ع)، سبب اغوای ایشان شد واین اغوا باعث خروج ایشان از بهشت شد ولی در روایات آمده که ایشان پس از آمدن به زمین توبه کرد و خداوند نیز توبه ایشان را پذیرفت.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین گفت: طبق آیه "فَبِعِزَّتِکَ لَاُغوِیَنَّهُم اَجمَعین اِلّا عِبادَکَ مِنهُمُ المُخلَصین"، شیطان به عزت خداوند قسم خورده که همه خلق را گمراه کند ولی از گمراه کردن عباد مُخلَص اظهار نا توانی می کند.

 

این استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: منظور از عباد مُخلَص بندگانی هستند که خداوند آنها را خالص کرده نه بندگانی که خود را خالص کرده اند و از این عباد مُخلَص هرگز در معرض اغوا نبوده و توصیف آنها از خداوند توصیفی حقیقی است نه توصیفی که حاصل برداشت خودشان از وجود خداست.

 

وی در ادامه بیان داشت: نخستین رکن برای قرار گرفتن در صراط مستقیم، این است که انسان کسی یا چیزی را شریک خداوند قرار ندهد.

 

این کارشناس مسائل دینی با استناد به روایات معصومان افزود: هر وصفی که از مجرای عباد مُخلَص بیرون نیاید، منجر به شرک می شود چرا که وصف این بندگان از وجود خداوند، همان وصف خداوند از خودش است.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین گفت: طبق آیات قرآن حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یوسف(ع) جزء بندگان مُخلَص هستند ولی طبق آخر آیه هشتاد و سوم از سوره شعراء و آخر آیه صد و یکم از سوره یوسف، حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یوسف (ع) از خداوند می خواهند که آنها را به صالحین ملحق کند، با این وجود متوجه می شویم عباد صالح مقام بالاتری نسبت به عباد مُخلَص دارند.

 

وی در پایان افزود: این قرآن از الطاف الهی است که در ماه مبارک رمضان بر قلب پیامبر نازل شده و ما شیعیان اهل بیت، باید در این دریای عمیق معرفتی، به دنبال وجود خداوند باشیم تا هرگز از راه راست منحرف نشویم./939/پ202/ب4

ارسال نظرات