۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۲۷۰۳۶۹
آیت الله مکارم شیرازی:

توبه مشکلات فردی و اجتماعی زندگی را از انسان دور می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر توبه انسان ها از گناهان گفت: با توبه نورانیت به قلب و صفا به دل بر می گردد و زندگانی انسان پر برکت شده و مشکلات از زندگی فردی و اجتماعی انسان دور می شود.
 آيت الله مکارم شيرازي پشت صحنه ضبط برنامه سخنراني مراجع در ماه مبارک رمضان از رسانه ملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در دهمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) عرضه می دارد که خدایا من به سوی آمرزش تو آمدم و به درگاه عفو تو روی آوردم و به بخشش تو مشتاق شدم و به فضل و رحمت تو اعتماد دارم.


وی افزود: حضرت در ادامه می گویند خداوندا چیزی که مایه آمرزش من شود با خود نیاورده ام و در اعمالم کاری که مستحق عفو تو شوم نمی یابم، بعد از ان که من خودم را محکوم می دانم راهی جز فضل و عنایت و کرم تو نیست؛ این ادبیات و مفاهیم در حقیقت همان پیاده کردن توبه است.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در بیانات حضرت دو سؤال مطرح می شود، اظهار داشت: نخستین سؤال این است که آیا امام معصوم این سخنان را جدی می گوید و اشتباهی مرتکب شده یا آموزش و سرمشق دادن برای مردم است.


وی ادامه داد: شکی نیست که این سخنان امام معصوم جنبه آموزشی برای مردم دارد همه می دانیم که امام معصوم گناه نمی کند، بنابراین حضرت این آموزش را به انسان ها می دهد که در زمان توبه باید از چه ادبیاتی استفاده کند و چگونه با خداوند سخن بگویند.


این مرجع تقلید با بیان این که امام سجاد(ع) مناجاتی به نام مناجات های پانزده گانه دارند که بسیار پرمعنا و بلیغ هستند، ابراز داشت: هر مناجاتی از این مجموعه مربوط به یکی از گروه های اجتماعی است، مناجات نخست مناجات توبه کنندگان است.


وی عنوان کرد: در این مناجات توبه کنندگان آمده است خدایا تو کسی هستی که بابی به سوی عفوت گشودی و نام آن را توبه گذاشتی؛ امام با این ادبیات به انسان ها آداب توبه و چگونه سخن گفتن با خداوند متعال را آموزش می دهند.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ممکن است از هر کسی در طول عمرش خطایی سر زده باشد، خداوند متعال راهی قرار داده تا خطاکاران با آب توبه قلب خود را بشویند، هر گناه و خطایی لکه ای تاریکی بر قلب و روح انسان می گذارد که اگر شسته نشود سیاهی تمام وجود انسان را در بر می گیرد.


وی اضافه کرد: به انسان فرموده اند که اگر گناهی از او سر زد قلبش را با آب توبه بشوید تا سراسر وجودش را فرا نگیرد، ماه مبارک رمضان ماه توبه از گناهان است، درهای رحمت الهی در این ماه مبارک بیشر گشوده است؛ در این ماه فضای زندگی انسان آمادگی بیشتری برای توبه دارد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر توبه انسان ها از گناهان گفت: با توبه نورانیت قلب و صفای دل بر می گردد و زندگانی انسان بر برکت شده و مشکلات از زندگی فردی و اجتماعی انسان دور می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات