۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۸
کد خبر: ۲۷۰۳۹۲
استاد حوزه و دانشگاه:

پیام داستان‌های قرآن را می‌توان استنباط کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، قصه پیامبران را جریانات واقعی خواند و گفت: قصه‌ پیامبران(ع) و اولیای الهی که از آن به قصص قرآن کریم تعبیر می‌شود؛ روایت‌های واقعی، حق و حقیقی است و تخیلی نیست.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میر خندان، استاد حوزه و دانشگاه، عصر شنبه در برنامه «دوباره نگاه کن» شبکه آموزش صدا و سیما، به قرابت مفهومی قصه و روایت اشاره کرد و گفت: سلسله رویدادهای علْی و معلولی که در زمان و مکان رخ می‌دهد را روایت می‌گویند و قصه معادل روایت است اما هر روایتی به مفهوم هنری قصه نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه، قصه پیامبران را جریانات واقعی خواند و افزود: قصه‌ پیامبران(ع) و اولیای الهی که از آن به قصص قرآن کریم تعبیر می‌شود؛ روایت‌های واقعی، حق و حقیقی است و تخیلی نیست؛ چنان که در سوره هود می‌فرماید «داستان‌ رسولان الهی برای تثبیت و آرامش قلب پیامبر(ص) است و این قصص حق و حقیقی است».

 

وی مثل‌های قرآن را واقعی و تخیلی دانست و گفت: در قرآن کریم بیان‌هایی که در آن تخیل وجود دارد به داستان نزدیک است که از آنها به «مَثَل» یاد می‌شود و می‌توان آنها را در قالب داستان کوتاه در نظر گرفت؛ به عنوان مثال کسی که ریا می‌کند همانند خاک روی سنگی فرض می‌شود که با بارش باران از بین می‌رود.

 

حجت الاسلام میر خندان، قرآن کریم را از تعبیر اسطوره منزه خواند و تأکید کرد: تعبیر اسطوره که جمع آن در قرآن کریم به صورت اساطیر آمده است؛ منحصر در تخیل است و با قرآن منافات دارد؛ چنان که مشرکان با شبهه افکنی می‌گفتند «قرآن جز اساطیر الأولین یعنی افسانه‌های پیشینیان چیز دیگری نیست».

 

وی ابراز داشت: در روایت‌های واقعی ممکن است که راوی در ترتیب واقعیت‌ها دخل و تصرف کند؛ چنان که قرآن کریم نیز گاهی از وسط جریان و قصه وارد بحث می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه به مفاهیم طرح و داستان در قرآن اشاره کرد و گفت: مخاطب هنگامی که جریان گاو بنی اسرائیل، قصه حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) را در قرآن می‌خواند، با طرح مواجه است و در طرح، روا‌یتگر می‌تواند علت و معلول‌های پیشینی را حذف کند و مخاطب را در وسط بحران و ماجرا قرار دهد.

 

حجت الاسلام میر خندان، پیام‌گیری از داستان‌های قرآن را استنباطی خواند و افزود: هر کسی از داستان می‌تواند استنباطی داشته باشد و در راستای پیام اصلی قرآن، مطالب مورد نظرش را برداشت کند./908/پ202/ی

ارسال نظرات