اختلاسکنندگان اعتقادی به روز محشر ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در دهمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «ویژگیهای خود شناسان» که در حسینیه همدانیهای تهران برگزار شد، به روایتی از رسول خدا(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که نور وارد قلب انسان میشود، دل را میگستراند و گنجایش آن را افزون میکند.
وی ادامه داد: از سایر روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) استفاده میشود که منظور از آن نور که وارد قلب انسان میشود، نور ایمان، معرفت، محبت به خدا، انبیاء، ائمه طاهرین(ع) و اولیای الهی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه نور ایمان تنها وارد قلبی میشود که شایستگی خویش را به پروردگار عالم نشان داده باشد، درک فیوضات الهی را مشروط به خواست بندگان کرد و افزود: خدای متعال به کسی که راه ابراز شایستگی و پذیرش نور ایمان را طی کند، یقینی نسبت به خطورات قلبی اهدا میکند تا هر لحظه قادر به دریافت حقایق باشد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان به بیان نشانههای وارد شدن نور به قلب پرداخت و با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) ابراز کرد: کناره گیری از تیرهای زهرآگین در مادیات دنیا نشانگر جدا شدن دل از تاریکیها است.
وی با بیان اینکه خدای متعال، گمراهان را به سه دسته قریب، بعید و مبین تقسیم میکند، خاطرنشان کرد: کسی که در گمراهی بعید به سر میبرد، با وجود 124 هزار پیغمبر هم دست از ربا و رشوه خواری و فساد در زمین بر نمیدارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: افرادی که مشغول به فساد، اختلاس، بی حجابی و فساد هستند، کوچکترین اعتقادی به حقیقت خدای متعال و آینده عالم نداشته و حتی احتمال آمدن روز محشر را هم نمیدهند.
وی تبیین کرد: خدای متعال در قرآن کریم با افتخار به برخی از عاشقان خود اشاره میکند که فاصلهای میان آنان و خدایشان وجود ندارد؛ این افراد هیچ رفتاری خلاف میل خداوند عالم انجام نمیدهند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیهای از قرآن کریم مبنی بر اینکه مفسدان بوزینه صفت هستند، یادآور شد: انسانهای مفسد همه پاکیزگیشان به باد رفته است اما خیال میکنند که رفتارهای ناپسندشان، حقیقت شایسته است؛ این دسته از افراد همواره فاسدان را الگوی خود قرار دادهاند.
وی با اشاره به حکایتی از دل روشنی و یقین به قیامت ادامه داد: فرزند بزرگ مرحوم شیخ عباس قمی میگفت، وقتی پدرم را در یکی از حجرههای صحن حضرت امام علی(ع) دفن کردیم، پدرم را در خواب دیدم که به من گفت ای علی، من یکی از جلدهای بحارالانوار را نداشتم و از فردی امانت گرفتم. امروز که دفن شدم، میبینم جلدی نزد من وجود دارد که از آن خودم نیست. بعد از آنکه آن جلد بحارالانوار را به صاحبش برگرداندم، باری دیگر پدر را در خواب دیدم که به من گفت روی جلد آن خش وجود نداشت درحالی که هنگام برگرداندن آن، خشی به آن وارد شد و برو از صاحب آن رضایت بطلب.
مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند که دین داری در آخرالزمان مانند نگاه داشتن آتش در مشت است و من مشتاقم که مؤمنان آن زمان را ببینم؛ نور الهی که به دل وارد شود، خدا، قرآن، انبیاء، ائمه معصومین، محبت و عشق را به همراه خود میآورد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیهای از قرآن کریم تصریح کرد: کسی که با نور الهی زندگی میکند، از تمام جنبندگانی که خدای متعال آفریده است، بهتر است.
وی عنوان کرد: نور رابط میان انسان عاشق و معشوق الهی است؛ ارتباطی را که نور ایمان میان دلها و خداوند و اهلبیت معصومین(ع) به وجود میآورد، صاحب دل را عزیز پروردگارش میکند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیهای از قرآن کریم گفت: خدای متعال در این آیه شریفه میفرماید که در هیچ چیز دنیا به جز قبض روح مؤمن دو دل نشده است؛ زیرا هیچگاه راضی به دیدن ناراحتی بنده خویش نیست اما از سوی دیگر نیز به احدی عمر جاوید نداده است./997/پ202/ی