۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۷۱۰۱۳
معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی خبر داد؛

ارائه 120 مقاله پژوهشی از سوی طلاب حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: از بین 120 مقاله ای که امسال از سوی طلاب ارائه شد 70 مورد مربوط به جشنواره علامه حلی(ره) است که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران

فاطمه چراغی، معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به تعداد مقالات راه یافته به جشنواره علامه حلی(ره)، اظهار داشت: از بین 120 مقاله ای که امسال از سوی طلاب ارائه شد 70 مورد مربوط به جشنواره علامه حلی(ره) است که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 

وی کارهای پژوهشی طلاب را در سه مقطع عنوان و اضافه کرد: به غیر از جشنواره علامه حلی، مقالات و کارهای پژوهشی طلاب حوزه های علمیه استان در مسابقات رشد که به صورت گروهی برگزار می شود و مسابقات بانوی کرامت شرکت داده می شوند که برای گروه رشد امسال 20 مقاله و بانوی کرامت 30 مورد پژوهشی شرکت داده شد.

 

چراغی برترین مقاله استان را مقاله خانم مریم مزرعیلی از مدرسه علمیه شهرستان خوی عنوان کرد و گفت: از بین مقالات ارسال شده به مسابقات فقط یکی از مقالات حائز رتبه کشوری شد و دیگر مقالات که برخی از آن ها رتبه استانی آوردند در مرحله کشوری موفق به کسب رتبه و مقام نشدند.

 

راه اندازی شش هسته و پنج کانون پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی

وی با اشاره به تاسیس کانون پژوهشی در حوزه های علمیه سطح استان اظهار داشت: پنج کانون پژوهشی در حوزه های علمیه استان برای انجام کارهای پژوهشی طلاب مشغول به تحصیل در نظر گرفته شده است.

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: کانونها سیر مطالعاتی در گرایش های مختلف مانند مطالعات زنان، علوم قرآنی، تفسیر، کلام و دیگر گرایش ها در مدارس شهرهای مختلف استان مانند ارومیه، میاندوآب، خوی، نقده، شاهین دژ و سلماس و دیگر مدارس دایر شده اند.

 

وی با اشاره به اهمیت کانون های پژوهشی و مطالعاتی تصریح کرد: در هر کدام از کانون ها حدود 20 الی 25 نفر عضو هستند و اعضا بسته به تعداد طلاب مدارس هر شهر متغییر است.

 

چراغی به وجود کانون های مرکزی پژوهشی اشاره و تصریح کرد: پنج کانون مرکزی که اعضایی ثابت و متغییر دارند بر کانون های سیر مطالعاتی نظارت می کنند و این کانون ها پس از هر سه سال مطالعه و تحقیق مقالات مرتبط با مطالعات خود را باید ارائه دهند.

 

وی به هسته های پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: شش هسته پژوهشی که متعلق به طلاب فارغ التحصیل و سطح دو به بالا است در شهرهایی مانند؛ ارومیه، نقده، خوی، میاندوآب و سطح سه مشغول به فعالیت و انجام کارهای پژوهشی است.

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در ادامه گفت: کانون های پژوهشی ویژه مشغول به تحصیلان و هسته ها مخصوص فارغ التحصیلان است.

 

وی اذعان کرد: به اعضای هسته های پژوهشی در ابتدا موضوعات خاصی ارائه می شود و پس از تصویب موضوعات به صورت طرح پژوهشی بر روی آن ها کار کرده و بعد از یک سال مقالات خود را ارئه می دهند تا از بین مقالات یک مقاله جمعی و گروهی استخراج شود.

 

چراغی به تدوین کتابچه های قرآنی از سوی طلاب حوزه های علمیه خواهران استان اشاره و اضافه کرد: چند نفر از خواهران طلبه کتابچه های قرآنی نوشته اند که شش مورد از آن ها در آستانه چاپ است.

 

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس علمیه خواهران آذربایجان غربی

وی با اشاره به برگزاری هفت کرسی آزاد اندیشی در سال گذشته، افزود: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس شهرستان های مختلف استان همچون خوی، نقده، ارومیه، سطح سه و تکاب از دیگر کارهایی است که جهت بصیرت افزایی طلاب اجرا می شود.

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: کرسی های آزاد اندیشی به صورت نشست های گروهی و جمعی برگزار شده و حالت چالشی دارند که دیدگاه های مخالف و موافق در مورد موضوعاتی مانند مد و مدگرایی، افزایش جمعیت و وجود ماهواره در منازل مطرح شده و نظرات طلاب حاضر در آن موارد سنجیده می شود./936/ت302/ب4

ارسال نظرات