۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۷۱۲۳۸
حجت الاسلام باقری:

غیبت سبب از بین رفتن عزت و شرافت افراد در جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه های علمیه شاهین دژ با اشاره به اثرات سوء صفت رذیله غیبت، گفت: غیبت سبب می‌شود ماهیت، عزت و شرافتی که در جامعه بین افراد است، کم کم از بین رفته و افراد نزد یکدیگر بی اعتبار شوند، بر همین اساس غیبت و بدگویی کردن پشت یکدیگر جایز نیست.
حجت الاسلام باقري امام جمعه و مسئول حوزه علميه شاهين دژ

حجت‌الاسلام نقی باقری، رییس حوزه های علمیه شاهین دژ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: غیبت در دین اسلام ممنوع است و این ممنوعیت هم ریشه قرآنی دارد و هم ریشه روایی که مؤمن نباید غیبت مؤمن را انجام دهد. 

 

وی در تعریف غیبت گفت: غیبت به آن حرفی گویند که در پشت سری کسی گفته شود، طوری که اگر آن شخص بشنود که درباره اش چه گفته اند، ناراحت شود.

 

امام جمعه شاهین دژ ادامه داد: متأسفانه امروزه در جامعه ما اغلب مردم غیبت می‌کنند و خود را با این حرف که مشغول صحبت هستیم، قانع می‌کنند در حالی که بین صحبت با غیبت تفاوت است.

 

وی افزود: اگر شخصی که دو نفر دیگر درباره اش حرف می‌زنند، وسط کلام آن ها آمده و حرف‌شان را بشنود و آن ها صحبت‌شان را همچنان ادامه دهند در این صورت صحبت است، اما اگر بلافاصله پس از حضور غیبت شونده کلام را قطع کنند، یعنی مشغول به غیبت هستند.

 

حجت الاسلام باقری تصریح کرد: غیبت کردن یعنی گوشت دوست و غیبت شونده را خوردن، خواهر گوشت خواهر، برادر گوشت تن برادر را در هنگام غیبت می‌خورد؛ یعنی تا این اندازه گناه دارد.

 

وی با اشاره به اثرات سوء صفت رذیله غیبت، اظهار کرد: غیبت سبب می‌شود ماهیت، عزت و شرافتی که در جامعه بین افراد است کم کم از بین رفته و افراد نزد یکدیگر بی اعتبار شوند، بر همین اساس غیبت و پشت سر کسی بدگویی کردن جایز نیست.

 

حفظ عزت مومن از حفظ حریم خانه خدا مقدم تر است

این استاد حوزه علمیه بر حفظ حرمت انسان مؤمن در غیابش تأکید کرد و گفت: حفظ عزت و احترام انسان مؤمن از حفظ حرمت خانه خدا مقدم تر است و براساس روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) اگر کسی خانه خدا را خراب کند، گناهش کمتر از کسی است که غیبت می‌کند چرا که اگر آبروی مؤمن به واسطه غیبت کردن ریخته شود، در جامعه کسی که به خانه خدا ارزش قائل شده و در آن عبادت کند، باقی نمی ماند.

 

وی افزود: خانه خدا بخاطر مؤمنان، طواف این خانه به خاطر مؤمنان، نماز و روزه همه به خاطر مؤمنان است و اگر در نزد مؤمنان غیبت خانم‌ها و آقایان مؤمن صورت بگیرد و با غیبت و تهمت و افترا از مؤمنان صلب شخصیت شود، در این صورت مکه و آیات الهی به خاطر کیست؟ پس بهشت و جهنم برای کیست؟

 

فلسفه عبادات و پرهیز از معاصی حفظ عزت و کرامت انسانی است

امام جمعه شاهین دژ فلسفه عبادات و پرهیز از معاصی را حفظ عزت و کرامت انسانی دانست و گفت: همه اینها به جایگاه حقیقی و کرامت انسانی برمی‌گردد، جایگاه و کرامت انسانی باید حفظ و مراعات شود و آن امکان پذیر نمی شود مگر اینکه قدر و مقام منزلت همدیگر را بدانیم و در غیاب هم غیبت یکدیگر را نکنیم.

 

حجت الاسلام باقری ادامه داد: در روایات است که «بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است»؛ یعنی حدود چند سانتی متر فاصله، آنچه را که با گوش خود می‌شنوید باور نکنید، چون احتمال دارد که دروغ باشد و آن را در جامعه با نقل قول کردن پخش نکنید که به غیبت و تهمت و افترا منجر می شود که در جایگاه و شأن انسان نیست.

 

مدیر حوزه‌های علمیه شاهین دژ با اشاره به مضرات غیبت تصریح کرد: تنگ و تاریک شدن قبر انسان در روز قیامت، سخت شدن سکرات مرگ در لحظه جان دادن و دیگر عذاب ها از مضرات غیبت است و بر این اساس باید جوانان و مؤمنان ما از غیبت، تهمت و افترا دست بردارند.

 

غیبت تشدید کننده کدورت و دشمنی ها است

حجت الاسلام باقری با اشاره به اثرات منفی شیوع غیبت، تصریح کرد: نفرت و دشمنی بین انسان ها در بین اعضای خانواده، محرم و نامحرم و حتی افراد بیگانه می‌تواند در اثر غیبت به وجود آمده و تشدید یابد.

 

امام جمعه شاهین دژ ضمن نهی از غیبت کردن مؤمنان گفت: بهتر است به جای غیبت افراد از یکدیگر تعریف و تمجید کنند، دراین صورت انسان هم شخصیت خود را بالا برده و هم از بروز مسائل و مشکلاتی که در اثر غیبت پدید می آید، جلوگیری می کند./936/ت302/ح

ارسال نظرات