۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۷۱۲۸۸
در شرح سبک زندگی امام حسن مطرح شد؛

حصارهای سخت اقتصادی و سیاسی را می‌توان با انفاق و کرم کنار زد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که قدرت انطباق اهل‌بیت با محیط فکری و سیاسی جامعه یک دیپلماسی بزرگ و قوی برای حل مسائل روز است، گفت: امام حسن(ع) با انفاق و کرامت خود به ما آموخت برای مقابله با محیط معاند و حصارهای سخت اقتصادی و سیاسی می‌توان این تکنیک مناسب را به کاربرد؛ حضرت با همین تاکتیک حکومت طاغوت را به نابودی محض کشاند.
حجت الااسلام يحيي جهانگيري

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که کرامت امام حسن مجتبی(ع) برای درمان کینه و سم‌پاشی‌های اخلاقی صورت گرفته پس از پیامبر اسلام(ص) در جامعه اسلامی بوده است، اظهار کرد: امروز نیز درد برخی از جوامع همین کریم نبودن مردم آن است و کلید حل مسائل اجتماعی امروز در همین سبک سیاسی امام حسن مجتبی(ع) نهفته است.

 

 

وی افزود: ارزش اخلاقی بخشیدن و بخشودن در سبک سیاسی و سیره عملی امام حسن مجتبی(ع) به ما آموزش داده‌ شده است و امروز نباید این سبک امام حسن مجتبی(ع) را به فقر در جامعه نسبت بدهیم چراکه این تفکر یک خیانت به ساحت مقدس ولایت است.

 

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با اشاره به این‌که بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) انواع سم‌پاشی‌ها در جامعه علیه اهل‌بیت(ع) صورت گرفت، عنوان کرد: امام حسن(ع) آن‌قدر مظلوم بودن که به ایشان تهمت‌های ناروا از جمله مطلق را ایشان دادند و این نشان از این بود که امام در انطباق اجتماعی و ولایی خود یک سبکی نوین و غیر قابل نفوذی را برای درمان جامعه برگزینند.

 

 

وی ادامه داد: امام حسن(ع) در چنین شرایطی متوجه آن شد که از چه زاویه‌ای می‌توانند این دل‌های سرگردان جامعه را به ‌سوی خود جمع کنند؛ آن‌هم در شرایطی که امام را محصور کردند با گشودن سفره کرمش ارتباط تنگاتنگی با قالب جامعه اسلام و غیر برقرار کردند.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که کرامت امام حسن(ع) آنجا نمایان می‌شود که دشمنی بر بازوی ایشان ضربتی می‌زند و به حضرت بی‌احترامی لفظی می‌کند اما امام در مقابل با رأفت کرامت خودکاری می‌کند که دشمن از کار خود پشیمان می‌شود، گفت: آن‌قدر این کرم در آن فرد اثر می‌گذارد که حتی او به ‌سوی امام آمد و از کار خود عذرخواهی کرد.

 

 

وی ادامه داد: امام حسن(ع) با انفاق و کرامت خود به ما آموخت برای مقابله با محیط معاند و حصارهای سخت اقتصادی و سیاسی می‌توان تکنیک مناسبی داشت به ‌نحوی ‌که قدرت انطباق در نظریات سیاسی امام آن‌قدر دارای اهمیت است که حتی با این انطباق حکومت ظلم و جور و طاغوت زمان خود را حضرت با همین تاکتیک به نابودی محض کشاند.

 

 

حجت‌الاسلام جهانگیری افزود: امام کاظم(ع) در تاکتیکی مشابه به همین تاکتیک حضرت مظلومیت را در زمان خود برجسته کردند؛ همان‌ گونه که امام حسن(ع) از قدرت انطباق به ‌خوبی توانستند استفاده کنند.

 

 

وی با بیان این‌که قدرت انطباق اهل‌بیت(ع) با محیط فکری و سیاسی جامعه یک دیپلماسی بزرگ و قوی برای حل مسائل روز است، اظهار کرد: مسؤولان دولتی ما باید با تکیه ‌بر معارف ایدئولوژیک اهل‌بیت(ع) پیام جمهوری اسلامی ایران را به دنیا برسانند./921/ت302/ف

ارسال نظرات