۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۱۶۵۱
حجت الاسلام گواهی:

روحیه انفاق ارزشمندتر از مقدار آن است

خبر گزاری رسا ـ رئیس مدرسه علمیه صالحیه تهران با بیان اینکه روحیه انفاق ارزشمندتر از مقدار آن است، گفت: صدقه و انفاق در راه خدا سبب سلوک اقتصادی و ایجاد برکات فراوانی از جانب خداوند در زندگی انسان می‌شود.
حجت الاسلام گواهي

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی رئیس مدرسه علمیه صالحیه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: درسی که می توان از زندگی امام حسن(ع) گرفت بحث انفاق و توجه به نیازمندان است که از ویژگی های بارز و صفات بر جسته امام حسن مجتبی(ع) بوده است.

 

وی با ابراز تأسف از این که افراد جامعه گمان می‌کنند که انفاق مخصوص افراد ثرتمند است و مردم عادی وظیفه ای نسبت به مستمندان ندارند، افزود: آن گونه نبود که معصومین(ع) ثروتمند باشند بلکه در هر وضعیت مالی که قرار داشتند انفاق را ترک نمی کردند و در روایات آمده که حضرت علی(ع) برای تهیه نان برای فرزندان خود یک درهم قرض کردند اما همان را هم در مسیر خانه به مقداد انفاق کردند. بنا بر این اگر ائمه(ع) انفاق می‌کردند دلیل بر ثروتمند بودن آنها نیست.

 

تولیت آستان امام زاده صالح(ع) با بیان این که  ائمه (ع) هیچ گاه مال اندوزی نمی کردند و خزانه دار دیگران نبودند، گفت: اگر امام حسن مجتبی(ع) به کریم اهل بیت(ع) مشهور شد به خاطر داشتن اموال زیاد نبود بلکه همان مقدار که برای مصرف خود و خانواده اش داشت را انفاق می کرد به طوری که دو بار تمام اموالش را در راه خدا انفاق کرد و چند بار هم اموال خود را با فقرا تقسیم کرد.

 

وی با بیان این روایت که شخصی وارد مسجد شد و از معاویه درخواست کمک کرد اما معاویه فقط پنج درهم به او داد که آن شخص ناراحت شد و آن را به معاویه برگرداند، سپس به سراغ امام حسن(ع) که در کناری با امام حسین(ع) و عبدالله جعفر نشسته بودند رفت و درخواست کرد که امام حسن پانصد درهم و امام حسین چهارصد و نود درهم و عبدالله چهارصد و هشتاد درهم به او دادند، افزود: در حالی که قطعاً وضعیت مالی معاویه از امام حسن(ع) بهتر بوده اما این امام حسن(ع) است که به او کمک می کند بنابراین انفاق ربطی به ثروت ندارد و باید انسان روحیه انفاق و دل کندن از مال دنیا را داشته باشد و در این صورت است که صفت کریم بر انسان صدق می‌کند.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله با اشاره به آیه «ولا تجعل یدک مغلولة الی عنقک ولا تبسطها کل البسط فتقعد ملوماً محسورا» گفت: در انفاق هم باید انسان حد وسط را در نظر داشته باشد و زیاده روی نکند؛ زیرا ممکن است سبب اسراف و حیف و میل نعمت های خداوند شود و همچنین از طرفی پهن کردن سفره های رنگارنگ می تواند سبب ترویج فرهنگ تجمل گرایی شود و در مواردی هم عاملی برای فخر فروشی باشد که در اسلام بسیار مذموم است؛ بلکه باید انفاق به صورت پنهانی و ساده باشد تا مردم تشویق به گسترش این فرهنگ شوند.

 

وی با اشاره به این که انفاق فقط غذا دادن و اطعام نیست بلکه هر کمکی را شامل می‌شود، افزود: افراد می‌توانند شخصاً و یا با مراجعه به مراکزی مانند کمیته امداد و بهزیستی مبلغی را برای مواردی مانند جهزیه، مسکن و یا دادن بدهی نیازمندان صرف کنند که از مصادیق انفاق است و اجر و ثواب فراوانی دارد.

 

رئیس مدرسه علمیه صالحیه با اشاره به این که انفاق تنها با اهدای مال نیست، افزود: اگر کسی بتواند از آبروی خود در جهت رفع نیاز دیگران استفاده کند و یا از نظر علمی به جامعه کمک کند و یا هر کاری که بتواند به نیازمندان کمک کند انجام دهد از مصادیق انفاق است و در نزد خداوند مأجور خواهد بود.

 

وی با تأکید بر این که انفاق سبب افزایش روزی می‌شود و از فقیر شدن جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: شخصی نزد پیامبر(ص) آمد و از فقر شکایت کرد. پیامبر(ص) فرمودند برو و صدقه بده و در روایات بسیار دیگری هم آمده که صدقه و انفاق در راه خدا سبب سلوک اقتصادی و ایجاد برکات فراوانی از جانب خداوند در زندگی انسان می‌شود./843/ت302/ی

ارسال نظرات