۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۷۱۷۴۹

مراسم جشن میلاد امام حسن در کشورهای عربی

خبرگزاری رسا ـ جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت و نیمه ماه مبارک رمضان پنجشنبه شب در کوچه و بازار شهرهای مختلف کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد.
ولادت حضرت امام حسن مجتبي(ع)

به گزارش خبرگزاری رسا ، جشن میلاد امام حسن (ع) و نیمه ماه مبارک رمضان در هر یک از شش کشور حوزه خلیج فارس نام خاصی دارد که در کویت 'قرقیعان' در بحرین و عمان 'قرقیعون' و 'قرنقشوه' مشهور است و در امارات متحده عربی از آن با نام ' حق اللیله' یاد می کنند. در کشورهای قطر، عربستان سعودی و عراق هم این مراسم به ترتیب به نام های ' قرنقعوه' قرقیشون' و ' ماجینا' معروفیت دارد.

 

واژه'قرقیعان' از دو کلمه 'قر' و ' عین' به معنای نورچشم تشکیل شده است که همان کلمه قرة عین الرسول است که از قدیم و همزمان با میلاد باسعادت سبط رسول اکرم(ص) به یادگار مانده است و مراسم آن در شب های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب و به محض طلوع ماه کامل ، آغاز می شود.

 

در روزگاران قدیم برخی از خانواده ها در حوزه خلیج فارس این مراسم را بسیار ساده برگزار می کردند به طوری که مادران هر خانواده در آستانه نیمه ماه مبارک رمضان با فراهم کردن آجیل و شیرینی و دوختن لباس های سنتی برای کودکان خود، آنان را روانه کوچه ها و محلات می کردند و کودکان به صورت گروهی و با در دست داشتن فانوس های مخصوص کوچک و خواندن سرود های مذهبی و محلی در کوچه های هر محله به راه افتاده و با کوبیدن درب منازل از صاحب خانه شیرینی و هدایا مطالبه می کردند.

 

معمولا دو نفر با کوبیدن به طبل و دف ،کودکان را همراه کرده و دو نفر دیگر نیز کیسه ای را که ویژه همین مراسم دوخته شده بود حمل کرده و هدایا را داخل این کیسه قرار می دادند.

 

اما این مراسم سنتی در سال های اخیر به کلی تغییر کرده و بسیار پر هزینه برگزار می شود و برخی نیز اسکناس های 20 دیناری(70دلار) و یا سکه های طلا در کیسه ها و یا جعبه های حاوی آجیل و شیرینی می گذارند.

 

به عنوان نمونه روزنامه ی کویتی 'الأنباء' میزان هزینه کرد برخی خانواده های کویتی برای برگزاری مراسم قرقیعان را بیش از 50 هزار دینار(180هزار دلار) تخمین زده و می افزاید: برخی دیگر فراتر رفته و قرقیعان را بسیار مجلل برگزار می کنند.

 

این دست از خانواده های ثروتمند علاوه بر رزرو تالارهای مجلل در هتل های پنج ستاره و دعوت از هنرمندان سرشناس و نامی، با ارسال کارت های مزین به آب طلا و بسیار لوکس میهمانان خود را به پذیرایی شام هم دعوت می کنند و در این میان به مقدار شیرینی و آجیل درون جعبه، اسکناس درشت هم می افزایند و نمای جعبه را به تصاویر فرزندان خود مزین می کنند که چنین تدارکی موید رقم مزبور است.

 

این مراسم که به طور خودجوش و مردمی و با حضور گسترده شیعیان و اهل سنت برگزار می شود، به طور وسیعی در تمامی محلات و مناطق قابل مشاهده است تا جایی که برخی از محله ها چندین روز مانده به نیمه ماه مبارک رمضان با پخش آگهی در روزنامه ها، برای شرکت در این مراسم اعلام آمادگی می کنند.

 

شیعیان این کشورها پایبندی به این مراسم را احترام به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و گرامیداشت میلاد فرخنده امام حسن مجتبی(ع) می دانند و به همین مناسبت در سه شب نیمه ماه رمضان بسیاری از مساجد، حسینیه ها و تکایای خانگی شاهد برگزاری جشن های باشکوه و مولودی خوانی است و علاوه بر توزیع شیرینی و آجیل در منازل به کودکان، در اماکن یاد شده نیز هدایای ارزنده ای مانند سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس به شرکت کنندگان در این مراسم اختصاص، وبه قید قرعه به حاضران اهدا می شود./981/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات