بی نیازی زمینه طغیان در انسان را فراهم می کند
![آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه](/Original/1392/11/09/IMAGE635266893990000000.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در ادامه شرح این فراز « وَاَغْنِنى وَ اَوْسِعْ عَلَىَّ فى رِزْقِکَ، وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» از دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبار ک رمضان همه رزوه بعد از نماز ظهر وعصر در نمازخانه مرکز خدمات برگزار می شود، گفت: در آموزه های اسلامی فقر و تنگ دستی مذموم نیست و این خواستهی امام که غنی و بی نیازی را درخواست کرده است، باید آفت های غنی و بی نیازی را نیز خواستار شد.
وی ادامه داد: در روایات ما مواردی ذکر شده است که باعث طغیان در انسان می شوند و یکی از آن موارد حالت غنا و بی نیازی است که انسان های غنی باید بیشتر مراقب خود باشند.
وی در شرح «وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» گفت: برخی از شارحان گفته اند«وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» یعنی «مرا مغرور داشته هایم وخودبین قرار نده» و برخی دیگر گفته اند که یعنی «مرا با نگاه و توجه به اموال اغنیاء آزمایش نکن».
آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که اگر باید از خداوند درخواست بی نیازی کرد پس جایگاه کار و تلاش در زندگی چیست، اظهار داشت: کار و تلاش منافاتی با دعا کردن ندارد و گاهی افراد تلاش می کنند ولی غنی نمی شوند.
وی ادامه داد: منظور از غنی فقط بی نیازی دنیوی و مادی نیست بلکه بی نیازی درونی را نیز شامل می شود و افرادی از لحاظ مادی بی نیاز هستند ولی آرامش روحی و روانی ندارند یا اینکه برده پول می باشند و به خاطر پول هرکاری انجام می هند و آزادگی ندارند.
مدیر حوزه های علیمه کشور با اشاره به این که اسلام به کار و تلاش بسیار تأکید دارد، بیان داشت: امام باقر(ع) می فرمایند«حضرت موسی خطاب به خداوند می فرماید مبغوض ترین افراد در نزد تو چه کسانی هستند».
وی ادامه داد: «خداوند در پاسخ فرمود افرادی که درشب مانند مردار در بستر خود می خوابند و در روز هم عمرشان را به بطلات و بیهودگی می گزرانند».
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که فقر در روایات به دو گونهی ممدوح و مذموم آمده است، گفت: فقر مذموم فقری است که انسان را در خطر گناه قرار می دهد و روایت پیامبر اکرم(ص) که می فرماید «اللهم انی اعوذ بک من الکفر و الفقر» ناظر به این گونه از فقر است.
وی افزود: فقر ممدوح فقری است که خداوند به اندازه کفاف زندگی، روزی دهد و به همین دلیل پیامبر اکرم برای غنا و بی نیازی ائمه معصوم(ع) دعا نکرده، بلکه برای کفاف ایشان دعا کرده است، یعنی به اندازه گذران زندگی روزی داشته باشند و از افراد دیگر بی نیاز باشند.
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اگر ائمه معصوم(ع) به اموال دنیوی چشم داشتی داشتند، امام حسین(ع) در مدینه می ماند و از بیت المال استفاده می کرد ودر کربلا اهل بیتش را فدای اسلام نمی کرد./1324/پ201/ش