بی نیازی زمینه طغیان در انسان را فراهم می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در ادامه شرح این فراز « وَاَغْنِنى وَ اَوْسِعْ عَلَىَّ فى رِزْقِکَ، وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» از دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبار ک رمضان همه رزوه بعد از نماز ظهر وعصر در نمازخانه مرکز خدمات برگزار می شود، گفت: در آموزه های اسلامی فقر و تنگ دستی مذموم نیست و این خواستهی امام که غنی و بی نیازی را درخواست کرده است، باید آفت های غنی و بی نیازی را نیز خواستار شد.
وی ادامه داد: در روایات ما مواردی ذکر شده است که باعث طغیان در انسان می شوند و یکی از آن موارد حالت غنا و بی نیازی است که انسان های غنی باید بیشتر مراقب خود باشند.
وی در شرح «وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» گفت: برخی از شارحان گفته اند«وَلاتَفْتِنّى بِالنَّظَرِ» یعنی «مرا مغرور داشته هایم وخودبین قرار نده» و برخی دیگر گفته اند که یعنی «مرا با نگاه و توجه به اموال اغنیاء آزمایش نکن».
آیت الله حسینی بوشهری با طرح این سؤال که اگر باید از خداوند درخواست بی نیازی کرد پس جایگاه کار و تلاش در زندگی چیست، اظهار داشت: کار و تلاش منافاتی با دعا کردن ندارد و گاهی افراد تلاش می کنند ولی غنی نمی شوند.
وی ادامه داد: منظور از غنی فقط بی نیازی دنیوی و مادی نیست بلکه بی نیازی درونی را نیز شامل می شود و افرادی از لحاظ مادی بی نیاز هستند ولی آرامش روحی و روانی ندارند یا اینکه برده پول می باشند و به خاطر پول هرکاری انجام می هند و آزادگی ندارند.
مدیر حوزه های علیمه کشور با اشاره به این که اسلام به کار و تلاش بسیار تأکید دارد، بیان داشت: امام باقر(ع) می فرمایند«حضرت موسی خطاب به خداوند می فرماید مبغوض ترین افراد در نزد تو چه کسانی هستند».
وی ادامه داد: «خداوند در پاسخ فرمود افرادی که درشب مانند مردار در بستر خود می خوابند و در روز هم عمرشان را به بطلات و بیهودگی می گزرانند».
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که فقر در روایات به دو گونهی ممدوح و مذموم آمده است، گفت: فقر مذموم فقری است که انسان را در خطر گناه قرار می دهد و روایت پیامبر اکرم(ص) که می فرماید «اللهم انی اعوذ بک من الکفر و الفقر» ناظر به این گونه از فقر است.
وی افزود: فقر ممدوح فقری است که خداوند به اندازه کفاف زندگی، روزی دهد و به همین دلیل پیامبر اکرم برای غنا و بی نیازی ائمه معصوم(ع) دعا نکرده، بلکه برای کفاف ایشان دعا کرده است، یعنی به اندازه گذران زندگی روزی داشته باشند و از افراد دیگر بی نیاز باشند.
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اگر ائمه معصوم(ع) به اموال دنیوی چشم داشتی داشتند، امام حسین(ع) در مدینه می ماند و از بیت المال استفاده می کرد ودر کربلا اهل بیتش را فدای اسلام نمی کرد./1324/پ201/ش