۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۷۲۰۶۰
استاد حوزه و دانشگاه:

هدایت قرآن نصیب متقین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: هرکسی که عنوان «ناس» بر وی اطلاق شود از موعظه قرآن بهره می‌برد اما هدایت قرآن مخصوص متقین است و متقین در قرآن تعریف خاص خود را داشته و این تعریف غیر از بیان اوصاف متقین است.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی گفت: هرکسی که عنوان «ناس» بر وی اطلاق شود از موعظه قرآن بهره می‌برد اما هدایت قرآن مخصوص متقین است و متقین در قرآن تعریف خاص خود را داشته و این تعریف غیر از بیان اوصاف متقین است.

 

 

وی با بیان این که کسی که ولایت امیرالمؤمنین را انکار کند ظالم است، تصریح کرد: ظالم‌تر کسی است که رابطه قرآن با خدا را انکار کند و متقین کسانی هستند که دائم این کتاب را تصدیق کرده و یقین دارند که این آیات از نزد پروردگار است.

 

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که راه تصدیق قرآن از طریق تدبر است، خاطرنشان کرد: تفسیرهای موجود نوعا تأملی است اما این که آیه را با آیه تصدیق کنیم تدبر نام دارد همان طور که امیرمؤمنان فرمودند که بعضی آیات این قرآن بعضی دیگر را تصدیق می‌کند، تدبر کار متقین است و آنها به وسیله تدبر هر لحظه تصدیق در وجودشان افزایش پیدا کرده و تقوا در وجودشان بالا می‌رود.

 

 

وی با بیان این که تقوا به معنی خویشتن‌داری بوده و متقین خود را از تکذیب آیات خدا نگه می‌دارند، اظهار کرد: قرآن کریم نشانه تصدیق را مسأله احسان معرفی گفته و فرموده متقین هرچه خواهند نزد پروردگارشان موجود است و این جزای محسنین است و پیامبر فرمودند که محسن کسی است که اقوالش افعالش را تصدیق کند بنابراین کسی که قبول کرده معاد حق است و این را در قول می‌گوید و در فعل خویشتن‌دار است محسن نام دارد.

 

 

حجت الاسلام معمار منتظرین زیر بنای تقوای متقین را تدبر عنوان و بیان کرد: تدبر همان تصدیق برخی آیات به وسیله آیات دیگر است بنابراین باید در قرآن تدبر کرد تا تقوا زیاد شود البته برخی آیات محکم و برخی متشابه است و کسی که زیغ در قبلش باشد از آیات متشابه پیروی می‌کند، زیغ در لغت به معنی میل به باطل است و در روایات میل به خلفا معنی شده است.

 

 

وی افزود: باید قول قرآن را بشنوید و از آیاتی تبعیت کنید که آن را از کسی می‌گیرید که آن شخص به سمت خدا دعوت کند و باید از پیامبر و کسی که از پیامبر تبعیت کرده چنین شخصی است و شیعه کسی است که از پیامبر و تبعیت کنندگان از پیامبر تبعیت می‌کند، اگر کسی بخواهد تفسیر به رای نکند نباید تنها به یک آیه نگاه کند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات