۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۷۲۲۸۴
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

اهل ایمان از امور لغو و بیهوده اجتناب می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خشوع در نماز، اقامه اول وقت نمازهای پنج‌گانه، اجتناب از امور لغو و بیهوده و پرداخت زکات را از ویژگی‌های اهل ایمان برشمرد و گفت: اهل ایمان، امانت دار، با عفت و پاکدامن هستند و به عهد و پیمانشان پایبند بوده و عمل می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، بعد از ظهر امروز در برنامه «انس با قرآن» شبکه پنج صدا و سیما به فرازهایی از جزء هجدهم قرآن کریم اشاره کرد و گفت: جزء هجدهم قرآن کریم، شامل سوره مؤمنون، سوره نور‌ و بخش نخست سوره فرقان است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: در این جزء، مباحثی همچون ویژگی‌های اهل ایمان، مراحل تکوین خلقت انسان، دلائل خداشناسی در نظام آفرینش، هلاکت قوم حضرت نوح(ع) و اقوام پس از ایشان، سرنوشت مجرمان پس از مرگ و داستان افک، مطرح شده است.

 

وی با اشاره به تفسیر سوره مؤمنون ابراز داشت: فلاح به معنای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است و افرادی که تزکیه نفس دارند؛ به طور قطع در دسته رستگاران قرار می‌گیرند؛ از این‌رو تزکیه نفس در دو آیه «قد افلح من تزکی» و «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا» مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی به ویژگی‌های اهل ایمان اشاره کرد و گفت: افرادی رستگار و سعادتمند می‌شوند که در نماز خشوع دارند، نمازهای پنج گانه را در اول وقت اقامه می‌کنند، از امور لغو و بیهوده اجتناب کرده و زکات را پرداخت می‌کنند، امانت دار، با عفت و پاکدامن هستند و به عهد و پیمانشان وفادار و پایبند هستند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به معنای خشوع اشاره و تأکید کرد: خشوع در نماز به این معنا است که ظاهر و باطن انسان در برابر خداوند خاضع باشد.

 

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در تعریف خشوع فرمودند «خشوع، یعنی این که انسان در برابر خداوند فروتن باشد و با حضور قلب نماز بخواند؛ از این رو حضور قلب باطنی سبب خشوع ظاهری در اعضا و جوارح نیز می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری به ارتباط میان خشوع در نماز و اجتناب از لغو اشاره و خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد حضور قلب در نماز داشته باشد؛ باید افزون بر اجتناب از دروغ، غیبت و تهمت، از حرف و کار لغو و بیهوده نیز خودداری کند./908/پ202/ی

ارسال نظرات