۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۷۲۶۳۰
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

ریشه اسلام محبت به اهل بیت/ راه خلوص محبت کسب معرفت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی، ریشه اسلام را محبت اهل بیت(ع) دانست و با تأکید بر این که محبت خدا و دنیا در یک دل جمع نمی‌شود، گفت: در محبت اهل بیت(ع) باید خلوص داشته باشیم و راه خلوص محبت کسب معرفت است و برای آن که محبت اهل بیت(ع) را داشته باشیم، باید از دشمنان آنان بیزاری بجوییم.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت: بر اساس آیه سه سوره مائده خداوند با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) دین را برای ما کامل کردند و نعمتش را برای ما تمام ساخت و رضایت داد تا دین ما اسلام باشد.

 

وی ادامه داد: دین کامل همان اسلام است که کامل ترین دین هاست و اسلام بدون ولایت اهل بیت(ع) معنا ندارد و کامل نیست و در روایت داریم که هر چیزی ریشه ای دارد و ریشه اسلام محبت اهل بیت(ع) است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: همان گونه که ورع از تقوا بالاتر است و شامل اجتناب از گناهان و حتی دوری از شبهه ها می شود گرچه در تقوا هم باید از گناهان دوری کرد، دین اسلام هم از سایر ادیان آسمانی برتر و کامل تر است، هر چند عمل به دستورات سایر ادیان هم عمل به دستورات خدا است.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: همان طور که انسان ها از هر چیزی خالص آن را دوست دارند مثلاً طلا و جواهرات خالص یا آب خالص و بدون آلودگی و یا دوستی خالص و بدون ریا و علاقه به سایرین، خداوند و ائمه هم دوستی خالص ما به اهل بیت(ع) را می خواهند.  

 

وی ابراز داشت: هر گاه انسان نسبت به چیزی محبت دارد اما به چیزهای دیگر هم علاقه مند است، هر اندازه که به امور دیگرعلاقه دارد از محبتش نسبت به آن چیز می کاهد و در نتیجه محبتش نسبت به آن کامل و خالص نیست.

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در زیارت آل یس می خوانیم که «و مودتی خالصه لکم» و نسبت به امام زمان(عج) اظهار محبت خالص می کنیم، مواظب باشیم که به امام زمان(عج) خودمان دروغ نگوییم و اگر کسی دیگر را هم دوست داریم کسی باشد که رنگ و بوی امام زمان(عج) را داشته باشد و البته باید نسبت به سایر مردم هم دلسوز باشیم و بخواهیم که آنان را هم با محبوب خود آشنا کنیم هر چند محبت آنان را در دل نداریم.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 4 سوره احزاب که می فرماید «ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه...»، خدا برای هیچ مردی در درونش دو قلب قرار نداده است، تصریح کرد: این که برخی هم محبت خدا را دارند هم محبت غیر خدا و طاغوت را دارند خلاف آیه قرآن و خلاف عقل بشر است.

 

وی بیان داشت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «محبت دنیا و خدا مانند 2 هوو هستند که دوست داشتن یکی باعث ترد دیگری خواهد شد و در یک دل با هم جمع نمی شوند» ، اگر محبت ما نسبت به خدا کامل نباشد به ناچار مقداری از حب دنیا هم در دل خواهیم داشت و  محبت ما خالص نخواهد بود.  

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: حضرت علی(ع) می فرمایند «نمی شود در یک دل هم محبت ما باشد و هم محبت دشمنان ما، نمی شود با قلب اول گروه اول را دوست داشت و با قلب دوم گروه دوم را، هر کس ما را دوست دارد محبت ما را خالص کند، همان طور که طلا را خالص می کنند».

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: راهکار خلوص محبت نسبت به ائمه طاهرین(ع) کسب آگاهی و معرفت بیشتر نسبت به ایشان است و هر قدر که معرفت ما نسبت به کمالات معنوی ایشان افزایش یابد ارادت و محبت ما نسبت به آنان تقویت می شود و در نتیجه حب چیزهای دیگر در قلب ما کمرنگ شده و محبت ما نسبت به اهل بیت(ع) خالص می شود.

 

بغض دشمنان اهل بیت مقدم بر حب ایشان است

وی با بیان این نکته که خلوص در عمل و عبادت در اسلام بسیار سفارش شده توضیح داد: در محبت به اهل بیت(ع) باید خلوص داشته باشیم و همان گونه که ایشان را دوست داریم نسبت به دشمنان ایشان بی تفاوت نباشیم و از آنان بیزاری و برائت بجوییم و بعضی حتی بیزاری و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) را مقدم بر محبت آنان می دانند.

 

نماینده مجلس خبرگان بیان داشت: همان گونه که اگر بخواهیم آب حوض خانه را عوض کنیم و آب جدید و تمیز در آن بریزیم باید آب های آلوده و کثیف را خالی کنیم زیرا در غیر این صورت آن آب تمیز هم کثیف خواهد شد و معنایی ندارد، اگر قلبمان را از محبت دشمنان اهل بیت(ع) خالی نکنیم و از آن ها بیزاری نجوییم حب اهل بیت(ع) هم در دل ما وارد نخواهد شد و اصلاً معنایی نخواهد داشت.  

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: روزی از آیت الله میرجهانی پرسیدم که در زیارت عاشورا سلام مهمتر است یا لعن که جواب داد لعن بر دشمنان امام حسین(ع) در زیارت عاشورا مهم تر از سلام بر اباعبدالله(ع) و یاران ایشان است چرا که اگر بغض دشمنان نباشد محبت آنان هم وجود نخواهد داشت و بغض دشمنان ایشام مقدم بر حب اهل بیت(ع) است. /939/پ202/ح

ارسال نظرات