۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۲۷۲۷۰۹
کارشناس مذهبی:

امر به معروف و نهی از منکر سبب تعالی معنوی جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سبب تعالی معنوی جامعه است، گفت: امام حسین(ع) به جهت مشاهده منکرات زمان خویش و تشخیص اینکه این منکرات جامعه را به ورطه نابودی خواهد کشاند قیام کرد و جان خویش و عزیزانش را در این راه فدا کرد تا اسلام زنده بماند.
امر به معروف و نهی از منکر سبب تعالی معنوی جامعه می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وفسی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی شامگاه دوشنبه پانزدهم  تیرماه در دهه دوم ماه مبارک رمضان که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد با اشاره به شرایط اضطرار و اکراه در امر به معروف افزود: حالت منکر در زمان اکراه تغییر مى کند و آن هنگامى است که ضرر منکر تنها به خود انجام دهنده باز مى‌شود.

 

وی در ادامه افزود: در چنین حالتی، انجام آنها در زمان اجبار و اکراه جایز است، مگر بر زبان راندن کلمه کفر که اعتقاد به مضمونش جایز نیست، بلکه باید انسان چیز دیگرى را که متضمن اعتقاد به آن نباشد در تقدیر بگیرد و توریه کند، منکرى که اجبار و اکراه تغییرى در منکر بودنش به وجود نمى آورد و آن منکرى است که ضررش متوجه دیگران است، مانند قتل انسان مسلمان. در این موقعیت انجام آن منکر جایز نیست، مگر درباره مال که شاید بتوان گفت، اتلاف مال دیگرى در حالت اجبار و اکراه به شرط ضامن دانستن خود جایز باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره به نصیحت لقمان نسبت به فرزندش افزود: امر به معروف و نهی از منکر به معنای پاسداری از حریم عمومی جامعه است. قرآن چندین جا بر اهمیت این فریضه الهی تأکید دارد. آیات کتاب الهی از زبان حضرت لقمان که به فرزندش نصیحت می کند می فرماید: نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن.

 

وی به صفات مؤمنان اشاره و تصریح کرد: امر به معروف، نهی از منکر، نماز، زکات و پیروی از رسول اکرم(ص) از صفات یک مومن است که دیگر واجبات و بروز صفات در گرو امر به معروف و نهی از منکر است.

 

حجت‌الاسلام وسفی با بیان اینکه هدف از قیام امام حسین(ع)، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: امام حسین (ع) زمانی اقدام به قیام کرد که ظواهر اسلام حفظ نشد و جایگاه دین به خطر افتاد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سبب تعالی معنوی جامعه است، افزود: امام حسین(ع) به جهت مشاهده منکرات زمان خویش و تشخیص اینکه این منکرات جامعه را به ورطه نابودی خواهد کشاند قیام کرد و جان خویش و عزیزانش را در این راه فدا کرد تا اسلام زنده بماند.

 

وی با اشاره به قران افزود: انسان باید هم در دل از انجام گناه ناراحت باشد، هم با زبان، آن را نهی کند و هم با اِعمال قدرت و قانون، مانع انجام آن است.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب است و نباید در این زمینه غافل باشیم چراکه این فرضه واجب ترین واجب ها می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی را به کار خوبی دعوت کردیم، در پاداش کارهای خوب او نیز شریک هستیم، ولی اگر در برابر فساد، انحراف و گناه ساکت نشستیم، به تدریج فساد رشد می‌کند و افراد فاسد و مفسد بر مردم حاکم خواهند شد./817/پ202/ح

ارسال نظرات