۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۲۷۳۵۱۴
امام جمعه فریمان:

حمایت از مظلومان مورد تأکید اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فریمان در حرم رضوی گفت: اسلام دینی جهانی است که حوزه جغرافیایی در آن معنا ندارد بنابراین هر جای عالم کسی نیاز به کمک داشت باید به حمایت از او برخاست و از آن جا که فلسطین پاره ای از تن جهان اسلام است، اهتمام به روز قدس سبب اسلامی ماندن می شود.
امام جمعه فريمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی، امام جمعه فریمان عصر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در صحن جمهوری اسلامی با توجه به روز جهانی قدس به تبیین مبانی حمایت از فلسطین پرداخت.


حمایت؛ اصلی مشترک در همه ادیان


وی با بیان این که «کمک به هم نوع» نخستین دلیل برای حمایت فلسطین است، گفت: کمک به هم نوع نه تنها مورد تأکید اسلام بلکه اصلی مشترک در همه ادیان است؛ کمک به هم نوع یعنی کمک به کسانی که مثل ما انسان هستند بدون در نظر گرفتن وابستگی های قومی، ملی و مذهبی.


حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: رسول گرامی اسلام(ص) فرموده اند: «همه مخلوقات عیال و خانواده خداوند هستند و محبوب ترین خلق خدا کسی است که نفعش به عیال خدا بیشتر باشد» بنابر این روایت مردم فلسطین عیال خداوند و ما برای این که محبوب درگاه حق باشیم باید بیشترین نفع و حمایت ما به آن ها برسد.


امام جمعه فریمان خاطرنشان کرد: محبوب ترین خلق خدا شادی را به دل کسانی که به نوعی گرفتار هستند، می نشانند امروز مردم یمن و سوریه گرفتار هستند و ما با شرکت در راهپیمایی روز قدس همه مظلومان عالم را شادمان می کنیم.


جهانی بودن اسلام


وی با بیان این که دومین مبنای حمایت از مردم فلسطین «جهانی بودن دین اسلام» است، اظهار کرد: اسلام جهانی نازل شده، جهانی می اندیشد و جهانی عمل می کند؛ حوزه جغرافیایی در اسلام معنا ندارد هر کجای عالم کسی نیاز به کمک و یاری داشته باشد چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد، باید از او حمایت کرد.


حجت الاسلام طباطبایی گفت: امروز ما منتظر حضرت مهدی(عج) و دولت مهدوی هستیم؛ امام زمان(عج) متعلق به یک کشور یا منطقه خاص نیست، امام جهانی ظهور می کند، دولت جهانی تشکیل می دهد و مدیریت جهانی می کند.


وی با تأکید بر این که فلسطین پاره ای از تن جهان اسلام و اهتمام به روز قدس سبب اسلامی ماندن است، ابراز کرد: مبنای سوم «اهتمام به امور مسلمین» در اسلام است، مسلمانان مأمورند به تمام امور مسلمان توجه کنند؛ بی تفاوتی در دین اسلام راه ندارد، ما حق نداریم خود را از مسائل مسلمانان دور کنیم؛ اگر بی تفاوت باشیم از دین خارج شده ایم.

 

امام جمعه فریمان با اشاره به «فریادرسی از مظلومان» طبق مبانی دینی اظهار کرد: اگر در جایی از عالم مظلومی دادخواهی کرد؛ مسلمان یا غیر مسلمان باشد بر من و شما واجب است تا جایی که می توانیم از او حمایت کنیم؛ امروز باید از مظلومان فلسطین و یمن دادخواهی کنیم.


وی تصریح کرد: از 23 ماه رمضان تا آخرین روز رمضان هفته همبستگی با مردم یمن است که از طرق گوناگون می توانیم آن ها را شاد کنیم.


حجت الاسلام طباطبایی افزود: اگر مشکلی را از سر راه کسی برداریم بهشتی می شویم روز قدس با فریاد های مرگ بر اسرائیل  و مرگ بر آل سعود در صدد حمایت از مردم فلسطین هستیم.


وی «حمایت از افراد گرفتار» را مبنای ششم عنوان کرد و گفت: طبق دستوران دین اسلام ما موظف به حمایت افراد گرفتار در دنیا هستیم، چه گرفتارهای مالی و چه اخلاقی. اگر کسی نیمه شب مورد حمله حیوان درّنده ای قرار گیرد وظیفه داریم به کمک او بشتابیم.


امام جمعه فریمان ابراز کرد: چه سگی درّنده تر از اسرائیل که امروز به فلسطین حمله کرده است و طبق روایت هرکس گروهی از مردم را از دست تجاوزگری (مثل اسرائیل) نجات دهد بهشت بر او واجب می شود.

حمایت از مظلوم، خصومت با ظالم


وی «حمایت از مظلوم، خصومت با ظالم» را مبنای دیگر حمایت بان کرد و افزود: طبق وصایای امیرمؤمنان علی(ع) در بستر شهادت باید حامی مظلوم و دشمن ظالم باشیم و ایشان در کلام خود اشاره و تأکیدی به شیعه، مسلمان یا غیر مسلمان بودن مظلوم نکردند.


حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به «برائت از اسرائیل» اظهار کرد: سکوت مشارکت در ظلم و رضایت به کار ظالم است، امروز امریکا به اسرائیل کمک می کند و کشورهای عربی که به ظلم رضایت دارند سکوت کرده اند در ظلم اسرائیل شریک هستند.


امام جمعه فریمان تصریح کرد: ما هم اگر سکوت کنیم و گوشه ای به تماشا بنشینیم طبق فرموده امام صادق(ع) در ظلم آل سعود و اسرائیل به مظلومان یمن و فلسطین شریک هستیم.


وی «پیشگیری از ظلم» را نهمین مبنای حمایت از مردم فلسطین مطرح کرد و افزود: اگر از مردم مظلوم فلسطین حمایت نکنیم، دشمن جرأت حمله به کشورهای دیگر را پیدا می کند و سرزمین ما هم به زودی گرفتار می شود به بیان شهید مرتضی مطهری اگر اجازه دهیم شیراز را به بهانه ملک سلیمان از ما هم می گیرند.


حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: «توجه به عاقبت سکوت در برابر ظلم» دهمین نکته ای است که ما را به حمایت از مردم فلسطین وا داشته است؛ طبق فرموده خداوند به پیامبر(ص) در حدیثی قدسی «به عزت و جلالم سوگند، من از ظالم و ستمگر هم در دنیا و هم در آخرت انتقام می گیرم» به عاقبت سکوت در برابر ظلم باید توجه کنیم.


امام جمعه فریمان تأکید کرد: در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم تا اسرائیل جرأت ظلم و ستم پیدا نکند، شرکت در راهپیمایی روز قدس و حقیقت شعارها لرزه بر تن آل سعود و اسرائیل می اندازد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات