۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶
کد خبر: ۲۷۳۸۳۸
آیت الله حسینی بوشهری:

محاسبه نفس زمینه را برای اصلاح انسان فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با بیان این که بزرگان و علما همواره در حال محاسبه نفس خود بودند، گفت: امام کاظم(ع) می فرمایند اگر انسان خود را محاسبه کند عیوبش را شناخته و می تواند در صدد اصلاح آن ها برآید؛ انسانی که همواره خود را محاسبه می کند در واقع در حال اصلاح خود است.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که ماه مبارک رمضان فرصت کسب خوبی ها است، گفت: امیدوارم با توجه به گذشت بخش عمده ای از این ماه و شب های قدر مردم متدین ایران توانسته باشند قله های رفیع معنویت و تقوا را فتح کرده باشند.


وی افزود: انسان باید فرصت این ماه را غنیمت بشمارد و خود را از گناه رهایی بخشد، یکی از دغدغه های مؤمنان این است که چگونه باید آثار و دستاوردهای به دست آمده تقویت شود و در طول سال ادامه و استمرار پیدا کند، با توجه به آیات و روایات چند نکته کلیدی در این زمینه وجود دارد که اگر رعایت شود دستاوردهای این ماه مبارک حفظ می شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تا زمانی که از ماه مبارک رمضان فرصت مانده باید برای خودشناسی تلاش کرد، اظهار داشت: روایات می فرمایند اگر کسی خود را بشناسد خدای خویش را شناخته است، خود شناسی بدان معنا است که انسان پی ببرد که انسان چگونه به وجود آمده، در چه شرایطی قرار دارد و به کجا می رود.


وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای خودشناسی است، اگر انسان توجه پیدا کند و بداند که کیست و هدف از خلقت او چیست به طور قطع دچار یک بازنگری جدی در چگونه زیستن پیدا می کند؛ با توجه به ادعیه و فضای معنوی ماه مبارک رمضان بهترین موقعیت برای خودشناسی انسان وجود دارد.


نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان پس از خود شناسی باید محاسبه نفس داشته باشد، ابراز داشت: تا زمانی که ماه مبارک رمضان به پایان نرسیده باید به سراغ محاسبه نفس رفت، انسان همواره در مسیر لغزش ها قرار دارد.


وی عنوان کرد: نفس اماره انسان را به گناه دعوت کرده و سبب دوری او از خداوند متعال می شود، همانگونه که در ماه مبارک رمضان انسان روزه و خودداری از بسیاری از موارد را تمرین می کند برای استمرار این حالت های معنوی باید محاسبه نفس داشته باشد.


امام جمعه قم خاطرنشان کرد: بزرگان و علما همواره در حال محاسبه نفس خود بودند، امام کاظم(ع) می فرمایند اگر انسان خود را محاسبه کند عیوبش را شناخته و می تواند در صدد اصلاح آن ها برآید؛ انسانی که همواره خود را محاسبه می کند در واقع در حال اصلاح خود است.


وی اضافه کرد: انسانی که خود را گناهکار بداند به درگاه الهی رجوع می کند، در روایات آمده گاهی گناه انسان را به بهشت می برد که انابه و توجه به خداوند سبب بهشت رفتن می شود؛ انسان باید از خداوند متعال بخواهد که در زمان وسوسه برای گناه مددهای الهی شامل حال او شود.


آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت تقویت اراده گفت: تقویت اراده یکی از ویژگی هایی است که انسان به سبب آن می تواند خود را حفظ کند، تقویت اراده با هدف داشتن، برنامه ریزی و تمرین است؛ ارتباط انسان با قرآن و روزه باید به پس از این ماه مبارک نیز سرایت کند.


وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان هر سه روز یک ختم قرآن و پس از این ماه مبارک هر ماه یک ختم قرآن انجام می دادند، رعایت این نکات می تواند سرمایه برای انسان باشد که تا ماه رمضان بعدی فضای معنوی خود را حفظ کند./1323/پ202/ش

ارسال نظرات