۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۲۷۳۹۵۸
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

تکذیب خبر اقامه نماز عید فطر به امامت آیت الله سیستانی/ ارتحال نماینده مراجع شیعه در کویت

خبرگزاری رسا ـ ارتحال نماینده مراجع تقلید در کویت، انکار ولایت امام علی(ع) از سوی شیخ الازهر و تکذیب اقامه نماز عید فطر از سوی حضرت آیت الله سیستانی از مهمترین خبرهای جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته دستخوش تحولات مختلفی بود که ارتحال حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر المهری نماینده مراجع تقلید در کویت، برگزاری راهپیمایی روز جهان قدس در بسیاری از کشورها و همچنین تأکید شیخ الازهر مصر بر عدم انتخاب جانشین از سوی حضرت محمد(ص) از مهمترین خبرها به شمار می آید.

 

ارتحال نماینده مراجع شیعه در کویت

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر المهری نماینده مراجع تقلید در کویت بر اثر عارضه قلبی در سن 66 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

 

پیکر وی پس از اقامه نماز میت از سوی حضرت آیت الله اسحاق فیاض در قبرستان وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 

حضرت آیت الله حکیم درگذشت حجت الاسلام و المسلمین مهری را تسیلت گفت و اظهار داشت که ایشان عمر خود را به خدمت به مومنان و تقریب مذاهب اختصاص داده بود.

 

حضرت آیت الله سید کاظم حائری ارتحال نماینده مراجع تقلید در کویت را رخته ای جبران ناپذیر در جهان اسلام توصیف کرد.

 

آیت الله مدرسی از حجت الاسلام و المسلمین المهری به عنوان پرچمدار محبت و برادری یاد کرد  ، حجت الاسلام عمار حکیم نقش این عالم فقید را در مبارزه با دیکتاتوری پررنگ خواند  ، نائب رییس پارلمان عراق تأکید کرد که نماینده مراجع تقلید زندگی خود را وقف اسلامی کرده و نوری المالکی نیز حجت این عالم را حامی ملت عراق دانست.

 

آیت الله عباس کعبی هم مواضع حجت الاسلام و المسلمین مهری در قبال انقلاب اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی صادقانه خواند.

 

عراق؛ تکذیب اقامه نماز عید فطر از سوی حضرت آیت الله سیستانی

 

ـ دفتر حضرت آیت الله سیستانی خبر اقامه نماز عید فطر از سوی این مرجع تقلید را تکذیب کرد.

 

برخی رسانه‎ها اعلام کرده بودند که حضرت آیت الله سیستانی در راستای ایستادگی در برابر فتنه انگیزان، پاسخگویی به شبهات مطرح شده علیه خود و افزایش روحیه بسیج مردمی، نماز عید فطر را در حرم مطهر امام علی(ع) اقامه خواهد کرد.

 

 

ـ همچنین هیأتی از سیاستمداران و علمای شیعه و سنی به ریاست نایب رییس پارلمان کویت با حضور در نجف اشرف با حضرت آیت الله سیستانی دیدار و گفت وگو کردند.

 

ـ مردم روزه دار عراق همانند سایر مسلمانان و آزادگان جهان، روز جهانی قدس را گرامی داشته و در شهرهای مختلف به تظاهرات پرداختند.

 

ـ سید عمار حکیم روز جهانی قدس را فریادی علیه حامیان رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

 

ـ امام جمعه نجف اشرف نیز با انتقاد شدید از درخواست برخی سیاستمداران عراقی برایافتتاح سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی، نسبت به عادی سازی روابط با این رژیم هشدار داد.

 

ـ در آستانه روز جهانی قدس، رایزنی فرهنگی ایران در بغداد، کتاب «القدس فی فکر الامام الخامنئی» را تهیه و پس از آماده‌سازی، منتشر کرد.

 

لبنان و فلسطین؛ نصرالله از ایران به عنوان تنها کشور تهدید کننده تروریسم یاد کرد

 

ـ شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان از ایران به عنوان نماینده جهان اسلام در برابر غرب یاد کرد و اظهار داشت که ایران با این مواضعش، با رهبری امام خامنه‌ای و با داشتن چنین ملت ستم ناپذیری شایسته عظمت و قدرت است.

 

ـ نایب رییس شورای اجرایی حزب الله نیز از هجمه برخی جریان ها علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و این مساله را سیاه نمایی دانست.

 

ـ سید حسن نصرالله در سخنرانی به مناسبت روز جهانی قدس از ایران به عنوان تنها کشور تهدید کننده صهیونیست ها یاد کرد و رژیم صهیونیستی را مادر و ریشه تروریسم خواند.

 

 

ـ آیت الله قبلان نیز تأکید کرد که در آن دوران تنها امام خمینی بود که از مساله آزادی قدس دفاع می کرد.

 

ـ امام جمعه بیروت نسبت به تعویق مستمر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین اظهار داشت که غربی ها در راه توافق هسته ای سنگ اندازی می کنند و اجازه پایان این پرونده را نمی دهند.

 

ـ جنبش مقاومت اسلامی حماس فلسطین اعلام کرد که مذاکره درباره تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی منوط به آزادی 53 اسیر فلسطینی است که پس از ناپدید شدن سه شهرک نشین صهیونیست بازداشت شده اند.

 

ـ در حالی که تدابیر امنیتی شدیدی از سوی نظامیان صهیونیست برای جلوگیری از حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس برقرار شده بود، 250 هزار نمازگزار در مسجد الاقصی حضور یافتند.

 

بحرین و عربستان؛ افشای همکاری آل‎خلیفه با منافقین

 

ـ در حالی که شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بر اساس حکم دادگاه بحرین به 4 سال حبس محکوم شده است، دادستانی بحرین بار دیگر علیه وی اقامه دعوی کرد.

 

ـ در حالی که سازمان اوقاف جعفریه طبق دستورالعملی بر انحصار مراسم عزاداری شهادت امام علی(ع) در مساجد و حسینیه ها تأکید کرده بود، شیعیان این کشور در شب و روز شهادت به خیابان ها آمده و عزاداری کردند.

 

یکی از علمای این کشور نیز در واکنش به این دستورالعمل تأکید کرد که به هیچ وجه از شعائر مذهبی دست نکشیده و و با فریاد «لبیک یا حسین(ع)» به عزاداری خواهند پرداخت.

 

ـ عالم فتنه گر بحرینی که به توهین و تکفیر شیعیان و دشمنی شدید با جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، پس از دو هفته ممنوعیت بار دیگر به مسجد بازگشت و امامت یکی از ماجد شهر عیسی را برعهده گرفت.

 

ـ اعزام نماینده ای از پارلمان بحرین برای مشارکت در نشستی با منافقین و تأکید وی بر اینکه امیدواریم نشست بعدی به ریاست مریم رجوی در تهران برگزار شود، دشمنی آل خلیفه و تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند.

 

 

ـ مراسم اربعین شهدای عملیات تروریستی نماز جمعه مسجد امام علی(ع) منطقه با سخنرانی جمعی از علمای شیعه و تأکید بر مبارزه با تروریسم در قطیف برگزار شد.

 

ـ سعود الفیصل که پس از تصدی 40 ساله وزارت خارجه عربستان سعودی از سوی پادشاه جدید برکنار شده بود، درگذشت.

 

آسیا؛ ناامیدی عبدالملک الحوثی نسبت به پایبندی عربستان به آتش بس

 

ـ رهبر جنبش مردمی انصارالله یمن در سخنرانی روز جهانی قدس نسبت به هجمه علیه ایران واکنش نشان داد و گفت که رژیم صهیونیستی تهدید اصلی منطقه است نه ایران.

 

وی همچنین در قبال اعلام آتش بس در جنگ علیه این کشور تأکید کرد که امید چندانی در این زمینه وجود ندارد.

 

ـ شهروندان یمنی در صنعا پایتخت این کشور با برگزاری راهپیمایی نسبت به سکوت جامعه جهانی در قبال ادامه جنایت های آل سعود اعتراض کرده و مواضع سازمان ملل را شرم آور خواندند.

 

ـ عفو بین الملل نیز خواستار تحقیق از مسؤولان سعودی در قبال کشتار مردم بی گناه یمن شد.

 

 

ـ امیر کویت در سخنرانی تلویزیونی که پس از انفجار تروریستی در نماز جمعه شیعیان این کشور برگزار شد، بر لزوم تقویت جبهه داخلی برای عبور از شرایط حساس منطقه تأکید کرد.

 

ـ نتایج پژوهش های جدید نشان داد که اسلام بیشترین تعداد پیروان را در میان چینی‌های زیر 30 سال دارد و از بودیسم و مسیحیت در میان جوانان چینی محبوبتر است.

 

آفریقا؛ تأکید شیخ الازهر بر عدم انتخاب جانشین از سوی پیامبر(ص)

 

ـ شیخ الازهر مصر که همواره سیاست یک بام و دو هوا را در قبال شیعیان اتخاذ می کند، با استفاده از لفظ «رافضه» برای شیعیان به شدت مخالفت کرد. وی پس از آن به عقیده امامت شیعیان هجمه کرد و گفت که امامت به معنای دوستی است و نباید آن را از اصول دین دانست.

 

احمد الطیب همچنین تأکید کرد که پیامبر(ص) جانشینی برای خود انتخاب نکرده و این حق را به مردم واگذار کرده است.

 

ـ از سوی دیگر و در ادامه فشار علیه شیعیان مصر، شریف الهواری عضو شورای اداری سلفی‌های مصر اعلام کرد که در ماه رمضان طرحی برای مقابله با آنچه «شبهات شیعیان» خوانده اجرا شده است.

 

 

ـ دبیرکل ائتلاف سلفی آل البیت و الصحابه نیز از شکایت به دادستان علیه برخی شبکه های ماهواره ای شیعه خبر داد.

 

ـ در حالی که الازهر مصر از تشکیل کمیته مبارزه با تروریسم خبر داده است، هیأت علمای سودان پیوستن به گروه تروریستی داعش و سایر گروه های افراطی را حرام اعلام کرد./980/ز501/ک

ارسال نظرات