۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۷۴۰۳۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

دستگاه های خراسان شمالی 125 میلیارد ریال به اوقاف بدهکارند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: دستگاه ها و ادارات این استان بیش از 125 میلیارد ریال بابت اجاره بهای ساختمان های وقفی به نهاد اوقاف و امور خیریه بدهکارند.
حجت الاسلام سهرابي مديرکل اوقاف خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که در حال حاضر 4 هزار و 921 موقوفه با بیش از 9 هزار و 200 رقبه در شهرستان های هشت گانه استان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد موقوفه 3 هزار و 304 مورد منفعتی و درآمدزا و هزار و 617 موقوفه نیز انتفاعی هستند.

 

وی با اشاره به درآمد موقوفات استان، با بیان این که بخش اعظمی از درآمد موقوفات ملکی مربوط به اجاره بهای این موقوفه ها است، افزود: با وجود این که در بخش مستأجران شخصی و حقیقی مشکل چندانی بابت دریافت اجاره بها وجود ندارد، متأسفانه در زمینه مستأجران اداری و دستگاه های دولتی میزان مطالبات نهاد اوقاف و امور خیریه قابل توجه است.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ادارات و دستگاه های استان خراسان شمالی در مجموع 125 میلیارد و 302 میلیون و 918 هزار و 900 ریال به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بدهی دارند.

 

وی با بیان این که این میزان بدهی بابت اجاره بهای ساختمان های وقفی تنها پنج اداره خراسان شمالی است، اضافه کرد: متأسفانه در صورتی که ادارات بدهی خود را به نهاد اوقاف و امور خیریه پرداخت نکنند میزان بدهی این دستگاه ها سال به سال با عدم پرداخت اجاره افزایش یافته و حق و نیت واقفان خیراندیش به درستی ادا نمی شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که تسویه بدهی ها و پرداخت به موقع اجاره بهای املاک وقفی زمینه اجرای بسیاری از فعالیت های اقتصادی عام المنفعه را تأمین می کند، تصریح کرد: مدیران دستگاه ها و نهادهای استان خراسان شمالی باید با پرداخت بدهی های خود به اوقاف زمینه اجرای نیات خیر واقفان را فراهم کنند.

 

به گفته وی، نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی بر اساس قانون و رسالت خود هیچ گونه دخل و تصرفی در اجاره بهای دریافتی از محل ساختمان های وقفی نکرده و تمامی مبلغ را برای اجرای نیات خیر واقفان صرف می کند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی یادآور شد: البته سال گذشته میزان بدهکاری دستگاه ها و ادارات استان به نهاد اوقاف بیش از سه برابر میزان فعلی بود به گونه ای که در مقطعی 15 اداره و دستگاه استان بابت اجاره بهای ساختمان های وقفی بیش از 430 میلیارد ریال به نهاد اوقاف و امور خیریه استان بدهکار بودند اما بخش اعظمی از این مطالبات با تلاش مسؤولان اوقاف و تعامل مدیران ادارات تسویه شد.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که در این راستا شهرداری های خراسان شمالی بیشترین میزان بدهکاری به اوقاف را در بین ادارات و نهادهای دولتی استان دارند، خاطرنشان کرد: در بین شهرستان های خراسان شمالی نیز ادارات و نهادهای شهرستان شیروان بدهکارترین دستگاه ها به اوقاف هستند.

 

وی افزود: در راستای تسویه بدهی‌های معوق بابت اجاره بهای ساختمان های وقفی در استان، جلسات مختلفی بین مسؤولان اوقاف و مدیران دستگاه های بدهکار در شهرستان ها و مرکز استان خراسان شمالی برگزار شده که نتایج این جلسات برای تسویه بدهی ها مؤثر بوده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در پایان با تأکید بر این که مدیران سایر دستگاه های بدهکار به اوقاف نیز بایستی هر چه سریع تر نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند، تصریح کرد: مطابق نظر اکثر علما و مراجع عظام تقلید اگر فرد حقیقی و یا حقوقی مستأجر موقوفه ای باشد اما اجاره آن را پرداخت نکند آن مکان غصبی بوده و احتمالا اعمال دینی در آن ساختمان یا محل پذیرفته نخواهد شد./9314/ت302/ح

ارسال نظرات