بسیاری از لغزش ها ناشی از بی حیایی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام محبی از اساتید حوزه و دانشگاه در همایش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که امروز یکشنبه 21 تیرماه سال جاری در بندرعباس برگزار شد با اشاره به نامگذاری 21 تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف گفت: مسجد گوهرشاد، محل اجتماع و سخنرانی بر ضد لباس بیگانه و اسلام زدایی شده بود و روز شنبه 21 تیرماه در مسجد؛ شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب زدایی داده می شد، رضاشاه دستور داد که همه را دستگیر و مجازات کنند و قیام مسجد گوهرشاد و کشته شدن هزاران نفر از مردم و روحانیت و تبعید و زندانی شدن جمع بسیاری از آن ها، نقطه اوج مبارزه های بر ضد رضاخان بود ازاین رو این روز را با نام عفاف و حجاب نام نهادند.
وی قرآن را بهترین شیوه و مناسب ترین راه و روش برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه کنونی معرفی کرد و افزود: مناسب ترین و بهترین شیوه برای نهادینه کردن فرهنگ ناب عفاف و حجاب که بتوانیم از آن بهره کافی ببریم و نقش کلیدی و جامع و کامل در جامعه امروزی داشته باشد قرآن و روایات و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت است.
استاد حوزه و دانشگاه پیرامون دو واژه عفاف و حجاب تصریح کرد: معمولا اغلب دیدگاه ها نسبت به عفاف و حجاب بر روی کلمه حجاب است در حالی که آن چه که نقش کلیدی و محوری و اساسی دارد عفاف و عفت زن است و حجاب یکی از ثمرات ان است.
وی ادامه داد: حجاب ممکن است گاهی ظاهری و یا تحمیلی باشد و یا جهاتی در آن باشد که چندان اختیار در آن نباشد، اما عفاف و عفت است که هم جنبه درونی دارد و هم جنبه بیرونی، عفاف زمینه و بستر را برای حجاب فراهم می کند و سبب می شود تا شخص بر اساس و متناسب با رفتار و شخصیت خود در جامعه حاضر شود.
حجت الاسلام محبی با بیان اینکه عمومیت مسأله عفاف، حجاب است ابراز داشت: آن چه که در مسأله عفاف و حجاب مدنظر است عمومیت عفاف بوده و با مشاهده آیات قرآن در می یابیم که آیات فراوانی در خصوص موضوع عفاف و حجاب نازل شده است.
وی همچنین اضافه کرد: قرآن کریم به کلیات برخی موضوعات اشاره کرده اما در زمینه عفاف و حجاب نه تنها مسأله را به صورت کلی بلکه بسیاری از جزییات را بیان کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: در آیات 30، 31 و 32 سوره احزاب ، نحوه حرف زدن، راه رفتن، تکلم، منشأ روی آوردن به انسان های بیماردل و ... به صراحت بیان شده است، البته آیات در مورد این موضوع مختص به این دو سوره نمی شود، اگر یک محقق خوب، دقت کافی را به کار بگیرد درمی یابد که در سراسر قرآن حکایت از این موضوع مهم دارد.
وی توصیه کرد: ضمن اقدامات عملی که در زمینه نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب چه از نظر فردی و حکومتی باید صورت گیرد آن چه در این راستا اساس و محور فعالیت ها قرار می گیرد آشنایی با مفاهیم قرآنی در این رابطه است که متاسفانه در این خصوص کاری انجام نشده است.
حجت الاسلام محبی همچنین بیان داشت: اگر آشنایی با مفاهیم قرآنی برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه رخ دهد این امر محقق خواهد شد.
وی بیان داشت: در مورد حجاب، همه نگاه ها به سمت بانوان معطوف می شود در حالی که قرآن این مسأله را تعمیم داده است و با ملاحظه در آیات قرآن کریم در می یابیم که حفظ حجاب و عفاف در مرحله اول خطاب به آقایان است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی های زنان عفیف تصریح کرد: یکی از ویژگی ها و شاخصه های یک زن عفیف این است که در هر کجا که حضور می یابد سنگینی و وقاری که متناسب با شخصیت خود اوست را حفظ کرده و در مقام کلام عفت داشته باشد.
وی در ادامه از پرهیز از خودنمایی و پوشش متناسب بر اساس شأن و شخصیت زن را از دیگر شاخصه های یک زن عفیفه یاد کرد.
حجت الاسلام محبی به دوجنبه فردی و اجتماعی عفاف اشاره داشت و تصریح کرد: آن چه در زمینه فردی، عفاف را در جامعه اسلامی نهادینه می کند ایمان، آگاهی یافتن از دستورات الهی، کنترل نگاه و فکر، اقامه نماز و پرداخت حق و اموال از نظر شرعی، اطاعت از خدا و رسول الله و داشتن حیا است.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اهمیت حیا و نقش آن در جلوگیری از برخی لغزشها در جامعه اظهار داشت: حیا یکی از محورهای مهم و اساسی شخصیت یک فرد است که عدم آن سبب می شود نا فرد بسیاری از لغزشها و خطاها را مرتکب شود چرا که پادکدامنی مادر و همسر، رعایت اصول ازدواج، محبت به همسر و ... از عوامل موثر در زمینه های خانوادگی عفاف است./851/پ202/ب4