۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۷۴۱۸۳
استاد حوزه علمیه:

انتظار، انسان را به حضرت بقیه الله نزدیک می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: انتظار سبب می شود که ما به آهنگ حضرت بقیه الله (عج) و اتحاد وجودی ایشان نزدیک شویم.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان با اشاره به بخشی از مناجات الشاکرین امام سجاد(ع) گفت: نفس انسان به هر چیز مثل نماز شب روی بیاورد به آن خو می کند.

 

وی اظهار داشت: یکی از لطایف تکوین در این است که خدای متعال برای این که با او محشور باشیم، نماز، روزه، زکات و خمس را واجب کرد.

 

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی انسان به عالم طبیعت روی آورد به آن خو می گیرد و برای همین خدا واجب کرد که به نماز و روزه روی بیاوریم.

 

حجت الاسلام صمدی آملی اذعان داشت: نفس انسان به کسب و کار، زن و فرزند، دوستان، امور مختلف دنیایی روی می آورد و آنقدر وسایل حشر برای او فراهم است که فرصت نمی کند از غفلت بیرون بیاید و قدرت حشر با آن ها را داشته باشد.

 

وی با اشاره به لطف و بزرگورای خدا در برابر انسان ها، گفت: خدا نماز صبح را واجب کرد و ما با خواندن آن الهی می شویم اما با کار روزمره انسان به غیر حق روی می آورد و در هنگام ظهر برای دوری از تعلقات نماز خوانده می شود.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ما به هر چیز روی بیاوریم به همان صورت می شویم، برخی در عالم توفیق و قرب یافته اند که به خدا نزدیک شوند، اولیاء الله افرادی هستند که دائم در محضر خدا هستند و این افراد بر اساس لطافت نفس تقریب شده به حق هستند، اگر قصد نزدیک شدن به درگاه خدا را داریم، باید به اولیای الهی نزدیک شویم و از خدا بخواهیم ما را در دوستی با این افراد به محب الهی برسیم.

 

حجت الاسلام صمدی آملی رکون، میل، عشق، شوق، حب و حیا را مراحل رسیدن به جنون برشمرد و گفت: به کسانی که ظلم می کنند رکون و میل پیدا نکنید به این دلیل به همان اندازه به او میل یافتید به همان اندازه با او متحد می شوید، رکون قوی تر و به ترتیب میل، شوق، عشق، حب و بعد شخص به جنون می رسد.

 

وی با بیان این که نیت، خواستن میل درونی است، گفت: از میل درونی خود کم و آن را به سوی حق تعالی پرورش دهید.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انتظار سبب می شود که ما به آهنگ حضرت بقیه الله (عج) و اتحاد وجودی با ایشان است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی گفت: لازمه انتظار برای ظهور آهنگ شما در دل است و هر چقدر نیت چیزی را کردید با آن محشور می شوید.

 

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) گفت: ایشان می فرمایند که اگر کسی می خواهد با ما در درجات بالای بهشت محشور شود، قاتلان امام حسین (ع) را لعنت کند.

 

استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که اگر شخصی نیت چیزی را کرد با او اتحاد وجودی پیدا می کند، عنوان کرد: در این دعا ذکر شده است که خدایا حب اولیای الهی را در دل من قرار دهید.

 

حجت الاسلام صمدی آملی در رابطه با مراحل بالاتراز حب، یعنی جنون، اظهار داشت: عقل خالص مسائل را ادراک می کند اما عقل مشکوک قادر به درک مفاهیم نیست./818/پ202/ب4

ارسال نظرات