۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۷۴۱۸۸
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

نامه امام علی به مالک اشتر بزرگترین سند حقوق بشر

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر برزگترین سند حقوق بشر برای عرضه به دنیا و کسانی است که دم از حقوق بشر می زنند در حالی که به کشورهایی که با آنها همراهی نمی کنند به رعایت نکردن حقوق بشر محکوم می کنند اما کشور هایی که با آنها همراهی می کنند هزاران جنایت را انجام می دهند اما خبری از محکومیت نیست
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور امروز یکشنبه در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر در نماز خانه مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار می شود به شرح این فراز«وَاَجْرِ لِلنّاسِ عَلى‏ یَدِىَ الْخَیْرَ، وَلاتَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ،» پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این فراز دو در خواست از خداوند دارد و درخواست دوم تکمیل کننده درخواست نخست است.

 

وی ادامه داد: نخستین درخواست امام این است «خیر و نیکى را براى تمام مردم به دست من جارى ساز»، یعنی توفیق عنایت فرما که من خیر و خوبی برای مردم قرار بگیرم و مردم از برکات من برخوردار شوند.

 

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: دومین درخواست امام سجاد(ع) پرهیز از آفت است و می فرماید«و آن را از کدورت منّت‏گذارى دور دار»؛یکی ازتمایلات عالی انسانی کمک به هم نوع می باشد و انسان دوستی از علائم انسانیت است.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: تفاوت انسان با حیوان در دگر دوستی است و خود دوستی در حیوانات نیز یافت می شود وتنها خصلت موجود در حیوانات خود دوستی است.

 

وی به بیان روایتی از امام کاظم(ع) پرداخت و بیان داشت: عَنِ الْکَاظِمِ (ع)«قَالَ إِنَّ أَهْلَ الْأَرْضِ لَمَرْحُومُونَ مَا تَحَابُّوا  وَ أَدَّوُا الْأَمَانَةَ وَ عَمِلُوا بِالْحَق» امام کاظم فرمودند«اهل زمین تا زمانی که به یکدیگر محبت کنند و امانت را اداء نمایند و بر اساس حق عمل کنند، مورد رحمت خدا خواهند بود».

 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به بیان نامه امام علی(ع) به مالک اشتر پرداخت و ابراز داشت: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر برزگترین سند حقوق بشر برای عرضه به دنیا و کسانی است که دم از حقوق بشر می زنند در حالی که به کشورهایی که با آنها همراهی نمی کنند به رعایت نکردن حقوق بشر محکوم می کنند اما کشور هایی که با آنها همراهی می کنند هزاران جنایت را انجام می دهند اما خبری از محکومیت نیست.

 

وی ادامه داد: امرزه در یمن به جای این که قطع نامه علیه متجاوزین صادر بکنند بر علیه مردم و انصارالله صادر کرده اند،امام علی(ع) در این نامه می فرماید« وَ اَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ، وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لاتَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعاً ضارِیاً تَغْتَنِمُ کْلَهُمْ، فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ: اِمَّا اَخٌ لَکَ فِى الدِّینِ، وَ اِمّا نَظیرٌ لَکَ فِى الْخَلْقِ».

 

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امام علی(ع) می فرماید« مهربانى و محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعیت همچون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت دانى، که رعیت بر دو گروهند: یا برادر دینى توانَد، یا انسانهایى مانند تو،»

 

وی با اشاره به این که آنچه امام سجاد(ع) درخواست می کنند با کارهای خیری که دیگران انجام می دهند متفاوت است، بیان داشت: برخی افراد ممکن است که صدقه بدهند و کار نیکو انجام دهند اما آنچه که امام سجاد(ع) می خواهد، کار خیری است که  استمرار داشته باشد.

 

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در برخی روایات گفته شده«من سنّ سنّة حسنة فله اجرها و اجر من عمل بها» کسانی که پایه گزار سنت حسنه هستند تا زمانی که این خیر وبرکت وجود دارد در پرونده اعمال او ثبت می شود ودر مقابل این روایت گفته شده «مَنِ سَنَّ سُنَّةً سَیِّئَةً کانَ عَلَیْهِ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِها».

 

وی افزود: در مقابل اگر کسی پایه گزار عمل گناه باشد تا زمانی که این گناه وجود دارد در پرونده او ثبت می شود؛ درخواستی که امام سجاد(ع) دارند از این نوع است که باید استمرار داشته باشد./1324/پ201/ش

ارسال نظرات