۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۷۴۵۷۷
استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران:

ایمان و عمل صالح از عوامل مهم رشد و تکامل معنوی انسان است

خبرگزاری رسا‌ ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، شهوت را مهم ترین مانع برای رشد معنوی انسان دانست و گفت: تقوا و خودسازی انسان را در مسیر تکامل و رشد معنوی قرار می دهد.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در امامزاده عبدالله بابل با بیان این که انسان در مسیر تکامل و رشد معنوی در طول حیات خود مواجه است، گفت: خداوند در وجود ما استعداد های بالقوه ای قرار داده است، که در طول زمان باید بالفعل شود.

 

وی به موانع این رشد این استعدادهای اشاره کرد و افزود: یکی از موانع بزرگ رشد معنوی انسان شهوت است که مانند بندی مانع رشد معنوی روح انسان می شود.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، مشکل دوم روح پس از غلبه بر شهوات را پراکنده بودن قدرت روحی انسان برشمرد و اظهار داشت: روح انسان دارای قدرت های بسیاری عجیب و شگفت انگیزی است که پراکنده است و به همین دلیل زمانی روح می تواند قدرتنمایی کند که این قدرت های را متمرکز کند.

 

وی ادامه داد: روح باید در قبال قدرت شهوات یک قدرت نمایی کند و زمانی می تواند بر شهوات نفسانی غلبه کند که بتواند قدرت خود را تجمیع و هدفدار کند.

 

آیت الله توکل به تشریح هیپنوتیزم و رابطه آن با روح پرداخت و تصریح کرد: هیپنوتیزم اعمال قدرت روح از راه چشم است که موجب می شود تا روح در بدن اعمال قدرت کند.

 

وی تمرکز قدرت روحی در چشم را اثر هیپنوتیزم دانست و اذعان کرد: اگر انسان کسی را از راه هیپنوتیزم خواب کرد روح او را تحت سلطه می گیرد زیرا خواب مغناطیسی تحت تاثیر قدرت روح قرار گرفته است.

 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه، استفاده از قدرت هیپنوتیزم را به صورت کلی حرام اعلام کرد و گفت: استفاده از هیپنوتیزم تنها برای درمان بیماری استثنا شده است و این مسأله قدرت غلبه روح بر جسم را به خوبی نشان می دهد.

 

وی به موضوع چهله نشینی در عرفان پرداخت و افزود: در بحث چهله نشینی چهار امر ذکر معین، تعداد معین، زمان معین و جای معین باید وجود داشت باشد تا انسان به مرتبه ای از حقیقت و نورانیت دست پیدا کند.

 

آیت الله توکل این چهار امر را مقدمه امر پنجم عنوان و خاطرنشان کرد: تمرکز روحانی و اثر بخشی آن است که راه را برای جهش و پرواز بلند انسان به سوی قله های عرفان فراهم می کند.

 

وی یکی از رسالت های انبیاء را در موضوع معنویت مورد توجه قرار داد و افزود: انبیاء الهی سعی کردند تا با ایجاد بند بر دست و پای شهوت و تمرکز روحانی انسان را به سوی قله های رفیع معنویت و خداشناسی ببرند.

 

این استاد حوزه علمیه قم، ابتلائات انسان در دنیا را در جهت افزایش قدرت روحانی او عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از اسرار بلا ها، قدرت دادن به روح است زیرا روح از چند کانال قدرت می گیرد که یکی از آن ها صبر در منگنه بلاها است.

 

وی ادامه داد: وقتی خداوند انسان را دچار بلاهای دنیایی می کند، تکالیف او را آسانتر می کند که از جمله آن واجب نبودن روزه بر بیمار است.

 

آیت الله توکل با بیان این که انسان بعد از بیماری و شفایافتن در خود احساس قدرت بیشتری پیدا می کند، گفت: ما ها بلا را می بینیم اما اهل دقت آن طرف سکه را می بینند و به همین دلیل از بیماری و مصائب دنیا گلایه و شکوه نمی کنند./950/پ202/ب1

ارسال نظرات