۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۷۴۶۳۱
سخنران حرم حضرت معصومه تأکید کرد؛

تعصب قومی مخل وحدت و یکپ‍ارچگی ملی و اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که تعصب قومی مهم‌ترین مخل وحدت و نظم اجتماعی در نظام اسلامی و تمدن‌های بشری است، گفت: حضرت علی(ع) به شدت عصبیت و قومیت گرایی را در نظام اسلامی محکوم کرده و قومیت گرایی و عصبیت گرایی را نقطه سقوط و فروپاشی تمدن‌های بشری می داند.
وحدت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این‌که خداوند انسان را از یک پدر و مادر آفریده است و سرنوشت انسان در وحدت با یکدیگر قرار داده است، افزود: خداوند به وسیله پیامبران(ص) در طول تاریخ سعی کرده انسان‌ها را باهم متحد کند و گرد یک پرچم واحد جمع کند.

 

وی تصریح کرد: خداوند هدف دین مبین اسلام را وحدت امت ها عنوان کرده و همواره بر وحدت امت ها در مقابل یک دشمن مسترک یعنی شیطان تأکید دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول (ص) به برکت اسلام قلب های عرب جاهلی که سرشار از کینه و عصبیت نسبت به هم بود و خبری از اتحاد در میان آن‌ها وجود نداشت به برکت اعتقاد مشترک متحد کرد و از آن فراتر با اصطلاح برادران دینی آن‌ها را باهم متحد کرد.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که حضرت رسول(ص) همواره بر وحدت امت اسلامی تأکید داشته و مسلمان را از تفرقه بر حذر می داشتند، اظهار کرد: متأسفانه در زمان حضرت امیر (ع) عصبیت برجامعه اسلامی به دلیل سیاست‌های غلط خلفای قبلی حاکم شده بود و حضرت امیر (ع) هم سعی فراوانی کردند که این اختلافات را از بین ببرند اما به دلیل عمق نفوذ سیاسیت های ضد اسلامی نتوانستند موفقیت‌های زیادی را کسب کنند.

 

وی افزود: عصبیت جامعه اسلامی را دچار جنگ داخلی می‌کند و امروز هم ما شاهد هستیم دشمن از همین حربه تعصب و عصبیت مذهبی برای کشتار مسلمانان بی‌گناه و نابودی آن‌ها استفاده می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که عصبیت مهم‌ترین مخل وحدت و نظم اجتماعی در نظام اسلامی و تمدن‌های بشری است، گفت: حضرت علی (ع) به شدت عصبیت و قومیت گرایی را در نظام اسلامی محکوم کرده و قومیت گرایی و عصبیت گرایی را نقطه سقوط و فروپاشی تمدن‌های بشری می داند.


حجت الاسلام محمدی وحدت را لازمه توسعه امت اسلامی عنوان کرد، گفت؛ اگر در جامعه وحدت از بین برود آن جامعه نابود می‌شود؛ بنابراین اگر امت ها می‌خواهند موجودیت و یکپارچگی خود را حفظ کنند باید از تعصبت دور شوند و هرگز به طرف عصبیت نروند.

 

وی با اشاره به این‌که طولاترین خطبه نهج‌البلاغه در خصوص تعصب قومی و ‍ پیامدهای آن است، یادآور شد: وحدت رمز موفقیت تمدن بشری در تمامی اعصار است./837/پ202/س

ارسال نظرات