۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۲۷۴۷۵۶
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

سنت حسنه اعتکاف رمضانیه ترویج یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام انتظاری اعتکاف ماه مبارک رمضان را مجالی برای انس با خدا و مقدمه شهود ربّ و وصول به محضر لاهوتی دانست و گفت: سنت اعتکاف رمضانیه ترویج یابد.
مراسم اعتکاف

حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تأکید بر بهره مندی معنوی از فضائل ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی ضیافت الله اظهار داشت: یکی از سنت‌های فراموش شده در این ماه اعتکاف دهه پایانی ماه ضیافت الهی است که از سوی رسول اکرم(ص) مورد سفارش قرار گرفته است.


وی با بیان این‌که دهه پایانی ماه مبارک رمضان ویژه رحمت و مغرفت الهی در ضیافت الله است، خاطرنشان کرد: امام صادق روایت کرده که در دهه آخر ماه رمضان در هر شب بخوان؛ «أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ.» یعنی پناه مى‏آورم به عظمت ذات کریمت، از اینکه ماه رمضان‏ از من سپرى شود، یا سپیده این شب طلوع کند و از سوى من نزد تو گناهى یا نتیجه کارى مانده باشدکه مرا بر آن عذاب نمایى.


مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: این دعای زیبا نشان از اهمیت طلب رحمت و مغرفت از درگاه الهی و جایگاه توبه در دهه پایانی ماه مبارک رمضان دارد، چه زیباست مؤمنان از این فرصت باقی مانده استفاده کنند و با خشوع و خضوع در پیشگاه حضرت حق از گناهان گذشته طلب عفو و بخشش داشته و به اعتکاف در مساجد مشغول باشند.


امام جمعه جلفا معنای «اعتکاف» در شرع مقدس را ماندن در مسجد به قصد بندگی خدا و عبادت دانست و گفت: این عمل به خودی خود مستحب است و به واسطه نذر و قسم یا عهد و اجاره و... واجب می شود؛ به عبارت دیگر اعتکاف، وسیله ارتباط و انس با خالق جهان و انقطاع از غیر به سوی خداست.


وی با بیان این‌که اعتکاف را گشودن دفتر دل با خداوند متعال و آگاهی از اسرار غیبی عبودی
ت و بندگی است، افزود: در اعتکاف، خانه دل از اغیار تهی شده، نور محبت خدا جایگزین می شود، فصلی برای گریستن و موسمی برای بارش رحمت و زدودن آلودگی های گناه است.


حجت الاسلام انتظاری اعتکاف ماه مبارک رمضان را مجالی برای انس با خداست و مقدمه شهود ربّ و وصول به محضر لاهوتی اوست، گفت: بر اساس بیان قرآن کریم، اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم علیه السلام از مناسک و عبادت های الهی به شمار می رفته و پیروان ایشان به این عمل می پرداختند. حضرت سلیمان، حضرت موسی، حضرت زکریا نیز اعتکاف می کردند.


وی با بیان این‌که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز مانند اجداد خود بر دین حضرت ابراهیم علیه السلام بود و عبادات متداول آن دین از جمله اعتکاف را بر پا می داشت، گفت: پیامبر پس از بعثت و هجرت به مدینه در مسجدالنبی معتکف می شد و با خدای یگانه خلوت می کرد.


مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی افزود: آنچه که از روایات و احادیث معتبر وارده برداشت می شود؛ آن است که پیامبر اکرم اسلام در کنار دیگر عبادت ها، به اعتکاف توجه ویژه ای داشت. آن حضرت برای انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام می ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می دانست.


حجت الاسلام انتظاری افزود: پیامبر ابتدا دهه اولِ ماه رمضان، سپس دهه دوم و در نهایت، دهه سوم این ماه را برای انجام اعتکاف برگزید و پس از آن، تا آخر عمر، بر اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشت. چون دهه آخر ماه رمضان فرا می رسید، پیامبر رخت خواب خود را جمع می کرد و خود را کاملاً آماده عبادت می ساخت و عبادت می کرد./853/ت302/ب4

ارسال نظرات