۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۷۴۷۹۶

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشکیل زنجیره قرآنی در آستان قدس رضوی، ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی قرآن و حدیث حرم رضوی، انتشار «دفترچه راهنمای آموزشی» و اقامه روزانه 45 نماز جماعت در حرم رضوی از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: فعالیت‌های گسترده قرآنی آستان قدس رضوی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که امروز زنجیره گسترده‌ای از کارهای قرآنی شکل گرفته است.

 

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی به‌ عنوان خاستگاه ارادت مشتاقان خاندان عصمت و طهارت(ع) و جایگاه رفیع قرآن و عترت، دین‌ مداری و بهره‌مندی از فیوضات معنوی بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را در دستور کار خود قرار داده و در راستای اشاعه فرهنگ مطهر اولیاء الهی به‌ویژه سیره‌ ناب رضوی گام‌ های فرهنگی گوناگونی برداشته است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: جامعیت فعالیت ‌های آستان قدس رضوی در جهان اسلام بی نظیر است و با عنایت به الطاف حضرت ثامن الحجج(ع) و  تأکیدات آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوی، تاکنون توجه و اهتمام ویژه‌ای به مسائل قرآنی صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به آموزش قرآن، حفظ آیات و روایت کاربردی، آشنایی به سیره معصومان، قصه، سرود و غیره ... ویژه کودکان افزود: به همت آستان قدس رضوی در سراسر کشور بیش از 12 هزار و 271 فراگیر پیش دبستانی در کارگاه های مهدالرضا(ع) به آموزش قرآن مشغولند.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به بحث پژوهشی و فعالیت‌ های صورت گرفته در حوزه پژوهش های قرآنی اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به صورت ویژه به انجام پ‍ژوهش های قرآنی پرداخته است و آثار تولید شده در این مجموعه از مفاخر علمی جهان اسلام به شمار می‌آید.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه راه اندازی دارالقرآن الکریم در حرم مطهر رضوی، از دیگر فعالیت‌های قرآنی در آستان قدس رضوی است، اظهار داشت: اداره علوم قرآنی با تمسک به سفارش حضرت محمد(ص) و در راستای چشم انداز آستان قدس رضوی، ارتقای دانش و بینش قرآنی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی رضوی را دنبال می‌کند.

 

وی افزود: سالانه 50 هزار برنامه فرهنگی در قالب‌های متنوع در حرم مطهر رضوی صورت می‌گیرد که از برنامه‌های راهبردی تلقی می‌شود و پیام خاصی برای دنیا دارد.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: چاپ بیش از 12 میلیون کتاب در حوزه های مختلف از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، وجود کتابخانه تخصصی قرآن در حرم مطهر رضوی و چاپ پنج میلیون قرآن در سال از سوی مرکز چاپ و نشر آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چاپخانه‌های کشور از جمله فعالیت‌های گسترده آستان قدس رضوی در حوزۀ مباحث قرآنی است.

 

ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی قرآن و حدیث حرم رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ثبت نام کلاس‌های آموزشی قرآن و حدیث دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی در ترم تابستان آغاز شد.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی قرآن کریم اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی، ویژه فصل تابستان از 22 تا 25 تیرماه در بارگاه منور رضوی و 12 منطقه شهر مشهد آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه فعالیت این دوره از کلاس‌ها از 5 مرداد ماه شروع و تا پایان فصل تابستان ادامه می‌یابد، تصریح کرد: این دوره آموزشی علاوه بر حرم مطهر رضوی در 76 مسجد و حسینیه سطح شهر مشهد نیز برگزار خواهد شد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی «تدبر در قرآن»، «روان خوانی»، «تدبر در سیره مصومین(ع)»، «تفسیر»، «نهج البلاغه»، «عصرغیبت و آیات ‌الاحکام»، «ترجمه»، «مفاهیم»، «تجوید مقدماتی و تکمیلی»، «حفظ قرآن کریم» و «صوت و لحن» را از جمله کلاس‌های آموزشی  بانوان و برادران در بارگاه منور رضوی دانست.

 

حجت‌الاسلام حسینی گفت: دوره‌های آموزشی فراگیری قرآن کریم برای مقاطع سنی مختلف نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، بانوان و آقایان پیش بینی شده است و بیش از 200 استاد قرآنی در این عرصه ما را یاری می‌کنند.

 

وی افزود: ثبت‌ نام کلاس‌های قرائت و تفسیر  برادران و خواهران در حرم مطهر رضوی از ساعت 15:30 تا 18:30 انجام می‌شود و ثبت‌نام  همین کلاس ها و همچنین کلاس های خواهران در شعبه های سطح شهر از ساعت 10 تا 12 و برادران از ساعت 17 تا 19 صورت می‌گیرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی اداره علوم قرآنی، برگزاری رایگان کلاس‌ها و کارگاه‌ها، داشتن متون و سرفصل‌های آموزشی، سیاست‌‌گذاری و نظارت زیرنظر شورای علمی، داشتن استادان برجسته، توانمند و متعهد در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ، تفسیر و حدیث، داشتن سطح علمی مناسب در مقایسه با برنامه ‌های دیگر نهادها و مراکز قرآنی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امتیازات اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی است.

 

یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان به کلاس‌های قرآن و حدیث می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره‌ 32002371- 051 واحد قرائت و حفظ، شماره 32002784- 051 واحد تفسیر و حدیث خواهران و همچنین شماره  32002084- 051بخش برادران تماس حاصل کنند.

 

انتشار «دفترچه راهنمای آموزشی»

«دفترچه راهنمای آموزشی» ویژه فراگیران کلاس های آموزشی، از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این خبر اظهار داشت: از مهم‌ترین ادارات معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی حرم مطهر رضوی، اداره‌ علوم قرآن و حدیث است که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در دارالقرآن کریم واقع در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر پی می‌گیرد.

 

وی عنوان کرد: کلاس‌های آموزشی متعددی در طول سال از سوی این اداره در محل دارالقرآن حرم مطهر رضوی در زمینه‌های گوناگون قرائت قرآن به شکل ترتیل، صوت، تجوید و آشنایی با مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن مجید، برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی بیان داشت: این دفترچه برای کلیه فراگیران کلاس های آموزشی قرائت، حفظ، تفسیر و حدیث تهیه و تنظیم شده است و محتوای این دفترچه شامل، جدول اطلاعات سطح بندی آموزشی قرائت و حفظ، جدول اطلاعات کلاس‌های واحد تفسیر و حدیث، جدول تعطیلات قمری کلاس های دارالقرآن و... است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین افزود: برنامه کارگاه های آموزشی دارالقرآن الکریم، برنامه جلسات آموزشی قرائت دارالقرآن الکریم، جلسات هفتگی قرائت ویژه برادران و تذکرات آموزشی انضباطی به فراگیران از دیگر مطالبی است که در این دفترچه آموزشی گنجانده شده است.

 

یاد آور می شود؛ «دفترچه راهنمای آموزشی» در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، معرفی و رونمایی شد.

 

اقامه روزانه 45 نماز جماعت در حرم رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: روزانه 45 نماز جماعت در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی اقامه می شود.

 

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، با بیان اینکه حرم مطهر رضوی در تمامی اوقات شرعی شاهد برپایی نماز‌های باشکوه جماعت است، گفت: روزانه 12 نماز صبح، 15 نماز ظهر و عصر و 18 نماز مغرب و عشاء در اماکن متبرکه رضوی اقامه می شود.

 

وی افزود: نمازهای جماعت در این بارگاه منور به امامت حدود 50 نفر از علما، نخبگان حوزه و شخصیت‌ های برجسته دینی در اماکن و مساجد وابسته به حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در مواقع عادی، نماز جماعت در 18 مکان از حرم مطهر رضوی اقامه می‌شود، افزود: با توجه به حضور پرشمار زائران حرم مطهر رضوی در مناسبت های ویژه، نماز جماعت هر نوبت در 20 مکان برگزار می شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: به منظور نظم و شکوه هرچه بیش‌تر اقامه نمازهای جماعت در بارگاه منور رضوی، روزانه 300 نفر خانم و آقا   راهنمای نماز جماعت وظیفه هدایت مردم به سمت صفوف نماز جماعت، تنظیم صف ها، برقراری نظم و تشویق مردم به شرکت در نماز اول وقت را بر عهده دارند.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برگزاری جلسات بیان احکام قبل از اقامه نماز‌های جماعت و جلسات احکام دو دقیقه‌ای بین‌ نمازها از دیگر برنامه‌هایی است که به منظور آگاهی بیش‌تر زائران و مجاوران از احکام شرعی در حرم مطهر رضوی اجرا می شود./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات