۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۲۷۴۸۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

نگاه سطحی به مفاهیم دینی مانع رسیدن جامعه به تعالی حقیقی می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از نگاه سطحی به مفاهیم عمیق دینی گفت: متأسفانه مفاهیم عمیق دینی ما به معانی سطحی تنزل پیدا کرده اند، اگر عفت و حجاب به درستی تبیین شود و با عقل و فطرت انسان پیوند بخورد، گمان نمی کنم هیچ انسان منصفی با آن مخالف باشد.
حجت الاسلام نورمفيدي، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام سید مجتبی نورمفیدی، استاد حوزه علمیه قم امروز در جمع کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه گلستان افزود: آستانه تحمل در سطح خانواده ها بین زن و شوهر هم پایین آمده است، باید بپذیریم که با استدلال و منطق، نظرات خود را بیان کنیم، به حکم عقل، شرع و تجربه، کسی با توسل به زور به جایی نمی رسد.  

 

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تأکید کرد و افزود: حجاب، اگرچه به طور خاص برای زنان مطرح شده است، اما عفاف مختص زنان نیست. 

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که عفاف، مبنای حجاب است، حجاب، میوه و ثمره عفاف محسوب می شود، عفت یکی از بزرگترین فضایل انسانی بدون دخالت جنسیت است، خاطرنشان کرد: عفت به عنوان چیزی که عموم انسان ها در نهاد خود، به آن عشق می ورزند، معرفی شده است، به شرطی که فطرت انسان، زنگار نگرفته باشد، در حدیث جنود عقل و جهل نیز، عفت، سرباز عقل شناخته شده است.

 

حجت الاسلام نورمفیدی در ادامه افزود: فطرت و نهاد انسان ها به دوری از افراط و تفریط، گرایش دارد، همه فضایل اخلاقی و انسانی بر اساس اعتدال، تعریف شده اند.   

 

استاد حوزه علمیه قم، اعتدال را یک فضیلت اخلاقی دانست و گفت: هرجا که از فضایل اخلاقی نام می برند، افراط و تفریط آن را هم بیان می کنند، در نتیجه در هرفضیلت اخلاقی، اعتدال یک ویژگی حتمی است.

 

حجت الاسلام نورمفیدی با بیان این که قوای چهارگانه شهوت، غضب، وهم و عقل، مبنای رفتار انسان هستند، گفت: اگر در قوه شهوت، راه افراط و تفریط در پیش گرفته شود، خسارت به بار می آید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، عفت را اعتدال در قوه شهوت تعریف کرد و تصریح کرد: عفت به معنای توجه به خواسته های نفسانی با دخالت و کنترل عقل و شرع است.

 

وی با تاکید بر این که مرد و زن بدون عفاف به سعادت نمی رسند، ادامه داد: عفت یک حالت درونی است که همیشه باید همراه انسان باشد.

 

حجت الاسلام نورمفیدی با اشاره به این که عفت در سطوح مختلف از پوشش ظاهری گرفته تا ذهن و فکر انسان را نیز شامل می شود، خاطرنشان کرد: عفاف برابر با کمال است، هر چه درجه آن بالاتر باشد، کمال انسان نیز بیشتر است.

 

وی با انتقاد از نگاه سطحی به مفاهیم عمیق دینی گفت: متأسفانه مفاهیم عمیق دینی ما به معانی سطحی تنزل پیدا کرده اند، اگر عفت و حجاب به درستی تبیین شود و با عقل و فطرت انسان پیوند بخورد، گمان نمی کنم هیچ انسان منصفی با آن مخالف باشد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات