۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۷۴۸۶۳
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

خدا از دل جوانی که با نامحرم ارتباط برقرار کرده، می‌رود/ پیروی از اهل بیت تنها مسیر هدایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: از آن‌جایی که خدای متعال بنده خود را مجبور به انجام طاعت و عبادتی نمی‌کند، واجب کردن پیروی از اهل‌بیت معصومان(ع) نیز، هدایت گری به سوی راه مستقیم بوده و برای تأمین سعادت دنیا و آخرت ما است.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در ادامه سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» که در حسینیه همدانی‌های تهران برگزار شد، به انوار 10 گانه‌ای که در قلب انسان خداخواه قرار می‌گیرد اشاره کرد و یکی از وظایف نور هدایت را متصل کردن مؤمنان به اهل‌بیت معصومان(ع) و اولیای الهی دانست.

 

معنای آیه شریفه «لا اکراه فی الدین»

وی در ابتدای سخنان خود به آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال اجبار در خیر و عبادت و دین داری را برای احدی نخواسته است و معنای آیه فوق نیز ارتباطی با لزوم انجام احکام شرعی بندگان ندارد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز کرد: آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» مربوط به پروردگار است که هیچ‌گاه اجبار را بر بندگان حاکم نمی‌کند در غیر این صورت اگر جبری در عبادت پروردگار متعال بود، هیچ فاسد و ظالمی در زمین یافت نمی‌شد و بهشت خدای رحمان نیز معنایی نداشت؛ آن‌گاه مردم تنها ابزاری در دست خدای متعال بودند که افعال آنان شایسته عذاب و اجر نبود.

 

اشتباه بزرگ مخالفان نهی از منکر در موضع گیری

وی افزود: کسی که در مقابل امر به معروف و نهی از منکر موضع گرفته و آیه لا اکراه فی الدین را می‌خواند، سخت در اشتباه است؛ این آیه شریفه بدین معناست که خدای رحمان سلب کننده آزادی و گیرنده اختیار نیست که بنده را به اجبار وارد عبادتی کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان یادآور شد: تمام بهشت پروردگار به زلف آزادی و اختیاری گره خورده که انسان‌ها بر اساس آن بتوانند به مسیر قرآن و اهل‌بیت معصومان(ع) و سعادت دنیا و آخرت تمسک جسته و یا این‌که این مسیر را رها کرده و به مسیر ضلالت برود.

 

وی ادامه داد: تمامی دشمنان خدای رحمان که در دنیا مرید جمع کرده‌اند، آن دنیا در مقابل بی دینی مریدان خودشان می‌گویند، شما مختار و آزاد بودید و ما تنها شما را به سوی بی ایمانی دعوت کردیم؛ شما مجبور به پذیرش این مسیر ضلالت نبودید.

 

دعوت قرآن کریم به مسیر هدایت و دعوت اربابان کفر به آتش جهنم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید، اربابان کفر شما را دعوت به آتش جهنم می‌کنند و خدای متعال هم شما را به آمرزش الهی و بهشت رضوان دعوت می‌کند؛ شما آزاد هستید که دعوت خدای رحمان و یا دعوت اربابان کفر را لبیک بگویید.

 

وی با تأکید بر این‌که پروردگار متعال هیچ‌گاه بندگانش را مجبور به کاری نمی‌کند، تصریح کرد: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید «اگر می‌خواستم، کل شما آفریده شده‌ها را هدایت می‌کردم!‌ اما نمی‌خواهم»؛ حضرت حق تنها راه هدایت را ارائه کرده و اربابان کفر هم راه جهنم را ارائه می‌دهند.

 

وجوب شرعی اطاعت از ائمه طاهرین و گوش دل سپردن به بیاناتشان

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به وجوب شرعی توجه به ائمه طاهرین(ع) و گوش دل سپردن به روایات و بیانات ایشان بر اساس صریح آیات قرآن کریم، اظهار داشت: در این کتاب شریف، اطاعت کامل و مطلق تنها از خدا، پیامبر و اولی الامر واجب شده است که شکی در اولی الامر بودن ائمه معصومان(ع) نیست.

 

کاربرد «واو عاطفه» در ادبیات عرب و برخورداری معطوف از تمامی شؤون معطوف علیه

وی گفت: بخش بسیار مهمی در ادبیات عرب با عنوان معطوف و معطوف علیه وجود دارد؛ معطوف به معنای حقیقتی است که به وسیله «واو» به حقیقت پیش از خود ربط داده می‌شود؛ بر اساس نظریه تمامی دانشمندان ادبیات عرب، واو عاطفه تمامی احکام معطوف علیه که حقیقت ماقبل است را جاری بر معطوف می‌کند.

 

عطف اولی الامر به خدا و رسول اکرم

استاد تفسیر قرآن کریم ابراز کرد: اولی الامر کسانی هستند که شأن و هویت دو «معطوف علیه» ماقبل خود که خدا و رسول اکرم(ص) هستند را عهده دارند و باید از ایشان نیز در کنار خدا و حضرت رسول اکرم(ص) پیروی کرد.

 

پیروی آزادانه اما واجب از اهل‌بیت، تنها مسیر هدایت است

وی اضافه کرد: از آن‌جایی که خدای متعال بنده خود را مجبور به انجام طاعت و عبادتی نمی‌کند، واجب کردن پیروی از اهل‌بیت معصومان(ع) نیز، هدایت گری به سوی راه مستقیم بوده و برای تأمین سعادت دنیا و آخرت ما است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن مجید، اطاعت از خدای متعال واجب است چراکه اطاعت از او ما را سعادتمند می‌کند؛ عطف رسول اکرم(ص) و «اولی الامر منکم» به خدای رحمان بدین سبب است که تمامی شؤون هدایت و پاکی خدا در پیغمبر او و اولی الامر جریان دارد و اطاعت از ایشان نیز همانند اطاعت از خدای متعال، واجب است.

 

تعیین مصداق کتب اهل‌سنت برای جایگاه اولی الامر/ امیرمؤمنان و 11 امام دیگر

وی گفت: کسی که غیر از معصومان را در جایگاه اولی الامر قرار دهد، خلاف ادبیات آیه شریفه انجام داده و به قرآن کریم و حضرت رسول اکرم(ص) خیانت کرده است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از کتب اهل‌سنت بیان کرد: جابر بن عبدالله از پیامبر اکرم(ص) درباره مصادیق «اولی الامر» سؤال می‌کند؛ حضرت محمد(ص) نیز دست خویش را بر دوش امیرمؤمنان علی(ع) گذاشته و می‌فرمایند اولی الامر، علی(ع)، سپس حسن(ع) و حسین(ع) و علی بن الحسین(ع) و باقر(ع) هستند که تو این امام را می‌بینی و سلام مرا به ایشان برسان؛ سپس حضرت رسول اکرم(ص) اسم امامان تا حضرت حجت(عج) را به عنوان مصادیق «اولی الامر» بیان می‌کنند.

 

قلب خانه خداست/ ارزش قلب نزد خدا از کعبه هم بیشتر است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: همان‌طور که امام صادق(ع) می‌فرمایند «القلب حرم الله»، قلب خانه خدا در کشور وجود ما است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به تفاوت قلب انسان و کعبه ادامه داد: ابراهیم و اسماعیل بنا و سازنده کعبه بودند اما بنای قلب، خدای متعال است؛ بنابراین قلب که به عنوان نخستین عضو بدن از سوی خدا در رحم مادر بنایی می‌شود، از ارزش بیشتری نزد حضرت حق برخوردار است.

 

جوانی که محبت نامحرم را در دل می‌کارد، خدا را از خانه‌اش بیرون رانده است

وی خاطرنشان کرد: کسی که هوای قلب خود را نداشته باشد، قلب او به جای کعبه، بت خانه می‌شود؛ امروز جوانان بسیاری با غیر همجنس خود ارتباط حرام داشته و بت‌های نامحرم را در دل‌های خویش جای می‌دهند؛ این دسته از جوانان خدای متعال را از خانه خودش بیرون کرده‌اند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با توجه به اولی الامری که در قرآن کریم به حضرت رسول اکرم عطف شده و تمام علم و شخصیت و پاکی و هدایت‌گری ایشان را عهده دار است، و نیز با توجه به روایت حضرت رسول اکرم(ص) که امام باقر(ع) را یکی از مصادیق 12 گانه اولی الامر دانستند، روایتی از این امام همام نقل  و ابراز کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند، تخریب و نابودی و تیرگی و به مرز هلاکت افتادن قلب، تنها به دست گناهان پی در پی و مداوم است.

 

گناه مداوم قلب را سیاه و تیره می‌کند

وی با اشاره به روایت فوق از امام باقر(ع) خاطرنشان کرد: کسی که یک گناه انجام دهد، نقطه سیاهی در دل می‌اندازد؛ گناه دوم نقطه را بزرگ‌تر و به همین روال ادامه دارد تا کل چهره قلب را سیاه می‌‌کند. آن زمان است که قلب سیاه، انسان را به کوردلی دچار کرده و تمامی اعتقادات را به زوال می‌برد.

 

کابرد نور هدایت در جهت گیری روشن دلان

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: روشن دلان چنان جهت‌گیری‌هایی از سوی دل‌هایشان دارند که باور کردنی نیست؛ با هدایت گری قلبشان، انسان‌های وارسته را به سوی خود کشانده و خود نیز به سوی وارستگان بهتر خود سوق می‌یابند.

 

وی با تأکید بر این‌که قلب روشن بهترین قلب‌ها و قلب کور بدترین‌ها است، یادآور شد: کسی که قلبش به ائمه معصومان(ع) و اولیای الهی وصل شود، در دنیا و آخرت خوشبخت می‌شود.

 

محبوب‌ترین دل‌ها نزد خداوند رحمان، سخت‌ترین، نرم‌ترین و صاف‌ترین آن قلوب است

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به حدیثی نورانی از حضرت رسول اکرم(ص) درباره قلب اظهار داشت: پیامبر آگاه به حقائق هستی می‌فرماید، «ظرف‌هایی در زمین وجود دارد که ملکیت آنان ویژه خدای متعال است؛ این ظروف، همان قلب‌ها هستند. در میان تمامی قلوب انسان‌ها، محبوب‌ترین دل‌ها نزد خداوند رحمان، سخت‌ترین، نرم‌ترین و صاف‌ترین آن قلوب است».

 

وی در بیان تفسیر حدیث فوق، سخت‌ترین قلب را قلبی دانست که نسبت به ایمان سختی نشان داده و با آن یکی شده است؛ همچنین نرم‌ترین قلب را قلبی دانستند که صاحب آن با مردم نرمی کرده و تا جایی که توان داشته باشد، از آبرو و اموال خود برای حل مشکلات مردم هزینه کند؛ در نهایت نیز، صاف‌ترین قلب را قلب پاک از گناه و بخل و کینه ورزی و حسادت دانستند.

 

قلب محبوب با مؤمنان نرم خو بوده و به دنبال حل مشکلات ایشان است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که بر اساس روایات ائمه معصومان(ع) امتیاز مؤمنان پاک به نیکی در برابر بدی‌های دیگران است، ابراز کرد: کسانی که نسبت به مردم قلب بسیار نرمی دارند و در این دنیا از آبروی خود برای حل مشکلات آنان هزینه می‌کنند، مشکلاتشان در آن دنیا با آبروی اهل‌بیت معصومان(ع) حل می‌شود.

 

قلب محبوب در ایمان خود سرسخت بوده و چیزی او را وسوسه نمی‌کند

وی با اشاره به روایتی تاریخی از سرسختی ابوذر در ایمان خویش، خاطرنشان کرد: داستانی در تفسیر نورالثقلین آمده است که عثمان به غلامش گفت، ابوذر از نظر اقتصادی به شدت در مضیقه است اما ما را هم قبول ندارد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ادامه روایت ابراز کرد: عثمان به غلام خود سه هزار دینار می‌دهد که اگر توانست آنان را به ابوذر دهد، از اسارت آزاد شود؛ غلام نزد ابوذر رفت و آن پول را با اصرار تعارف کرد اما ایشان پاسخ دادند که سرمایه‌ای همچون ولایت امیرمؤمنان را دل دارم و آن را با تمام دنیا هم عوض نمی‌کنم در حالی که ارباب تو برای خرید چنین محبت، هزینه بسیار ناچیزی را هم در نظر گرفته بود.

 

ایمان راسخ فرزند در شرایط بی ایمانی پدر، نشان از نور هدایت دارد

وی با اشاره به پاکی و محبوبیت قلوبی که سرسختانه ایمان داشته و این سرمایه را برای خود حفظ می‌کنند، افزود: در تاریخ و در عصر حاضر افراد بسیاری بوده‌اند که خود از مؤمنان و حتی اولیای الهی اما پدرشان از کفار و منافقان و معصیت‌کاران بوده است. این ایمان راسخ فرزند در شرایط بی ایمانی پدر نشان از نور هدایت دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به دعایی در آیات قرآن کریم یادآور شد: اولیای الهی همواره از خدای رحمان تقاضا می‌کنند که دل‌هایشان بعد از هدایت، گمراه نشود؛ چراکه حضرت حق، خدایی بسیار بخشنده است و اگر بخواهد، قلب همواره در مسیر هدایت خواهد بود.

 

نور هدایت قلب را از هر حرص و طمعی دور می‌دارد

وی ادامه داد: قلبی که هدایت شود، همچون فرزند هارون الرشید از تمام ثروت پدرش می‌برد، ایمان در دلش راسخ می‌شود، عملگی و زندگی در مخروبه را به تمام حشمت و جاه پدرش ترجیح می‌دهد و در نهایت با محبت و زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) جان می‌دهد./997/پ201/ب4

ارسال نظرات