۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۷۴۸۸۹
مدیر مؤسسه میراث شیعه:

معماری اسلامی لازمه سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قربانی با اشاره به رهنمود های رهبری درباره معماری اسلامی و سبک زندگی دینی، گفت: معماری و مسکن مطلوب اسلامی لازمه سبک زندگی دینی است.
 سبک زندگي اسلامي

حجت الاسلام رحیم قربانی، مدیر مؤسسه میراث شیعه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،  با اشاره به رهنمودهای رهبری درباره معماری اسلامی و سبک زندگی دینی، گفت: مسکن مطلوب از نظر اسلام دارای ویژگی ها و الگوهایی است که باید بر اساس آموزه های تعالی بخش اسلام تنظیم شود.

 
وی افزود: این ویژگی ها از نظر نقطه نظرهای متعددی قابل بحث و بررسی است، برای مثال امنیت آن باید به گونه ای باشد که در جات مختلف امنیت و آرامش را برای ساکنان و همسایگان فراهم آورد.
 
این استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: رابطه اجزای درونی مسکن و همین طور ارتباط آن با فضا های خارجی الزاما باید واجد قلمروهای مشخص و تعریف شده باشد و همچنین حریم و فضاهای ارتباط دهنده این قلمروها معلوم باشند.
 
وی تصریح کرد: برای نمونه می توان قلمروهایی چون قلمرو زندگی والدین، قلمرو فعالیت فرزندان، قلمروهای عمومی، قلمرو پذیرایی از مهمان، قلمروهای زندگی پسران و دختران خانواده و قلمروهایی از این قبیل، زمینه‌ی مناسبی برای زندگی مطلوب است که در صورت اختلال آنها با یکدیگر و یا با فضاهای عمومی به گونه‌ای که امروز در روند آپارتمان‌سازی قابل مشاهده است، از میزان مطلوبیت کاسته خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام قربانی تمایز قلمروها را یکی از راهکارهای معمارانه‌ مصون داشتن خانه از مشکلاتی چون اشراف بصری، نفوذ سر و صدا، نفوذ آلودگی های بویایی، نفوذ آلودگی های آب و هوایی و امکان تجاوز بیگانگان؛ عنوان داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: این موارد از مباحث قابل توجه در طراحی و تعریف حریم‌های متنوع برای مسکن مطلوب هستند و باید مطلوبیت های معمارانه و مهندسی آنها به طور کامل و دقیق مورد بررسی و توجه قرار گیرد تا نقطه مطلوب معماری اسلامی در زمینه عملکردهای شهری از جمله منزل روشن شود و در طراحی های شهری و پلان خانه خارج از آنها عمل نشود.
 
مدیر مؤسسه میراث شیعه تأکید کرد: امروز عوامل صوری و ظاهری مثل رفاه، راحتی مادی و مهم‌تر از آن، اصل حداکثری گنجایش و نیز کار آمدی هرچه افزونتر به هر قیمتی که باشد، به ویژه عوامل اقتصادی و حزبی و حتی عوامل نابسامان اقتصادی، عرصه را برای ظهور نمادها و نمود های اسلامی و معنوی تنگ کرده است.
 
وی ادامه داد: مسکن امروز بیشتر از این جنبه‌ی آرامش و زیست مؤمنانه داشته ومحلی برای زندگی مطلوب باشد، ناظر به تامین اهداف فیزیکی حیات بشر بوده و به فضایی برای استراحت تبدیل گشته است./854/ت302/ح
ارسال نظرات