۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۷۵۱۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان در هیچ شرایطی نباید از رحمت خداوند نا امید شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند نسبت به بندگان 70 بار مهربانتر از مادر است، گفت: انسان در هیچ شرایطی نباید از رحمت خداوند نا امید شود، چون یأس و نا امیدی قدرت خداوند را زیر سؤال می برد.
رحمت الهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، محمد بهنام، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه تفسیر قرآن که در امامزادگان باقریه برگزار شد، با بیان این که همه اعمال انسان دارای یک جسم و روح هستند، گفت: نیت نسبت به عمل مثل روح نسبت به بدن انسان است.

 

وی با اشاره به این که نیت در انجام اعمال مهم است، افزود: نیت مومن از اعمالش به مراتب بالاتر است اگر نیت انسان خیر نباشد اعمال انسان پذیرفته نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر کارهای شایسته و نیک را برای محبوبیت پیدا کردن در قلوب دیگران انجام دهیم، موجب ریا می شود و ریا یک نوع شرک است.

 

وی با بیان این که اگر کسی عمل صالحی را که انجام داده برای دیگران تعریف کند، از ثواب آن کم می شود، ادامه داد: اگر برای بار دوم تعریف کند ثوابی برای او نوشته نمی شود و اگر برای بار سوم تعریف کند ثواب آن عمل از او گرفته می شود.

 

بهنام با اشاره به این که نیت نخستین مرتبه بعد از تکبیرة الاحرام است، اظهار کرد: بلند کردن دست ها در تکبیره الاحرام به این معنا است که هر آنه که غیر خداست را پشت سر می اندازیم.

 

وی افزود: یکی دیگر از معانی تکرار تکبیره الاحرام در نماز این است که خداوند را با هر وصفی بخوانیم باز نمی توانیم آن طور که شایسته است، خدا را بخوانیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند نسبت به بندگان 70 بار مهربانتر از مادر است، گفت: انسان در هیچ شرایطی نباید از رحمت خداوند نا امید شود چون یاس و نا امیدی قدرت خداوند را زیر سوال می برد.

 

وی ادامه داد: به همین خاطر خداوند را در اول نماز با دو صفت رحمان و رحیم می خوانیم و بعد حمد و ستایش خدا را می گوییم که هر جا در عالم هستی زیبایی می بینیم منشأ آن خداست.

 

بهنام با بیان این که حمد مختص خداوند است، گفت: رحمان نسبت به همه بندگان است ولی رحیم نسبت به مومنان است.

 

وی تصریح کرد: سوره توحید شناسنامه خداوند و برابر با یک سوم قرآن است بنابراین خواندن آن بسیار سفارش شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که گناهان مانع پیشرفت انسان هستند، ادامه داد: گناهان انسان را از انجام اعمال صالح باز می دارد و سبب می شود انسان سقوط کند.

 

بهنام با اشاره به این که روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می کنیم، تصریح کرد: در این روزهای آخر ماه مبارک رمضان با خواندن قرآن و تدبر در آیات در جهت پیشرفت و تعالی خود گام برداریم./968/پ202/ب4

ارسال نظرات