۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۷۵۱۹۰
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد؛

منشأ تحریم برخی علوم حوزوی/ علم کلام مظهر جدال احسن

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی با تأکید بر این‌که علم کلام، جدل نیست، گفت: البته اگر هم متکلمین از جدل استفاده می‌کنند، در واقع همان جدال احسنی است که مورد تأیید قرآن و روایات ما نیز هست؛ نه جدلی که در روایات ما مورد نهی واقع شده است.
دکتر نوئي
دکتر ابراهیم نوئی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره منشأ مخالفت با علم کلام گفت: ‌بعد از رحلت حضرت رسول(ص) در عالم اسلام اختلافاتی در بحث کلامی و عقیدتی رخ داد که زمینه پیدایش فرقه‌‎ها و جریان‌های کلامی متعددی در عالم اسلام شد.
 
وی با اشاره به سابقه طولانی شدیدترین مواجهه‌ها با قائلین به علم کلام، خاطرنشان کرد: مخالفت و تحریم، مخصوص علم کلام نبود، بلکه برخی بزرگان رأی به تحریم علوم دیگری مثل فلسفه، عرفان و ‌منطق نیز می‌دادند.
 
عضو پژوهشگاه دائره‌المعارف علوم اسلامی قم افزود‌: «حدیث‌گرایی» و «نقل‌گرایی» دشمن مشترک این علوم است؛ چون در بین احادیث می‌توانیم روایاتی بیابیم که بر نهی از این علوم به خصوص علم کلام دلالت دارد.
 
وی اظهار داشت: در صورتی که علم کلام را یکی از مصادیق جدل بدانیم، با تمسک به آیات و اخباری که از جدل نهی می‌کند، می‌توانیم به حرمت علم کلام فتوا بدهیم.
 
نوئی با تأکید بر این‌که علم کلام، جدل نیست، خاطرنشان کرد: البته اگر هم متکلمین از جدل استفاده می‌کنند، در واقع همان «جدال احسن»ی است که مورد تأیید قرآن و روایات ما نیز هست؛ نه جدلی که در روایات ما مورد نهی واقع شده است.
 
وی در پایان با اشاره به جریان‌های مخالفِ با مکتب اهل بیت(ع)، مناظراتی که مأمون عباسی در مقابلۀ با ائمه(ع) به راه انداخت را از دیگر عوامل مخالفت با علم کلام دانست./845/ت302/س
ارسال نظرات