۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۷۵۳۲۷
آیت الله مکارم شیرازی:

مدیران و دولتمردان باید زندگی ساده داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره یه سیره زندگانی امام علی(ع) گفت: مدیران و دولتمردان باید زندگی ساده داشته باشند تا کارمندان زیر دست بگویند فلان مدیر ساده زندگی می کند.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و نهمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل 18 این دعا عرضه می دارد خداوندا مرا از افراد میانه رو قرار بده و توفیق بده تا از افراط و تفریط پرهیز کنم.

 


وی با اشاره به خطبه 209 نهج البلاغه افزود: در این خطبه سرگذشت دو برابر بیان شده است، علا بن زیاد فردی تندرو و برادرش عاصم بن زیاد فردی کندرو بود، به امام علی(ع) خبر دادند که علا بن زیاد از یاران حضرت بیمار شده است امام فرمود به عیادتش برویم.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که عیادت بیماران از حقوق مسلمانان بر یکدیگر است، اظهار داشت: مسلمانان نسبت به یکدیگر 30 حق دارند، این عیادت از بیمار به او روحیه می دهد و می دانیم که روحیه داشتن سبب بهبودی بیمار می شود.

 


وی ادامه داد: در روایات آمده که خداوند متعال در روز قیامت به برخی می فرماید چرا در دنیا زمانی که من بیمار شدم به عیادت من نیامدید، از خدا سؤال می شود که خدایا آیا تو بیمار شده ای؛ در این هنگام خداوند می فرماید برادر مسلمان تو بیمار شده و من در کنار او بودم، اگر تو به عیادت او می رفتی من در کنار تو قرار می گرفتم.

 


این مرجع تقلید با اشاره به عیادت امام علی(ع) از علا بن زیاد ابراز داشت: زمانی که حضرت وارد شدند دیدند که منزلی وسیع و بیش از حد نیاز دارد، پس از پایان مراسم عیادت حضرت خطاب به علا بن زیاد فرمود چرا خانه ای به این وسعت تهیه کردی که نیاز نداری تو باید از این فرصت برای آخرت استفاده کنی، از همین رو خانه ای به اندازه خود و بقیه را برای نیازمندان بساز.

 


وی عنوان کرد: حضرت فرمود با وجود این خانه وسیع نیز می توانی به سبب اطعام فقرا، دستگیری از نیازمندان، احسان به ارحام و پرداخت حقوق شرعیه راه بهشت را برای خود هموار کنی، داشتن ثروت اشکالی ندارد اما این ثروت باید در مسیر منافع جامعه باشد.

 


حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: انسان ثروتمند باید با ثروت خود تولید کار کند، مسجد و بیمارستان بسازد و دست بیکاران و نیازمندان را بگیرد، ثروت عیب نیست؛ استفاده نکردن صحیح از ثروت عیب است؛ اگر انسان با ثروت خود به جامعه خدمت کند افتخاری بالاتر از آن وجود ندارد.

 


وی اضافه کرد: علا بن زیاد از برادر خود عاصم به امیرالمؤمنین شکایت کرد و گفت برادر من لباس مرتاضان را پوشیده و دنیا را کنار گذاشته و فقط عبادت می کند، امام فرمود برادرت را نزد من بیاور زمانی که آمد حضرت فرمود با انجام این اعمال با خودت دشمنی می کنی، شیطان بر تو مسلط شده است.

 


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسیر اسلام دست برداشتن از کار و کوشش و پرداختن به عبادت نیست، گفت: خداوند طیبات را حلال کرده و انسان باید از آن استفاده کند و وارد جامعه شود و به تلاش و کوشش بپردازد.

 


وی افزود: مدیران و دولتمردان باید زندگی ساده داشته باشند تا کارمندان زیر دست بگویند فلان مدیر ساده زندگی می کند، این کار برای فشار نیامدن به کارمندان نیاز است./1323/پ202/ش

ارسال نظرات