۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۷۵۴۸۴
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

پروند مذاکرات هسته ای یک پرونده ملی است نه جناحی و سیاسی/ گام های نهایی با دقت برداشته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پروند مذاکرات هسته ای یک پرونده ملی است و نه جناحی و سیاسی، از این رو برخورد جناحی و سیاسی با این پرونده به مسیر پیش رو آسیب خواهد زد.
حجت‌الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم دليجان و محلات در مجلس شوراي اسلامي

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که مذاکرات نشان داد فشار، تهدید و تحریم علیه ملت بزرگی چون ایران تأثیرگذار نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور بزرگ در عرصه بین المللی است که بدون آن بسیاری از مشکلات منطقه ای و بین المللی قابل حل و فصل نیست.

 

وی افزود: اصرار جان کری بر ماندگاری در مذاکرات، نشان از عطش آمریکا به مذاکره بود، چرا که آنها نیازمند مذاکره با ایران هستند.

 

حجت الاسلام سلیمی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر حمایت از تیم مذاکره کننده و تشکر ملت بابت زحمات این تیم، گفت: مجلس باید جمع بندی مذاکرات را به صورت جدی و در یک فضای فنی و حقوقی و نه در فضای سیاسی، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پروند مذاکرات هسته ای یک پرونده ملی است و نه جناحی و سیاسی، از این رو برخورد جناحی و سیاسی با این پروند قطعا به مسیر پیش رو آسیب خواهد زد.

 

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که راه طولانی در پیش است و گام های بعدی را باید با دقت برداشت، گفت: برخی کار را تمام شده می دانند که این با واقعیات منطبق نیست.

 

مذاکره به معنای فراموش کردن اقدامات خصمانه آمریکا نیست

وی با بیان این که فکت شیت ایرانی و آمریکایی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند، گفت: اوباما بعد از توافق ما را تهدید و ایران را دشمن آمریکا قلمداد کرد که این نشان از خوی استکباری آنها دارد.

 

این فعال سیاسی با تأکید بر مبارزه و مقابله با استکبار، گفت: آمریکا خود را تافته جدا بافته می داند، از این رو مذاکره ایران به معنای فراموش کردن اقدامات خصمانه آمریکا نیست، چرا که موضوعات مطرح شده بعد از مذاکرات از سوی آنها قابل تأمل است.

 

وی یاد آورشد: شرمن گفته است این توافق فقط در دوره ریاست جمهوری اوباما دارای اعتبار است و از طرف دیگر جان کری ذیل فصل هفتم را مطرح می کند و اوباما نیز از برداشته شدن تدریجی تحریم ها می گوید که این موضوعات در مجلس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام سلیمی به رسمیت شناخته شدن ایران هسته ای را از منافع مذاکرات دانست و گفت: محدودیت های 8، 13 و 25 ساله ای که در جمع بندی مذاکرات مطرح شده است باید در مجلس به دقت بررسی شود.

 

تصور شرایط گل و بلبل بعد از مذاکرات، نوعی خوش باوری است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید به رفتار با احتیاط با آمریکا به دلیل قابل اطمینان نبودن در پایبندی به تعهدات، گفت: قرار بود بعد از مذاکرات ژنو دارایی های ایران آزاد شود، اما تا کنون بیش از یک میلیارد و نیم آن باقی مانده است و مابقی هم به صورت مستقیم به ایران وارد نشده است.

 

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که از 19 تن طلای ایران که قرار بود آزاد شود، فقط بخشی از آن را در اختیار ایران قرار داده اند، گفت: همزمان با مذاکرات، 30 نفر از شخصیت های ایرانی را در تحریم قرار دادند که همه اینها نشان از عدم اطمینان از طرف مقابل در مذاکرات است.

 

به گفته وی در بهترین شرایط که تحریم ها برداشته شود، نباید نگاه به داخل فراموش شود، چرا که با تکیه بر توان داخلی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

 

وی با اشاره به این که تصور شرایط گل و بلبل بعد از مذاکرات، نوعی خوش باوری است، گفت: باید به مردم واقعیات را گفت و نباید سطح مطالبات آنها را بی دلیل بالا برد، چرا که با محقق نشدن شرایط وعده داده شده، شاهد نارضایتی مردم خواهیم بود.

 

حجت الاسلام سلیمی با تشکر از تیم مذاکره کننده، گفت: گام های پیش رو باید با استحکام برداشته شود تا حقوق مردم از طرف مقابل اخذ شود./1307/ت302/ج

 

ارسال نظرات