ملا علی کنی زیر بار استکبار نرفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد عربشاهی، مسؤول موقوفات آیتالله حاج ملا علی کنی(ره) در برنامه ضیافت که از شبکه قرآن پخش شد، درباره پرداختن به زندگی علما و بزرگان خاطرنشان کرد: ایشان زندگی خود را ابتدای طلبگی به سختی میگذراند و به تدریج با نوشتن کتاب و فروش آن و احداث قنات، خرج زندگی خود را کسب میکرد.
وی افزود: این عالم معتقد بودند که آخر هفتهها به مسجد سهله بروند و زواری که میآمدند و نانی می خوردند و نان خشک آن باقی میماند را جمع میکرد و از آن استفاده میکرد؛ او در مدت زمان خود در مدرسه مروی، این مدرسه را از نظر علمی و موقوفات تقویت کرد.
عربشاهی اظهار داشت: آیتالله کنی در سن جوانی دوست داشت از محضر استاد خود(صاحب جواهر) استفاده کنند و سن ایشان کم بوده و نمیتوانستند جلوی کلاس درس بروند؛ یک روز استادشان سؤالی پرسید و کسی نمیتوانست پاسخ دهد که ملاعلی کنی پاسخ سؤال استاد را داد که استاد از او میخواست که خود را معرفی کند؛ پس از معرفی، استاد به او میگوید که چرا انتهای جلسه نشستهای؟ از فردا بیا و جلوی منبر بنشین.
مسؤول موقوفات مرحوم آیتالله کنی(ره) گفت: وقتی آیت الله ملاعلی کنی به تهران آمد، هفتهای دو روز کشاورزی میکرد و برخی از زمینها را خریداری و روی آن کار کرده و آن را وقف میکرد.
عربشاهی یادآور شد: ایشان زمانی قسمتی از اموالش را وقف میکند؛ بخشی از اموالش، یا به او ارث رسیده بود یا خریده بود، موقوفاتی که دیگران وقف میکردند، تولیت آن را به ایشان واگذار کرده بودند و به نام خود واقف است.
وی خاطرنشان کرد: موقوفات این عالم برای کارهای متعدد بود، قسمتی که حدود 20 درصد بود، مربوط به اولاد است و قسمتی مربوط به طلاب مدرسه مروی و برخی مربوط به کارهای دیگر است.
امیرعباس کنی، از نوادگان مرحوم آیتالله حاج ملا علی کنی و استاد دانشگاه به شرح شخصیت و حالات این عالم پرداخت و خاطرنشان کرد: این عالم، انسان بسیار خوش مشربی بود؛ میگفت که اشرف مخلوقات انسانها هستند و باید به آنها احترام گذاشت؛ ایشان با نزاکت و خوش بیان بودند؛ وی کشورش ایران را بسیار دوست داشت؛ زیر بار استکبار نمیرفت و برای رفع نابرابریها کار میکرد و درباره احقاق حق خیلی دقیق بود و کمک میکرد.
احمد عربشاهی، مسؤول موقوفات مرحوم آیتالله کنی(ره) و امیرعباس کنی، از نوادگان این عالم در این برنامه و همچنین پخش مستندی از زندگی مرحوم آیتالله کنی و سخنانی از علما و بزرگان درباره شخصیت این عالم پرداخته شد که در ادامه به بخشی از این مطالب میپردازیم:
در یکی از روزهای سال 1220 هجری قمری در محله «کَن» واقع در شمال غرب تهران ملاعلی کنی دیده به جهان گشود؛ پدر او، میرزا قربانعلی آملی نامش را «علی» نهاد تا میراث امام خواهی و علی دوستی را با گوشت و پوست نسل خویش درآمیزد.
او پس از سعی و تلاش در مکتب، در اندیشه حضور در حوزه علوم دینی بود، ولی با مخالفت خانوادهاش روبرو گردید و در آغاز به صورت مخفیانه به درس مشغول شد و سپس با کسب رضایت آنان راهی حوزه تهران گردید و از آنجا به اصفهان رفت و در آن شهر از محفل درس استادی چون سید اسدالله اصفهانی(ره) استفاده کرد.
سپس آماده سفر به نجف اشرف شد و از ذخایر گرانسنگ آن حوزه بهره برد. اساتید به نام و معماران علمی و معنوی «کنی» در حوزه نجف شیخ محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر، شیخ حسن کاشف الغطا و شیخ مشکور حولاوی نجفی بودند.
در کنار حوزه نجف، حوزه علمیه کربلا نیز جایگاه پرورش دانش طلبان بود؛ شیخ علی کنی در جوار آستان مقدس حضرت امام حسین(ع) از محضر دو استاد برجستهای چون شریف العلمای مازندرانی(ره) و سید ابراهیم قزوینی معروف به صاحب ضوابط(ره) کسب فیض کرد و دوره عالی فقه و اصول را گذراند.
ملاعلی کنی در 1262 به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد؛ بهتدریج در آنجا ریاست دینی یافت و به عنوان عالمی با نفوذ، مقبول عام و خاص و حتی دربار ناصرالدینشاه شد، چنانکه بیشتر مردم ایران مقلد او شدند؛ بیشتر عالمان آن زمان تهران از تربیتیافتگان او بودند.
آیتالله کنی از نزد اساتیدی همچون محمدحسن نجفی معروف صاحب جواهر، سیداسدالله شفتی اصفهانی، شیخ حسن کاشف الغطا، شیخ مشکور جَولاوی نجفی، سید ابراهیم قزوینی حائری و شیخ مرتضی انصاری علوم دینی را فرا گرفت.
برخی از شاگردان این عالم، موسی شراره عامِلی، اسدالله تهرانی، محمدعلی خوانساری، محمود لواسانی، محمدباقر اصطهباناتی شیرازی و محمدنبیبن احمد تویسرکانی هستند.
این مرجع وارسته، فقیه دلیر و همراز محرومان در بامداد روز پنجشنبه 27 محرم 1306 قمری به دیار باقی شتافت و دنیای فانی را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در شهر ری دفن شد؛ پس از آن نیز مردم در غم رحلت پیشوای خویش سه روز به عزاداری و نوحهسرایی پرداختند./822/پ202/ی